بانیان وضع موجود با رنگ و لعاب جدید همچنان بر سر کارند

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس، با ارزیابی روند حرکت دولت سیزدهم در 8 ماه گذشته گفت: آنهایی که در شکل‌گیری وضع موجود اثرگذار و تصمیم‌گیر بوده‌اند، بعضا هنوز بر سر کار هستند و رنگ عوض کرده‌اند و ته‌ریشی گذاشته‌اند و با شعارهای جدید، همان کارهای قبلی را می‌کنند.

هادی نیوز: حجت‌الاسلام و المسلمین مجتبی ذوالنور عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس،‌ با اشاره به گذشت 8 ماه از فعالیت دولت سیزدهم و با یادآوری اقدامات مثبت و تحولی این دولت اظهار داشت: فعالیت‌های دولت آقای رئیسی نسبت به آنچه مردم از دولت گذشته دیده‌اند، زمین تا آسمان فرق دارد و عیار کار این دولت با دولت قبلی متفاوت است.

وی ادامه داد:‌ حضور در تمام عرصه‌ها و تحرک و چابکی چشمگیر، حرکت‌های عظیم جهادی و مردمی بودن دولت، قابل تقدیر است؛ در دولت قبلی نه تنها مردم، بلکه مسئولان هم آرزو داشتند رئیس‌جمهور را یک جا ببینند و حرف‌شان را با او بزنند اما امروز رئیس‌جمهور در دسترس مردم و مسئولان سطوح مختلف قرار دارد.

* رئیس جمهور چند ابرپروژه را دنبال کند

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، با تأکید بر اینکه باید قدردان این نعمت باشیم، به برخی الزامات اثربخشی فعالیت دولت اشاره کرد و گفت: آنچه امروز مورد نیاز مردم است، این است که کارهای خوب مانند حضور در بین مردم و بازدیدهای سرزده ادامه پیدا کند، اما کارهای خوب‌‌تر و اولویت‌دارتری هم انجام شود تا تأثیر حرکات دولت دیده شود.

ذوالنور در توضیح این نکته اظهار داشت:‌ امروز فشار اقتصادی بر روی مردم زیاد است و فرصت خدمتگذاری نیز کم است، لذا دولت باید پروژه‌ها و برنامه‌هایش را برای تحول در فضای عمومی جامعه اولویت‌بندی کرده و چند ابرپروژه را دنبال کند و به ثمر برساند.

وی ادامه داد:‌ سفرهای استانی یک ضرورت است و جای تشکر دارد، اما واقعیت این است که جنس مشکلات در استان‌های مختلف مشابه هم است و علت‌های یکسان دارد؛ به عنوان مثال، تعطیلی کارخانه‌ها یا تنگی معیشت و سفره مردم در همه نقاط کشور علل مشترک دارد، همچنین بیکاری مفرط یا گلایه از مشکلات نظام اداری و فساد بانکی تقریبا در همه نقاط کشور ریشه‌های یکسان دارد و باید با اقدامات مبنایی و زمان‌بندی شده، این ریشه‌ها را درمان کرد.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: زمانی سفرهای استانی برای شناخت مسائل و مشکلات است که باید گفت امروز مسائل کشور تقریبا شناخته‌شده و روشن است و گاهی هم این سفرها برای ارزیابی عملکرد دستگاه‌ها و مدیران در مواجهه با مشکلات مردم است که این هم به طور نمونه قابل احراز است و اتفاقا آقای رئیس‌جمهور هم اخیراً میزان سفرهای استانی را کمتر کرده که این از جهتی قابل تقدیر است.

* رئیس جمهور نباید بار مدیران دیگر را به دوش بکشد/ رئیسی، وزارتخانه به وزارتخانه سر بزند

ذوالنور ادامه داد: تلاش دولت باید این باشد که با کمترین هزینه بهترین کارها را انجام دهد و یکی از مهمترین هزینه‌ها نیز وقت رئیس‌جمهور است که نباید بار مدیران دیگر را به دوش بکشد.

