شورای تجویزیِ ریاض برای یمن؛ از ترکیب نامفهوم تا اهداف شوم

ائتلاف سعودی متجاوز به یمن، پس از شکست‌های نظامی در میدان به نهادسازی‌های سیاسی در جهت متفرق کردن نیروهای سیاسی این کشور از داخل روی آورده است.

هادی نیوز: پایگاه خبری «عربی۲۱» طی گزارشی با بررسی ترکیب و سوابق اعضای هیات رئیسه کمیسیون مشورت و مصالحه یمن، به دخالت‌ها و اهداف ابوظبی و ریاض در فعالیت‌های شورای ریاستی جدید در این کشور پرداخته است.

در ابتدای این گزارش آمده است: «اعلام آغاز به کار کمیسیون مشورت و مصالحه که زیر نظر شورای ریاستی تازه تاسیس یمن، و واگذاری ریاست آن به یک جوان سی و چند ساله از شورای انتقالی تحت حمایت امارات [در حالی که شخصیت‌های سیاسی با سابقه در عرصه سیاسی یمن وجود دارند] انتقادات و سوالات متعددی را در خصوص معیارهای انتخاب رهبری این کمیسیون و انتساب رئیس آن از دوره انتقالی مطرح کرده است».

طبق این گزارش، روز پنجشنبه آغاز به کار کمیسیون مشورت و مصالحه یمن به ریاست «محمد الغیثی» و عضویت «صخر الواجیه»، «جمیله علی رجا»، «اکرم العامری» و «عبدالملک المخلافی» اعلام شده است.

گزارش پایگاه خبری عربی۲۱ می‌گوید: تصمیم «عبدربه منصور هادی» رئیس‌جمهور سابق یمن مبنی بر انتقال قدرت به شورای ریاستی در ۷آوریل، شامل تشکیل تشکیل نهادی به نام «کمیسیون مشورت و مصالحه» بود که گروه‌های مختلف را برای حمایت و حفاظت از شورای ریاستی گرد هم می آورد. این کمیسیون وظیفه کمک به «یکپارچه‌سازی دیدگاه‌ها، اهداف نیروها و گروه‌های مختلف ملی را به نحوی که به احیای نهادهای دولتی و تحکیم وابستگی یمن به آغوش عربی» باشد، بر عهده دارد.

در ادامه گزارش این پایگاه خبری می‌خوانیم: «ناظران تحولات و سیاستمداران یمنی بر این باورند که واگذاری ریاست اجرایی کمیته مشورتی به جوان سی و چند ساله‌ای که هیچ تجربه سیاسی یا قابلیت واقعی برای رهبری ندارد، با به حاشیه راندن شخصیت‌های سیاسی اصلی و دارای وزن یمنی هم‌زمان شده است. امری که در قالب تداوم سریال تحقیر یمنی‌ها و شخصیت‌هایی است که انتخاب کرده‌اند در حاشیه بمانند و وابسته به سیاست‌های عربستان و امارات نباشند».

این گزارش در معرفی «محمد الغیثی» که به ریاست کمیسیون مشورت و مصالحه شورای تازه تاسیس ریاستی یمن انتخاب شده می‌نویسد: «وی ۳۳سال سن دارد و به عنوان رئیس اداره کل روابط خارجی شورای انتقالی جنوب که خواستار جدایی جنوب یمن از شمال آن بوده، خدمت کرده است. الغیثی یکی از اعضای تیم شورای انتقالی در توافقنامه ریاض ۲۰۱۹ بود».

درخصوص سوابق و فعالیت‌های سایر اعضای کمیسیون مشورت و مصالحه، این گزارش اضافه می‌کند: «یکی دیگر از اعضای این کمیسیون به نام «عبدالملک المخلافی» یک سیاستمدار کارکشته یمنی است که در گذشته دبیرکل حزب اتحاد ناصری و معاون نخست‌وزیر و وزیر امور خارجه یمن بوده است. «صخر الوجیه» یکی از اعضای سابق پارلمان است که در دولت «محمد سالم» نیز وزیر امور مالی بود؛ وی همچنین تا سال ۲۰۱۴ به عنوان استاندار الحدیده منصوب شد. «جمیله علی رجا» یک پژوهشگر است که به عنوان مشاور رسانه‌ای در سفارت یمن در قاهره کار می‌کرد و بعدها به عنوان مستشار در وزارت خارجه مشغول به کار شد. «اکرم نصیب العامری» نیز از فعالین سیاسی استان حضرموت است».

