زلنسکی: بلینکن و آستین فردا به کی‌یف می‌آیند

رئیس جمهور اوکراین خبر داد که وزرای خارجه و دفاع آمریکا روز یکشنبه به کی‌یف سفر خواهند کرد.

هادی نیوز: «ولودمیر زلنسکی» رئیس جمهور اوکراین روز شنبه در سخنانی مدعی شد که روسیه همواره به دنبال محروم کردن اوکراین از حق حاکمیت خود بوده و از همبستگی جامعه بین‌الملل با این کشور قدردانی کرد.

رئیس جمهور اوکراین اضافه کرد: «به مبارزه در راستای آزادی و استقلال خود ادامه خواهیم داد و توقف جنگ به جز توسط کسی که آن را آغاز کرده، ممکن نیست».

زلنسکی خبر داد که «آنتونی بلینکن»  «لوید آستین» وزرای خارجه و دفاع آمریکا فردا (یکشنبه) به کی‌یف سفر خواهند کرد.

وی افزود: «تمایل خود را برای انجام گفت‌وگو نشان دادیم و طرف روس به چیزی که می‌گوید پایبند نبوده و اطلاعات غلط را ترویج می‌دهد».

رئیس جمهور اوکراین گفت: «هیچ توازنی در روابط میان روسیه و اوکراین وجود نداشته و کی‌یف از همان ابتدا نیز خواستار مذاکرات بوده و گام‌های متعددی برای حمایت از موضع خود برداشتیم».

 

زلنسکی هشدار داد در صورتی که روسیه بر اعلام جمهوری خرسون اصرار ورزد، در مذاکرات مشارکت نخواهیم کرد.

وی به اوضاع شهر بندری ماریوپل اشاره کرد و گفت که این شهر در شرایط سختی به سر می‌برد و خواستار بازگشایی گذرگاه‌های انسانی شدیم و موضوع مبادله اسیرانمان با سربازان روس را مطرح کردیم.

رئیس جمهور اوکراین گفت: «از آمریکا بابت تمام کمک‌هایی که می‌کند قدردانی می‌کنیم و در انتظار کمک‌های بیشتر هستیم».

وی افزود: «آمریکا از ما حمایت می‌کند و امکان پیروز شدن در جنگ را فراهم می‌کند اما نیازمند تسریع در ارائه کمک‌ها هستیم».

رلنسکی گفت: «با طرف آمریکایی درباره سطح مطلوب کمک‌های نظامی صحبت خواهم کرد و در دیدار با وزرای خارجه و دفاع آمریکا در خصوص جدول زمانی ارسال محموله‌های سلاح به اوکراین بحث می‌کنم».

رئیس جمهور اوکراین اضافه کرد که طی هفته گذشته پیشرفت‌هایی  در زمینه نوع سلاح‌هایی که از آمریکا دریافت کردیم داشتیم.

از سوی دیگر وزارت دفاع روسیه روز جمعه اعلام کرد که ایالات متحده در حال برنامه‌ریزی تحریک‌آمیز است تا نیروهای روسیه را که در حال انجام عملیات ویژه در اوکراین هستند، به استفاده از سلاح‌های کشتار جمعی متهم کند.

وزارت دفاع روسیه اطلاعاتی دارد مبنی بر اینکه مسکو به استفاده از سلاح‌های شیمیایی، بیولوژیکی یا هسته‌ای، مطابق با حداقل سه سناریویی که قبلاً به عنوان پاسخی به موفقیت مسکو در انجام عملیات نظامی ویژه خود در اوکراین طراحی شده، مقصر شناخته خواهد شد. 



این اقدامات تحریک‌آمیز از سوی غرب احتمالاً تأسیسات شیمیایی و بیولوژیکی در خارکیف و کی‌یف و احتمالاً نیروگاه هسته‌ای «زاپوریژیا» را هدف قرار خواهد داد.

این در حالی است که وزارت دفاع روسیه روز جمعه خبر داد که ارتش این کشور بر زرادخانه بزرگی از تسلیحات و مهمات نیروهای اوکراینی در منطقه خارکیف دست یافته است.

بر اساس اعلام وزارت دفاع روسیه، این زرادخانه حاوی هزاران تُن تسلیحات مربوط به دوران شوروی سابق و همچنین تسلیحات ارسالی کشورهای غربی است.

در این بیانیه آمده است که نیروهای اوکراینی زرادخانه بزرگی از خمپاره‌ها، موشک‌ها، تسلیحات پدافند هوایی و بمب‌های خوشه‌ای را در شهر خارکیف رها کرده‌اند.

یک فرمانده روسی روز جمعه اعلام کرد مرحله دوم «عملیات ویژه روسیه» در اوکراین شروع شده و هدف آن کنترل کامل بر دونباس و اتصال آن به شبه‌جزیره کریمه است.

 «روستم مینکایف» فرمانده حوزه مرکزی ارتش روسیه گفت، مرحله دوم عملیات در اوکراین از دو روز قبل شروع شده است.

این فرمانده روسی توضیح داد: «یکی از وظایف ارتش روسیه این است که دونباس و جنوب اوکراین را تحت کنترل کامل درآورد».

این مقام روس گفت: «این کار به ما اجازه خواهد داد گذرگاهی به سمت کریمه ایجاد کنیم و بر بخشی حیاتی از اقتصاد اوکراین اثر بگذاریم».

 

 

فارس

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.