گفتمان سازی شعار سال توسط بسیج

یکی از مهمترین ویژگی بسیج تبعیت از رهبری جامعه و تلاش برای تحقق مطالبات رهبری می باشد. از این رو این سوال مطرح می شود که راهبردهای عملیاتی بسیج برای تحقق شعار سال چیست؟

پاسخ به سوال در دو محور می تواند صورت گیرد؟
الف: گفتمان سازی: بررسی و ارزیابی رفتار فکری رهبر معظم انقلاب نشان می دهد ایشان بر اساس منطق و رفع مشکلات اقتصادی و جهش کشور در حوزه های مختلف، اقدام به طرح مباحثی گوناگونی می کنند. بنابراین انتخاب شعار سال1401 توسط رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر «تولید، دانش بنیان و اشتغالزایی» مبنای عقلانیت دارد و اقدام عملی بر این شعار، به معنای پایانی بر مشکلات و عقب ماندگی کشور خواهد بود. به بیان بهتر تحقق تولید با رویکرد دانش، کشور را بصورتی جهشی در مدار توسعه و پیشرفت قرار خواهد داد و به اصطلاح جمهوری اسلامی ایران از یک کشور جهان سومی تبدیل به یک کشور توسعه یافته خواهد شد. بسیج در تحقق شعار سال بعنوان یک نهاد مردمی می تواند در ایجا گفتمان تحقق شعار سال نقش آفرینی کند. گفتمان به این معنا که یک اجماع و مطالبه عمومی حول محور شعار سال ایجاد شود و اذهان مردم برای اجرا و تحقق شعار سال از مسئولین مطالبه گری کنند. در واقع بسیج می توان در حوزه فکری نفوذ کرده و گفتمان سازی تولید را ایجاد کند. تعمیق گفتمانی لازمه پیشبرد و تحقق منظومه فکری نظام است.
ب: کمک به دولت: عملکرد بسیج در طول چهار دهه نشان می دهد که هر جا در کشور مشکلی پیش آمده است، بسیج بعنوان بازوی نظام در آن صحنه حضور پیدا کرده است. سیل، زلزله و... از جمله جاهایی بوده است که دولت با کمک بسیج توانسته است موضوع را مدیریت کند. در بحث اقتصادی نیز بسیج می تواند محور دهنده و کمک کننده دولت باشد. بطوری که بسیح مردمی اولا با ارائه راهکارهای علمی و عملی به دولت، زمینه هم افزایی تولید و دانش را تحقق بخشد و دوم اینکه بسیج با روحیه جهادی خود، می تواند در اجرایی شدن و راه اندازی سریع تر کارخانه های تولیدی کمک کار دولت سیزدهم باشد. داشتن روحیه جهادی، تضمین کننده موفقیت بسیج در تحقق شعار سال می باشد. 

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.