واشنگتن: برای سناریوی شکست مذاکرات با ایران آماده‌ایم

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با غیرقابل قبول دانستن افزایش سرعت برنامه هسته‌ای ایران، گفت تحولات مذاکرات با ایران را به رژیم صهیونیستی گزارش می‌دهند.

هادی نیوز: «ند پرایس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا بامداد پنجشنبه مدعی شد که واشنگتن برای سناریوی شکست مذاکرات وین آماده است.

پرایس طی نشست خبری در واشنگتن گفت: «در دوره گذشته، ایران مراحل به دست آوردن مواد شکافت‌پذیر و غنی‌شده را تسریع کرد و این برای ما غیرقابل قبول است».

وی با بیان  اینکه آمریکا ما به دنبال مذاکره در مورد بازگشت ایران به پایبندی به توافق هسته‌ای است، اظهار داشت: «ما به دنبال بازگشت همزمان به توافق هسته‌ای با ایران هستیم».

این دیپلمات آمریکایی با ادعای اینکه برای سناریوی شکست مذاکرات نیز آماده هستند، اضافه کرد: «ما با متحدان خود برای سناریوی عدم توافق با ایران آماده می‌شویم و باید به تاکتیک‌های دیگری متوسل شویم».

پرایس در پاسخ به وضعیت مذاکرات رفع تحریم‌های ایران در وین نیز توضیح داد: «ما در مذاکرات وین درباره برنامه هسته‌ای ایران پیشرفت زیادی داشتیم، اما هنوز به توافق نرسیده‌ایم».

پرایس: افزایش سرعت تولید مواد شکافت‌پذیر در ایران برای ما غیرقابل قبول است.

 

وی با بیان اینکه ایران باید به مکانیسم راستی‌آزمایی برنامه هسته‌ای خود پایبند باشد، تصریح کرد: «ما با اسرائیل در تماس هستیم و آنها را از تحولات مذاکرات با ایران مطلع می‌کنیم».

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا همچنین در اظهاراتی مداخله‌جویانه و دخالت در امور امنیتی داخلی جمهوری اسلامی ایران، مدعی شد: «پزشک سوئدی-ایرانی، احمد رضا جلالی که در ایران در بازداشت به سر می‌برد، نماینده یک پرونده جدی بازداشت خودسرانه است».

پرایس در حالی سعی دارد جلالی را یک شهروند عادی نشان دهد که وی در تاریخ ۵ اردیبهشت ۱۳۹۵ به جرم جاسوسی برای رژیم صهیونیستی بازداشت شد. اطلاعاتی که این مزدور رژیم صهیونیستی از برنامه هسته‌ای ایران به سازمان جاسوسی- تروریستی موساد ارائه کرده بود، متأسفانه منجر به ترور و شهادت دو دانشمند هسته‌ای گردید.

پیش از این، «لیندا توماس گرینفیلد» نماینده آمریکا در سازمان ملل نیز گفته بود عدم دستیابی به توافق با ایران در خصوص برنامه هسته‌ای بعید نیست. (جزئیات بیشتر)

مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین از چند ماه پیش دچار وقفه شد. دولت آمریکا از زمان آغاز این مذاکرات به جای پیشنهاد دادن ابتکارهای عملی برای پیشرفت گفت‌وگوها بارها تلاش کرده طرف‌های مختلف را به کند کردن روند مذاکرات و ایجاد مانع بر سر راه آن متهم کند. یکی از دلایل عدم انجام اقدامات لازم از سوی طرف‌های آمریکایی در مذاکرات وین مخالفت‌های نماینده‌های کنگره با سیاست‌های دولت بایدن در خصوص برجام بوده است. یکی از انتقادات این گروه از قانونگذاران آمریکایی این است که برجام به همه حوزه‌های اختلاف آمریکا با ایران از جمله فعالیت‌های منطقه‌ای و برنامه موشکی ایران نمی‌پردازد.

این در حالی است که دیپلمات‌های غربی گفته‌اند که مقامات اروپایی در حال آماده شدن برای اعمال یک فشار جدید به منظور نجات توافق هسته‌ای با ایران هستند و پیشنهادشان فرستادن مذاکره‌کننده ارشد اتحادیه اروپا به تهران در تلاش برای خروج از «بن‌بست کنونی» در مذاکرات است.

این منابع خبر داده بودند «انریکه مورا» هماهنگ‌کننده مذاکرات وین، به همتایان ایرانی خود گفته که آماده است به تهران بازگردد تا راهی برای عبور از بن‌بست باز شود. طبق این گزارش، ایران تاکنون با دعوت از وی، به این پیشنهاد پاسخ نداده است.

«حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه ایران امروز در مصاحبه‌ای گفت: «مذاکرات وین متوقف نشده، بلکه در روندی دیگر به منظور رفع تحریم‌های یک‌جانبه تحمیلی علیه ما و از طریق تبادل پیام‌های مکتوب با آمریکایی‌ها به‌واسطه نماینده اتحادیه اروپا ادامه دارد.»

 

 

فارس

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.