حجّت‌الاسلام سیّد محمود دعایی درگذشت

حجت الاسلام سید محمود دعایی نماینده ولی فقیه در موسسه اطلاعات در سن 81 سالگی درگذشت.

هادی نیوز: حجت الاسلام سید محمود دعایی نماینده ولی فقیه در موسسه اطلاعات درگذشت. 

در سال 1320 در یزد، سیدمحمود دعایی دیده به جهان گشود. او بعد از پایان دوران دبیرستان به حوزه علمیه کرمان رفت و فراگیری علوم دینی را آغاز کرد. 

 تحصیلات

دعایی سطوح اولیه حوزوی را در کرمان پشت سر گذاشت و پس از آن راهی حوزه علمیه قم شد. او توانست در سال 1346 سطوح عالیه را به پایان برساند و در همان سال بود که تحت تعقیب عوامل رژیم شاه قرار گرفت، و به همین خاطر مخفیانه به عراق رفت و ادامه تحصیلاتش را در عراق از سر گرفت. در آن زمان ماموران رژیم پهلوی تلاش های بسیاری برای بازگرداندن او به ایران انجام دادند، که به سرانجام نرسید.

سوابق اجرایی 

حجت الاسلام سیدمحمود دعایی پیش از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران و سایر کشورها فعالیت سیاسی داشته است، و در همین راستا به اروپا و کشورهای خاور میانه مانند لبنان، عربستان، سوریه، اردن، افغانستان و پاکستان سفر کرده است. 

او از اعضای مجمع روحانیون مبارز است، و از سال 1359 تا کنون به عنوان سرپرست موسسه اطلاعات مشغول فعالیت است. دعایی در شش دوره مجلس شورای اسلامی تا سال 1382 به عنوان نماینده مردم حضور داشته است. 

او در فاصله سال های 1357 تا 1359 به مدت دو سال سفیر ایران در عراق بوده، و پیش از آن نیز در سال های اقامت حضرت امام در نجف یکی از همراهان ایشان بوده است. 

مراسم تشییع حجّت‌الاسلام دعایی فردا 16 خرداد ساعت 9 صبح از حسینیه جماران به سوی حرم مطهر بنیانگذار جمهوری اسلامی برگزار خواهد شد.

 

 

فارس

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.