ناگفته‌های ساخت دومین نفتکش آفراماکس ایرانی

شرکت ایرانی صدرا با ساخت کشتی آفراماکس 2 به توانمندی ساخت نفتکش های بزرگ دست یافت و سهم مجموعه‌های داخلی در تولید افراماکس ۳ و ۴ بیشتر خواهد شد.

هادی نیوز:  شنبه هفته جاری با حضور نیکولاس مادورو رئیس‌جمهور ونزوئلا در تهران، آیین تحویل دومین کشتی نفتکش آفراماکس ساخت شرکت صنعتی دریایی ایران به ونزوئلا برگزار شد و اسناد تحویل نفتکش آفراماکس نیز ما بین مدیران شرکت صدرا و طرف ونزوئلایی به امضا رسید.

این کشتی نفتکش دومین کشتی از سفارش سال‌های گذشته کشور ونزوئلا به ایران است. طبق قرارداد منعقد شده قرار است ایران 2 نفتکش دیگر نیز پس از ساخت به این کشور تحویل داده شوند.

کشتی آفراماکس دارای 250 متر طول، 44 متر عرض، 21 متر ارتفاع، 14.8 متر آبخور، با 15 نات (27 کیلومتر در ساعت) سرعت است که قابلیت حمل 800 هزار بشکه نفت را دارد .

*افزایش سهم داخلی در تولید افراماکس ۳ و ۴

علی زارعی مدیرعامل شرکت صنعتی دریایی ایران (صدرا) در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس درباره نحوه ساخت این نفتکش توضیح داد: با توجه به نظر کارفرما بخشی از تجهیزات کشتی باید از برندهای خارجی تامین و به کشور وارد می‌شد که با توجه به مشکلات تحریم‌ها کار در این بخش خیلی دشوار و پرهزینه بود ولی در هر صورت تجهیزات را تامین کردیم.

وی افزود: ما در طول دوره ساخت کشتی اول برای بعضی کارهای حساس مانند مهندسی و نصب سیستم رانش و راه‌اندازی تجهیزات از مشاوره خارجی استفاده کردیم، ولی در کشتی دوم تمامی این قبیل کارها به طور کامل توسط متخصصین شرکت صدرا انجام شد.

زارعی تاکید کرد: همچنین در کشتی دوم برای تامین بخشی زیادی از تجهیزات موردنیاز کشتی، همانند ورق، رنگ، الکترود، برخی اقلام لوله‌کشی و معماری و غیره از توانمندی شرکت‌های داخلی استفاده شد. برای کشتی‌های سوم و چهارم ان شاالله سهم ساخت داخل مطمئنا بیشتر خواهد شد.

* رضایت کامل خریدار خارجی از عملکرد نفتکش افراماکس

در روزهای اخیر برخی رسانه‌ها یک شبهه ناظر به ساخت دو نفتکش آفراماکس مطرح کرده و مدعی شده‌اند که این دو نفتکش صرفا در ایران مونتاژ شده‌اند.

احسان موحدیان مشاور مدیرعامل شرکت صدرا در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس در پاسخ می‌گوید: ساخت این نفتکش بزرگ به صورت مونتاژکاری نبوده و تمامی مراحل ساخت در کارخانه کشتی سازی جزیره صدرا بوشهر انجام شده است.

موحدیان گفت: البته بخشی از تجهیزات از برندهای معتبر خارجی استفاده  شده است. البته 80 درصد از تجهیزات و سازه‌های مورد نیاز این نفتکش از تولیدات داخل تامین و بقیه تجهیزات از برندهای معتبر خارجی استفاده شده است.

وی تاکید کرد: یک شرکت ایرانی در حوزه ساخت نفتکش گام مهمی رو به جلو برداشته که قبلا سابقه نداشته است. طبیعی است که در هیچ کجای دنیا همه تجهیزات و اجزای چنین محصول بزرگ و پیشرفته‌ای مثل موتور و غیره را در خود آن کشور نمی‌سازند چون صرفه اقتصادی ندارد، بلکه برخی را خودشان می‌سازند و برخی تجهیزات را با نظر کارفرما از شرکت های معتبر و برندهای خاص تامین می‌کنند.

مشاور مدیرعامل شرکت صدرا توضیح می‌دهد: قیمت نفتکش افراماکس 2 توسط ونزوئلا به طور کامل پرداخت شده است. نکته جالب توجه اینکه خود ونزوئلایی‌ها از عملکرد شرکت ایرانی راضی هستند ولی در داخل برخی قصد دارند ارزش کار را پایین بیاورند.

*کودتای سیاسی در ونزوئلا و تحریم ایران قرارداد دو کشور را به تاخیر انداخت

برخی منتقدان با ایراد شبهاتی معتقدند که عملکرد ایران با توجه به تعهد ساخت کشتی در بازه زمانی 40 ماه مطلوب نبوده است. اما این انتقاد بدون توجه به تحولات سیاسی ونزوئلا و ملاحظات تحریمی در سال‌های بعد از 88 مطرح می‌شود که این قضاوت را از دایره انصاف خارج می‌کند.

بعد از انعقاد قرارداد نزدیک به 4 الی 5 سال ونزوئلا درگیر کودتا و تحولات سیاسی دولت حاکم بود که عملا قرارداد با ایران را در هاله‌ای از ابهام قرار داده بود. ضمن اینکه تغییرات مالکیتی و مدیریتی شرکت صدرا نیز مانع از انجام کار به موقع شده بود.

با ورود قرارگاه خاتم‌الانبیا به شرکت صدرا، مجدد ادامه ساخت کشتی دوم در اوایل سال 98 با حمایت قرارگاه خاتم الانبیا و با وجود شیوع کرونا آغاز شد و آفراماکس 2 نیز همانند کشتی اول در حدود دو سال آماده تست و بهره‌برداری و تحویل شد.

در مجموع ورود یک شرکت ایرانی به ساخت نفتکش‌های بزرگ و گام‌های رو به جلو در این حوزه در شرایط تحریم، با توجه به هزینه تولید کمتر، ساخت داخل تجهیزات و رضایت کارفرما موضوعی نیست که با حواشی رسانه‌ای قابل انکار باشد.

فارس

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.