آمریکا هفت میلیارد دلار تجهیزات نظامی در افغانستان جا گذاشت

طبق گزارش پنتاگون، آمریکا نزدیک به هفت میلیارد دلار تجهیزات نظامی در افغانستان جا گذاشت.

هادی نیوز: رسانه نزدیک به دموکرات‌ها از گزارش وزارت دفاع آمریکا به کنگره درباره تجهیزات نظامی باقی مانده از این کشور بعد از پایان ۲۰ سال اشغالگری آمریکایی‌ها در افغانستان خبر داد.

شبکه «سی‌ان‌ان» خبری به نقل از گزارش وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) به کنگره این کشور منتشر کرد که در آن تاکید شده است، نزدیک به هفت میلیارد دلار تجهیزات نظامی آمریکا بعد از خروج از افغانستان، در این کشور جا مانده است.

طبق خبر سی‌ان‌ان، این رسانه نزدیک به دموکرات‌ها گزارش ارسالی وزارت دفاع آمریکا به کنگره آمریکا را رویت کرده و محتوای آن را دیده است.

شبکه سی‌ان‌ان در روایت خود درباره باقی ماندن تجهیزات نظامی آمریکا بعد از خروج از افغانستان نوشت: «این تجهیزات اکنون در کشوری است که تحت کنترل دشمنی است که ایالات متحده طی دو دهه گذشته سعی در بیرون راندن آن داشت: طالبان».

در گزارش وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) که در اختیار کنگره قرار گرفته، آمده است که این وزارتخانه هیچ برنامه‌ای برای بازگشت به افغانستان برای «بازیابی یا انهدام» تجهیزات نظامی بر جای مانده در این کشور ندارد.

بر اساس این گزارش، آمریکا از سال ۲۰۰۵ تا آگوست ۲۰۲۱ در مجموع ۱۸.۶ میلیارد دلار تجهیزات به نیروهای ارتش افغانستان داد و از مجموع این تجهیزات، تجهیزاتی به ارزش ۷.۱۲ میلیارد دلار پس از تکمیل خروج ایالات متحده در تاریخ ۳۰ آگوست ۲۰۲۱ در افغانستان باقی مانده است. این تجهیزات شامل هواپیما، مهمات هوا به زمین، خودروهای نظامی، سلاح، تجهیزات ارتباطی و سایر مواد می شود.

طبق این گزارش، هواپیمای آمریکایی به ارزش ۹۲۳.۳ میلیون دلار در افغانستان باقی مانده است. ایالات متحده قبل از پایان خروج، ۷۸ فروند هواپیما را برای دولت افغانستان در فرودگاه بین‌المللی حامد کرزی در کابل باقی گذاشت. به گفته پنتاگون، این هواپیماها قبل از خروج ارتش آمریکا، «غیر قابل استفاده» شده بودند.

به گفته گزارش ارائه شده پنتاگون به کنگره آمریکا، در پایان خروج نظامی این کشور، در مجموع ۹۵۲۴ مهمات هوا به زمین به ارزش ۶.۵۴ میلیون دلار در افغانستان باقی مانده است اما «اکثریت قابل توجهی» از این مهمات باقی مانده در افغانستان، مهمات هدایت شونده نیستند.

در بخش دیگری از این گزارش آمده است: «بیش از ۴۰ هزار از مجموع ۹۶ هزار خودروی نظامی که ایالات متحده به نیروهای افغانستانی داده بود در زمان خروج ایالات متحده، در افغانستان باقی ماندند که شامل ۱۲ هزار خودروی نظامی هاموی می‌شد».

به گفته پنتاگون، بیش از ۳۰۰ هزار از مجموع  ۴۲۷ هزار و ۳۰۰ سلاحی که آمریکا به ارتش افغانستان داده بود در زمان خروج از این کشور، در افغانستان باقی ماند. این وزارتخانه مدعی است که کمتر از ۱۵۳۷۰۰۰  «مهمات ویژه» و «مهمات اسلحه کوچک معمولی» به ارزش کل ۴۸ میلیون دلار هنوز در افغانستان وجود دارد.

بر اساس این گزارش، به دنبال خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان «تقریباً تمام» تجهیزات خنثی سازی مواد منفجره و مین زدایی از جمله ۱۷۵۰۰ قطعه «تشخیص مواد منفجره، خنثی‌سازی و تجهیزات حفاظت فردی» همچنان در افغانستان باقی مانده است.

گزارش وزارت دفاع آمریکا به کنگره در شرایطی ارسال شده که به دنبال خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان بعد از جنگ ۲۰ ساله اشغالگرانه، بارها موضوع تسلیحات باقی مانده این کشور در افغانستان خبرساز شده و مخالفان جمهوری‌خواه جو بایدن، رئیس‌جمهور دموکرات را به دلیل خارج نکردن همه تجهیزات نظامی آمریکا از افغانستان و خروج شتاب زده از این کشور مورد شماتت قرار داده‌اند.

 

 

فارس

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.