جانسون، پوتین را به «تمساح» تشبیه کرد

نخست‌وزیر انگلیس در اظهاراتی توهین‌آمیز، مذاکره با پوتین را به گفت‌وگو با تمساح تشبیه کرد و مدعی شد به همین دلیل مذاکرات صلح اوکراین با روسیه احتمالا با شکست مواجه می‌شود.

هادی نیوز: «بوریس جانسون» نخست‌وزیر انگلیس هنگام عزیمت به هند در اظهاراتی توهین‌آمیز مدعی شد هرگونه مذاکرات صلح بر سر اوکراین احتمالا با شکست مواجه خواهد شد، زیرا گفت‌وگو با «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه را می‌توان با مذاکره با یک تمساح مقایسه کرد. جانسون گفت تعامل با پوتین مانند یک تمساح است که پای شما را در آرواره‌های خود فرو برده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، جانسون در جمع خبرنگاران با بیان اینکه ادامه تسلیح اوکراین از سوی غرب حیاتی است، مدعی شد: خیلی سخت است که بفهمیم اکنون اوکراینی‌ها با توجه به عدم حسن نیت آشکار پوتین، چگونه می‌توانند با وی مذاکره کنند. راهبرد او، که مشهود است، این است که سعی کند تا جایی که می‌تواند اوکراین را ببلعد و تصرف کند و شاید نوعی مذاکره از موضع قدرت داشته باشد.

وی افزود سران جهان، از جمله «جو بایدن» رئیس‌جمهور ایالات متحده، در این هفته در تماسی موافقت کردند که با تشدید حملات روسیه به شرق اوکراین، به تامین تسلیحات از جمله توپخانه به کی‌یف ادامه خواهند داد.

به نوشته رویترز، اوکراین و روسیه از ۲۹ مارس (نهم فروردین) با یکدیگر گفت‌وگوی رو در رو انجام نداده‌اند و فضا به دلیل ادعاهای اوکراین مبنی بر ارتکاب جنایات از سوی نیروهای روسی در شهر «بوچا» در نزدیکی کی‌یف، متشنج شده است؛ ادعاهایی که مسکو قویاً رد کرده است.

جانسون گفت که «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین به او گفته که از بیرون راندن نیروهای روسیه از منطقه شرقی دونباس اطمینان دارد، اما بعید است که نیروهایش کریمه را که روسیه هشت سال پیش تصرف کرده بود، بازپس گیرند.

نخست‌وزیر انگلیس گفت: نظر رئیس‌جمهور اوکراین، اگر من به درستی فهمیده باشم، با او زیاد صحبت می‌کنم، این است که او در واقع مایل است نیروهای روسی از موقعیت‌های فعلی خود در دونتسک و لوهانسک بیرون رانده شوند. بنابراین این یک موضع کاملاً حداکثری است، اما در مورد کریمه آن‌ها به این اندازه حداکثرگرا نیستند. 

جانسون همچنین به‌رغم این مسئله که روسیه بارها گفته هدفش از عملیات در اوکراین تصرف خاک این کشور نیست، ادعا کرد که پوتین به صراحت گفته که می‌خواهد قلمروی اوکراینی بیشتری را تصرف کند و می‌تواند یک حمله مجدد به کی‌یف پایتخت این کشور را آغاز کند.

وی که از ابتدای بحران در اوکراین با اتخاذ مواضع ضد روسی بر آتش درگیری‌ها افزوده، گفت: چگونه می‌توان با یک تمساح مذاکره کرد وقتی پای شما در آرواره‌هایش است؟ این مشکلی است که اوکراینی‌ها با آن روبرو هستند. ما فقط باید به این راهبرد ادامه دهیم و به آن‌ها اسلحه ارائه کنیم.

جانسون گفت هنگامی که روز جمعه با «نارندرا مودی» نخست‌وزیر هند در دهلی‌نو ملاقات می‌کند، هند را تشویق خواهد کرد تا از اوکراین حمایت کند، اما پذیرفت که هند احتمالاً روابط خود را با روسیه حفظ خواهد کرد.

او گفت: من قبلاً با نارندرا مودی درباره اوکراین صحبت کرده‌ام و در واقع هندی‌ها اتفاقات بوچا را محکوم کرده‌اند. اما به ویژه انگلیس باید بپذیرد که رابطه تاریخی هند با روسیه وجود دارد. 

هند که بزرگ‌ترین خریدار تسلیحات روسیه در جهان است و نفت آن را وارد می‌کند، در رای‌گیری سازمان ملل در محکومیت این حمله رای ممتنع داد و به‌رغم فشار طرف‌های غربی، علیه مسکو تحریم اعمال نکرده است.

 

 

فارس

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.