پوتین: بحران با اوکراین بدون حل مساله مرزهای کریمه و دونباس حل نمی‌شود

رئیس جمهور روسیه روز سه‌شنبه در دیدار با دبیر کل سازمان ملل متحد گفت که بحران با اوکراین بدون حل مساله مرزهای شبه جزیره کریمه و منطقه دونباس حل نخواهد شد.

هادی نیوز: «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه روز سه‌شنبه گفت که منشور سازمان ملل اساس روابط بین کشورها به شمار می‌آید و این منشور قوانینی نیست که برخی آن را برای منافع خود نوشته باشند.

وی که این سخنان را در دیدار با «آنتونیو گوترش» دبیر کل سازمان ملل مطرح می‌کرد، گفت: «انقلاب سال 2014 در اوکراین بر خلاف قانون اساسی این کشور بود و ساکنان مناطق شرقی اوکراین از سوی مقام‌های کی‌یف تحت فشار قرار گرفته بودند».

پوتین گفت: «بحران در شرق اوکراین زمانی آغاز شد که مقام‌های کی‌یف از نیروی نظامی علیه مناطق شرقی استفاده کردند».

وی اضافه کرد: «مقام‌های کی‌یف توافق‌های مینسک را اجرا نکرده و مانع از کشتار جمعی در منطقه دونباس نشده و ساکنان این مناطق را محاصره کردند».

رئیس جمهور روسیه گفت: «توافق مینسک تلاشی مسالمت‌آمیز برای حل اوضاع در دونباس بود اما اوکراین به آن پایبند نبود و کی‌یف در حل موضوع دونباس به صورت نظامی شکست خورد».

پوتین گفت: «همچنان بر روی این موضوع حساب می‌کنیم که می‌توانیم از مسیر دیپلماتیک بحران با اوکراین را حل کنیم».

وی اضافه کرد: «برسمیت شناختن دونتسک و لوهانسک پس از آن صورت گرفت که کی‌یف توافق‌های مینسک را نقض کرد».

رئیس جمهور روسیه افزود: «به انجام مذاکرات در استانبول ادامه می‌دهیم اما طرف اوکراینی اقدامات تحریک آمیز خود را ادامه داد و فاجعه بوچا را طرح ریزی کرد».

وی گفت: «ارتش روسیه هیچ ارتباطی به حوادث بوچا نداشته و نمی‌دانیم که چه کسی مسئول آن است».

پوتین گفت: «بحران با اوکراین بدون حل مساله مرزهای شبه جزیره کریمه و منطقه دونباس حل نخواهد شد».

وی گفت که در حال حاضر هیچگونه درگیری در ماریوپل وجود نداشته و «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه را در جریان این موضوع قرار دادیم.

رئیس جمهور روسیه گفت: «بیش از هزار و سیصد نظامی اوکراینی در ماریوپل خود را تسلیم کرده‌اند».

پوتین اضافه کرد: «ارتش اوکراین غیرنظامیان را سپر انسانی خود در کارخانه آزوف‌استال در شهر ماریوپل قرار داده است».

وی گفت: «به ارتش دستور دادم که حمله به کارخانه آزوف‌استال را متوقف کنند و از ارتش اوکراین می‌خواهیم  غیرنظامیان را در کارخانه آزوف‌استال آزاد کنند».

رئیس جمهور روسیه رو به گوترش کرد و گفت: «شما گفتید که گذرگاه‌های انسانی در ماریوپل کارایی ندارند که این صحیح نیست و شما می‌توانید اوضاع نظامیان اوکراینی را که تسلیم شده‌اند را جویا شوید».

پوتین در ادامه سخنانش اوضاع در ماریوپل را سخت و بسیار غم انگیز توصیف کرد.

«آنتونیو گوترش» دبیر کل سازمان ملل نیز در این کنفرانس خبری صحبت کرد و گفت که روسیه ملاحظه‌های متعددی درباره امنیت خود دارد.

وی افزود: «هیچ چاره‌ای جز حل درگیری‌ها از طریق سازمان ملل متحد وجود ندارد».

دبیر کل سازمان ملل گفت: «نقض حاکمیت یک کشور با منشور سازمان ملل در تضاد بوده و از وخیم شدن اوضاع انسانی در اوکراین نگران هستیم».

گوترش گفت: «سازمان ملل آماده بسیج توانمندی‌های خود برای کمک به ایجاد گذرگاه‌های انسانی در اوکراین است».

وی گفت: «اوضاع پیچیده در ماریوپل را درک می‌کنیم و آماده هماهنگی با صلیب سرخ و طرف روس برای ایجاد راه حل هستیم».

دبیر کل سازمان ملل گفت: «به دنبال کاهش رنج مردم و ایجاد شرایط مساعد برای حل مشکل گذرگاه‌های انسانی امن در ماریوپل هستیم».

پیشتر دبیرکل سازمان ملل متحد که برای دیدار با مقامات روس در میانه بحران اوکراین امروز (سه‌شنبه) وارد مسکو شده بود در دیدار با «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه افزود: «ما بسیار به یافتن راه‌هایی به منظور ایجاد شرایط برای گفت‌وگوی موثر، ایجاد شرایط برای آتش‌بس در اسرع وقت و ایجاد شرایط برای راه‌حل مسالمت‌آمیز علاقه‌مند هستیم». 

 

 

فارس

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.