وی با تأکید بر لزوم توجه به اولویت‌ها در برنامه‌های دولت تصریح کرد: معیشت، تولید، بیکاری و مشکلات بانکی از جمله این اولویت‌ها هستند که اگر ریشه آنها بررسی و حل شود نتیجه‌اش به تمام استان‌ها می‌رسد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی افزود: امروز فساد بانکی یکی از مهمترین اولویت‌های کشور است و در واقع یکی از علل زمین‌گیر شدن تولید و شکست اقتصاد و از بین رفتن بخش خصوصی، همین بانک‌ها هستند که رقیب بخش خصوصی و مردم شده‌اند و شیره جان آنها را می‌مکند. ربا در بانک‌ها بیداد می‌کند و در چنین شرایطی، دولت باید این مشکل ریشه‌ای را زمان‌بندی و حل کند، یا مثلا معلمان امروز کف خیابان هستند و به نحوه اجرای رتبه‌بندی اعتراض دارند اما بانک‌ها با ترفندهای مختلف 4 - 5 نوع حقوق و مزایا به کارکنانشان می‌دهند و هر جا هم برج سر به فلک‌کشیده‌ای دیده می‌شود، به یکی از بانک‌ها مربوط می‌شود.

وی خاطرنشان کرد:‌ حتی ضروری است که رئیس‌جمهور در یک دوره زمانی به جای سفرهای استانی، در همین تهران وزارتخانه به وزارتخانه برود و با بررسی کارهایشان، از آنها برنامه و راه‌حل زمان‌بندی شده بخواهد و در قالب زمان‌بندی مشخص شده، از آنها پاسخ بگیرد.

* فساد اداری و بانکی؛ ریشه بسیاری از مشکلات کشور

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: فساد اداری نیز یکی دیگر از مشکلات و اولویت‌های فعلی کشور است  که در قالب‌هایی مانند رشوه‌خواری، اختلاس یا نقش‌آفرینی واسطه‌ها خودش را نشان می‌دهد که اگر هم کم باشد، همین مقدار کم نیز زیبنده نظام نیست و باعث سلب اعتماد مردم می‌شود.

ذوالنور گفت: به موازات فساد اداری، برخی مفاسد بانکی هم به تولیدکنندگان فشار می‌آورد؛ به عنوان مثال، اسم تسهیلات بانکی را 18 درصد می‌گذارند اما با جریمه دیرکرد و مسائل دیگر عملاً‌ آن را به 30 درصد می‌رسانند! حالا کدام تولیدکننده با این وضعیت می‌تواند 20 درصد سود به دست بیاورد؟!

وی تأکید کرد:‌ بنابراین، دولت باید در جایگاه واقعی خودش قرار بگیرد و کارهای خوب و ارزشمندی را که الان انجام می‌شود، اثربخش‌تر کند تا مردم طعم شیرین آن را بچشند و راه این اثربخشی نیز توجه به چند اولویت و ابرپروژه‌ای است که باید به صورت زمان‌بندی شده و با برنامه دنبال شود.

ذوالنور خاطرنشان کرد:‌ نقد ما به وضع موجود است که از گذشته باقی مانده و دولت فعلی باید وضع بهتر را دنبال کند؛ در واقع جنس نقد ما به دولت فعلی، از جنس نقد به دولت روحانی نیست بلکه برای رسیدن به وضعیت بهتر و امیدبخش‌تر است.

* مسببان وضع موجود با ته ریش و رنگ جدید هنوز سر کارند/ می‌توان از ظرفیت غیرافراطی‌ها استفاده کرد

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، همچنین با اشاره به برخی انتقادها در خصوص سر کار بودن بانیان وضع موجود گفت: اینکه آقای رئیس‌جمهور به بانیان وضع موجود در روز ثبت‌نام ریاست جمهوری اشاره کردند، حرف درستی است؛ یعنی کسانی که این وضعیت را به وجود آورده‌اند، نباید بر سر کار باشند، وگرنه معنی حرف ایشان قلع و قمع مدیران نبوده و نیست.

وی در توضیح این نکته گفت:‌ آنهایی که در شکل‌گیری وضع موجود اثرگذار و تصمیم‌گیر بوده‌اند، بعضا هنوز بر سر کار هستند و رنگ عوض کرده‌اند و ته‌ریشی گذاشته‌اند و با شعارهای جدید و البته با همان کارهای قبلی فعالیت می‌کنند و لازم است این‌ها کنار گذاشته شوند، وگرنه اشکالی ندارد که رئیس‌جمهور افرادی را نگه داشته است که گرایش‌ها و عُلقه‌های تند افراطی نداشته‌اند و می‌توان از ظرفیت‌ آنها برای پیشرفت کشور استفاده کرد.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد:‌ بدنه دولت اکثراً مدیران سالم و دلسوز هستند و مهم نحوه هدایت و بکارگیری آنها در یک فرآیند صحیح مدیریتی است و افرادی که ناصالح و ناکاربلد هستند و قابل اصلاح هم نیستند، باید کنار گذاشته شوند تا باعث بدنامی دیگران نشوند.

 

 

فارس

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.