ناوشکن‌های زاگرس و دماوند ٢ به‌زودی آب‌اندازی می‌شوند

فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد: ناوشکن‌های زاگرس و دماوند ٢ به‌زودی آب‌اندازی می‌شود.

هادی نیوز: امیر دریادار شهرام ایرانی فرمانده نیروی دریایی ارتش شامگاه جمعه 9 اردیبهشت ماه در برنامه تلویزیونی صف اول که از شبکه خبر سیما پخش شد، اظهار داشت: ساخت ناوشکن زاگرس و دماوند ٢ طبق برنامه های تعریف شده پیشرفت داشته و انشالله به زودی به آب ‌اندازی خواهد شد.

وی ادامه داد: این دو ناوشکن در یک مراسم رسمی و با یک همزمانی خاص به بدنه عملیاتی نیروی دریایی ارتش ملحق خواهند شد. علت آن این است که حتماً باید تست‌های کامل آن‌ها انجام شده و اطلاعات فنی جمع آوری شده آن‌ها به بخش فنی و صنعتی نیروی دریایی ارتش منتقل شده و طبق آخرین لبه های فناوری به روز رسانی شوند.

فرمانده نیروی دریایی ارتش گفت: علت چنین کاری این است اگر روزی که در صحنه دریا حضور پیدا خواهند کرد توانمندی آن ها به گونه‌ای باشد که بالاترین سطح فناوری را در اختیار همرزمان من در نیروی دریایی ارتش قرار بدهند و بتوانیم مانند همیشه با قدرت در دریا حضور پیدا کنیم.

وی ادامه داد: ما هم در ناوگان جنوب و هم در ناوگان شمال علاوه بر اینکه الحاق داریم فرآیند‌های ساخت شناور‌های مختلف را در دستور کار داریم. امروز وارد حوزه ساخت ناوشکن‌های سنگین خواهیم شد، مطالعات آن به اتمام رسیده و وارد مرحله صنعتی خواهد شد. 

فرمانده نیروی دریایی ارتش بیان داشت: این روند در حوزه‌های سطح و زیر سطح ادامه دارد. امروز محتاج کسی نیستیم تا آنچه نیاز داریم را از دیگران تامین کنیم. بلکه هر چه نیاز در داخل کشورمان وجود دارد.

وی افزود: زیردریایی‌ها و ناوشکن‌های چندمنظوره در دنیا به عنوان نماد توان صنعتی کشورها هستند. اگر آمریکایی‌ها نسبت به آن واکنش نشان می‌دهند به این علت است که نظام جمهوری اسلامی ایران به فناوری طراحی و ساخت ناوشکن و زیردریایی دسترسی پیدا کرده و قادر است در حوزه دریا فعالیت داشته باشد.

** نیروی دریایی ارتش در همه تمرینات مرکب حضوری موثر خواهد داشت **

امیر دریادار ایرانی درباره برنامه‌های نیروی دریایی ارتش برای اجرای رزمایش‌های مشترک در آینده اظهار داشت: دیپلماسی دفاعی و دریایی در حوزه‌های عملکردی ما قرار دارد و باورمان این است که امنیت منطقه باید به دست کشور‌های منطقه تامین شود. چراکه کشور‌های منطقه بهتر و بیشتر زبان یکدیگر را متوجه شده و دغدغه‌های یکسان دارند. 

 وی ادامه داد: لذا نیروی دریایی ارتش در همه تمرینات مرکب که برگزار می‌شود، حضوری موثر خواهد داشت. این حضور موثر بدین معناست که حتما یکی از ناوشکن‌ها و ناوگروه‌های ما بنابر تعریفی که در قالب آن رزمایش وجود دارد، حضور پیدا می‌کند.

** رزمایش کمربند امنیت دریایی در آینده به میزبانی ایران برگزار خواهد شد **

فرمانده نیروی دریایی ارتش با بیان اینکه این نیرو سال گذشته در دو رویداد بزرگ حضور داشت، یادآور شد: یکی از این رویدادها، رزمایش سه جانبه مرکب دریایی با حضور نیرو‌های دریایی روسیه و چین بود. در این رزمایش، ناوشکن‌های دنا، سهند و جماران در تمرینات حضور داشتند و هر سه فرماندهی تمرینات را عهده دار بودند. 

** نیروی دریایی ارتش برای برگزاری رزمایش‌ها دو تقویم جداگانه دارد **

وی افزود: دیگر رزمایشی که نیروی دریایی ارتش در آن حضور داشت، کمربند امنیت دریایی ۲۰۲۲ به میزبانی هندوستان بود. البته چنین تمرین مشترکی را به میزبانی نیروی دریایی راهبردی ارتش در دستور کار داریم و در حال انجام هماهنگی‌های برگزاری آن هستیم.

امیر دریادار ایرانی گفت: نیروی دریایی ارتش با بقیه نیرو‌ها تفاوت‌هایی دارد و آن نحوه و سطح برگزاری رزمایش هاست. ما رزمایش‌هایی داریم که به صورت داخلی و با اشتراک نیرو‌های چهارگانه ارتش و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی برگزار می‌شود. به جز این رزمایش ها، رزمایش‌های مرکب نیز داریم که با حضور سایر کشور‌ها و یا حضور ما در کشور‌های دیگر برگزار می‌شود. 

فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: ما برای برگزاری رزمایش‌ها دو تقویم داریم. یکی از آن‌ها مختص برگزاری رزمایش‌های داخلی با محوریت آزمایش و ارزیابی تسلیحات و تجهیزات داخلی در صحنه عمل است که توسط دشمن رصد می‌شود. اما در رزمایش‌هایی که به صورت مرکب با سایر کشور‌ها انجام می‌دهیم، تسلیحات راهبردی ما به میدان نیامده و حداکثر در حد توپخانه ظاهر می‌شویم.

 

 

فارس

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.