اهانت به شخصیت‌های سیاسی

«عادل الشجاع» استاد علوم سیاسی دانشگاه صنعاء، درباره ترکیب این کمیسیون به خبرنگار عربی۲۱ می‌گوید: واضح است که امارات می‌خواهد جبهه‌های سیاسی و جریان‌های حزبی یمنی را تحقیر کند؛ به‌ویژه جریان‌هایی از صنعاء که در مقابل آن هستند. با این تصمیم سعودی-اماراتی مردی مثل المخلافی که زمانی دبیرکل حزب اتحاد ناصری و معاون نخست‌وزیر و وزیر امور خارجه بود حالا باید به خدمت جوانی [اشاره به الغیثی] درآید که شاید هم‌سن نوه‌هایش باشد.

الشجاع در ادامه مصاحبه خود با پایگاه خبری عربی۲۱ افزود: «در اینجا معیارهای گزینش، براساس استانداردهای اماراتی تعریف می‌شود. این موضوع یک پیام مهم برای کسانی است که هنوز در دلشان تردید وجود دارد که کمیسیون مشورت و مصالحه بیش از آنکه یک نهاد برای جمع کردن گروه‌ها و طرف‌های یمنی باشد، تلاشی در جهت متفرق کردن آن هاست».

دولت‌های نگهبان

«عبدالناصر المودع» نویسنده و تحلیلگر سیاسی یمنی نیز در گفت‌وگو با پایگاه خبری عربی۲۱ و به نوبه خود اشاره کرد: هیچ معیار معینی برای انتخاب رئیس کمیسیون مشورت و مصالحه وجود نداشت. این انتخاب از سوی کشورهای قیم و نگهبان [در اشاره به عربستان و امارات] و از سوی شورای انتقالی تحمیل شد. در این بین حتی شورای ریاستی مستقر در عدن بی‌اختیار بود و قدرت یا نفوذی حتی برای مخالفت با چنین تصمیمی نداشت.

وی در ادامه این گفت‌وگو می‌گوید: «این نشان دهنده یک روند مشخص از سوی دولت‌های نگهبان یمن برای فعال‌سازی مجدد، ترویج پروژه جدایی‌طلبان و تحمیل خواسته‌های خود است؛ به طوری که انگار این موضوع از مدت‌ها قبل برنامه‌ریزی شده است». به گفته این تحلیلگر یمنی، طرح موسوم به «مشاوره‌های ریاض» بخشی از این برنامه است که با تشکیل شورای ریاستی آغاز و تداوم آن در مراحل بعدی پیگیری می‌شود.

المودع در بخش دیگری از گفت‌وگویش با عربی۲۱ افزود: به نظر می‌رسد فهرستی از اهداف آماده وجود دارد که دولت‌های نگهبان یمن [عربستان سعودی و امارات عربی متحده] به دنبال تحمیل آن هستند و هدفشان نیز این است که پروژه تجزیه‌طلبی را در میدان عمل باری دیگر فعال کنند. پذیرش این وضعیت توسط سیاستمداران یمنی نیز امری عادی است؛ زیرا آن‌ها اصول اخلاقی خاصی ندارند و به بیرون از کشور وابسته‌اند. آن‌ها راضی هستند که وسیله نقلیه‌ای برای دولت‌های نگهبان یمن باشند تا قیمومیت‌شان را به اجرا درآورند.

وی در ادامه به خبرنگار عربی۲۱ خاطرنشان کرد: «حالا که آن‌ها [ریاض و ابوظبی] نتوانستند منابع قدرت خود را با جنگ در داخل یمن به خاطر مقاومت‌های موجود ایجاد کنند، به دنبال آن هستند که افرادی را برای اجرای برنامه‌ها و اهداف خود انتخاب کنند که به آن‌ها وابستگی دارند». 

 این نویسنده و تحلیلگر یمنی در پایان گفت‌وگوی خود گفت: به همین دلیل بود که ما ابتدا این افراد را در آنچه رایزنی‌های مشورتی ریاض نامیده می‌شد، پیدا کردیم. عربستان سعودی و امارات عربی متحده ترجیح دادند تا در نمایشنامه‌ای که نوشته‌اند، قهرمانان آنان [افراد دست‌نشانده] از ماجرای فصل‌های این نمایشنامه و برنامه‌های ریاض اطلاعی نداشته باشند. بنابراین این افراد در مقابل خواسته‌ها و طرح‌های کشورهای نگهبان یمن سکوت کردند و با همان سازوکار و روش تحمیلی ریاض به عدن رفتند.

 

 

فارس

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.