مسکو: فایزر و مدرنا در برنامه بیولوژیک نظامی در اوکراین دست داشتند

یک مقام وزارت دفاع روسیه با بیان اینکه رئیس جمهور کنونی آمریکا در گذشته شخصا روی کار آزمایشگاه‌های بیولوژیک در اوکراین نظارت داشت، گفت شرکت‌های دارویی «فایزر» و «مدرنا» نیز در این برنامه مشارکت داشتند.

هادی نیوز: علی‌رغم تلاش آمریکا و کشورهای متحدش برای پوشاندن فعالیت آزمایشگاه‌های نظامی بیولوژیک در اوکراین، اما مسکو ابعاد جدیدی از این فعالیت‌ها را افشا کرد.

وزارت دفاع روسیه شامگاه چهارشنبه اعلام کرد، «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا و تعدادی دیگر از مقامات بلندپایه «حزب دموکرات» مستقیماً بر کار برنامه بیولوژیکی نظامی آمریکا در اوکراین نظارت داشتند.

به نوشته خبرگزاری اسپوتنیک، «ایگور کریلوف» رئیس نیروهای حفاظت تشعشعی، شیمیایی و بیولوژیکی ارتش روسیه، در بیانیه‌ای گفت که درآمد حاصل از مشارکت سازمان‌های غیردولتی و زیست‌فناوری کنترل شده به رهبران حزب دموکرات آمریکا اجازه می‌دهد تا هزینه مبارزات انتخاباتی خود را بپردازند.

کریلوف در نشست خبری خود، چهار بخش از برنامه بیولوژیک نظامی آمریکا در اوکراین را به‌صورت تصویری منتشر کرد.

بر اساس مطالب منتشر شده توسط وزارت دفاع روسیه، «باراک اوباما» رئیس جمهور وقت آمریکا در سال ۲۰۰۵ «موافقتنامه‌های مشارکتی را با اوکراین در مورد راه اندازی برنامه‌های بیولوژیکی نظامی در این کشور امضا کرد».

مسکو: شرکت‌های دارویی «فایزر» و «مدرنا» در تحقیقات بیولوژیک نظامی در اوکراین مشارکت داشتند.

 

به نوشته اسپوتنیک، «هیلاری کلینتون» وزیر خارجه سابق آمریکا نیز «اتخاذ استراتژی آمریکا برای مقابله با تهدیدهای بیولوژیک را آغاز کرد که به قانونی شدن مطالعات دومنظوره منجر شد».

«جو بایدن» رئیس جمهور کنونی آمریکا، که در دوره اوباما معاون وی بود، «فعالیت‌های مجریان برنامه بیولوژیکی نظامی را هماهنگ می‌کرد و در کلاهبرداری مالی در اوکراین دست داشت».

«جورج سوروس» میلیاردر آمریکایی نیز به عنوان «حامی اصلی تحقیقات بیولوژیکی نظامی در اوکراین و لابی‌گر شرکت بیگ‌فارما» معرفی شد.

به نوشته خبرگزاری «تاس»، کریلوف همچنین افشا کرد که شرکت‌های دارویی «فایزر» و «مدرنا» که اکنون مشغول تولید واکسن‌های ویروس «کووید۱۹» هستند، در فعالیت‌های نظامی و بیولوژیکی ایالات متحده در اوکراین مشارکت داشتند.

وی توضیح داد: «متخصصان آمریکایی در حال کار بر روی آزمایش داروهای جدید پزشکی هستند که استانداردهای ایمنی بین‌المللی را دور زده است. در نتیجه شرکت‌های غربی هزینه‌های برنامه‌های تحقیقاتی را به طور جدی کاهش می‌دهند و مزیت‌های رقابتی قابل توجهی به دست می‌آورند».

مسکو: بایدن، اوباما و کلینتون روی برنامه بیولوژیک در اوکراین نظارت داشتند.

 

طبق اطلاعات وزارت دفاع روسیه، پنتاگون پتانسیل تحقیقاتی را نه تنها در زمینه ساخت سلاح‌های بیولوژیکی، بلکه برای به دست آوردن اطلاعات در مورد مقاومت آنتی بیوتیکی و وجود آنتی بادی در برخی موارد گسترش داده است.

پیش از این، «ژائو لی‌جیان» سخنگوی وزارت خارجه چین اعلام کرد ۳۰ آزمایشگاه بیولوژیک آمریکا در اوکراین وجود دارد که طبق گزارش‌های روسیه تخریب شده‌اند.  

«آناتولی آنتونوف» سفیر روسیه در آمریکا نیز چندی قبل گفته بود دلیل اصلی نگرانی آمریکا برای اوکراین، دستیابی روسیه به «پاتوژن‌های» موجود در آزمایشگاه‌های بیولوژیک این کشور است.

 

 

فارس

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.