تصویب طرح حفظ تحریم‌های بانک مرکزی ایران در سنای آمریکا

طرحی در مجلس سنای آمریکا برای حفظ تحریم‌ها علیه بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و با هدف محدود کردن همکاری‌های پکن-تهران، تصویب شد.

هادی نیوز: مجلس سنای آمریکا بامداد پنجشنبه طرحی را با هدف حفظ تحریم‌های «مرتبط با تروریسم» علیه جمهوری اسلامی ایران را تصویب کرد.

این طرح که با پیشنهاد «تد کروز» سناتور تندروی ضد ایرانی ارائه شده بود، با ۸۶ رأی مثبت و ۱۲ رأی منفی تصویب شد تا یکی دیگر از اهداف آن یعنی محدود کردن همکاری چین با ایران محدود شود.

کروز طی سخنرانی در جلسه امشب مجلس سنا برای مجاب کردن سناتورها به دادن رأی مثبت به این طرح ضد ایرانی، مدعی شد: «ایران اولین حامی تروریسم دولتی در جهان است... اگر شما از تحریم‌های تروریستی بر سپاه حمایت می‌کنید، باید رأی مثبت دهید».

رسانه‌های آمریکایی نیز در این‌باره نوشتند: «یکی از پیشنهادهایی که راب مالی، نماینده آمریکا در امور ایران و سرپرست تیم مذاکره‌کننده در وین، به طرف ایرانی برای بازگشت به توافق هسته‌ای داده بود، برداشتن تحریم‌های مرتبط با تروریسم بر بانک مرکزی ایران بود».

 

مجلس سنای آمریکا ۱۰۰ کرسی دارد که در این دوره ۵۰ کرسی متعلق به جمهوری‌خواهان، ۴۸ کرسی متعلق به دموکرات‌ها و ۲ کرسی متعلق به مستقل‌ها است. طبق نتیجه منتشر شده از رأی‌گیری درباره این طرح، فقط ۱۲ سناتور دموکرات به این طرح رأی منفی داده و ۳۹ دموکرات دیگر از آن حمایت کردند.

رأی مثبت سناتورهای آمریکایی به حفظ تحریم‌های بانک مرکزی ایران با هدف محدود کردن همکاری‌های پکن-تهران در حالی است که دولت «جو بایدن» مدعی است با حضور در مذاکرات وین قصد دارد به‌صورت متقابل با ایران به توافق هسته‌ای بازگردد. اما ایران تأکید دارد رفع تمام تحریم‌ها شرط لازم برای بازگشت به برجام است.

«ند پرایس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا بامداد پنجشنبه ضمن غیرقابل قبول دانستن افزایش سرعت برنامه هسته‌ای ایران، گفته بود برای سناریوی شکست مذاکرات با ایران آماده‌اند. (جزئیات بیشتر)

مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین از چند ماه پیش دچار وقفه شد. دولت آمریکا از زمان آغاز این مذاکرات به جای پیشنهاد دادن ابتکارهای عملی برای پیشرفت گفت‌وگوها بارها تلاش کرده طرف‌های مختلف را به کند کردن روند مذاکرات و ایجاد مانع بر سر راه آن متهم کند. یکی از دلایل عدم انجام اقدامات لازم از سوی طرف‌های آمریکایی در مذاکرات وین مخالفت‌های نماینده‌های کنگره با سیاست‌های دولت بایدن در خصوص برجام بوده است. یکی از انتقادات این گروه از قانونگذاران آمریکایی این است که برجام به همه حوزه‌های اختلاف آمریکا با ایران از جمله فعالیت‌های منطقه‌ای و برنامه موشکی ایران نمی‌پردازد.

این در حالی است که دیپلمات‌های غربی گفته‌اند که مقامات اروپایی در حال آماده شدن برای اعمال یک فشار جدید به منظور نجات توافق هسته‌ای با ایران هستند و پیشنهادشان فرستادن مذاکره‌کننده ارشد اتحادیه اروپا به تهران در تلاش برای خروج از «بن‌بست کنونی» در مذاکرات است.

این منابع خبر داده بودند «انریکه مورا» هماهنگ‌کننده مذاکرات وین، به همتایان ایرانی خود گفته که آماده است به تهران بازگردد تا راهی برای عبور از بن‌بست باز شود. طبق این گزارش، ایران تاکنون با دعوت از وی، به این پیشنهاد پاسخ نداده است.

«حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه ایران امروز در مصاحبه‌ای گفت: «مذاکرات وین متوقف نشده، بلکه در روندی دیگر به منظور رفع تحریم‌های یک‌جانبه تحمیلی علیه ما و از طریق تبادل پیام‌های مکتوب با آمریکایی‌ها به‌واسطه نماینده اتحادیه اروپا ادامه دارد.»

 

 

فارس

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.