در میانه بحران؛ کابینه بنت به تاریخ می‌پیوندد؟

انتقادات از کابینه رژیم صهیونیستی به بالاترین حد خود رسیده و مخالفان آماده می‌شوند تا با به رای گذاشتن طرح انحلال کابینه فعلی در کنست، با نخست‌وزیر خداحافظی کنند.

هادی نیوز: سقوط تدریجی کابینه «نفتالی بنت» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی از ماه‌ها قبل به صورت تدریجی آغاز شده است. اولین آثار این سقوط را خروج دو نماینده عضو حزب بنت از ائتلاف رقم زدند؛ و احتمال خروج نمایندگان دیگری نیز از ائتلاف حامی نخست‌وزیر رژیم اشغالگر قوّت گرفته است. حالا صحبت‌ها و رایزنی‌ها پیرامون فروپاشی کابینه فعلی اسرائیل چه در سرزمین‌های اشغالی و چه بیرون از آن بیشتر شده و تقریباً همه [حتی صهیونیست‌های شهرک‌نشین] منتظر رفتن او هستند.

نگاه اجمالی

خروج نمایندگان کنست از ائتلاف حامی بنت، موجب شکنندگی کابینه و آغازی بر افزایش فشارها و انتقادات به نخست‌وزیر فعلی تل‌آویو شد.

تلاش‌های بنت و لاپید برای نجات کابینه نتیجه نداد و حتی ۵۶ درصد از شهرک‌نشینان صهیونیست هم اعلام کردند که خواهان پایان کابینه بنت هستند.

امیدواری بنت و طرفدان کابینه‌اش به سفر بایدن موضوعیت و تاثیر خود را از دست داده است؛ چرا که تقریبا با خروج نمایندگان و فشار مخالفان، زمینه برای سقوط کابینه فراهم شده است.

رسانه‌های اسرائیلی اذعان می‌کنند که مخالفان بنت با هدایت نتانیاهو آماده می‌شوند تا در روزهای آینده طرح انحلال کابینه را در منست به رای بگذارند.

چنانچه جلسه کنست برای انحلال کابینه برگزار شود و بنت سقوط کند، لاپید پیشبرد امور رژیم صهیونیستی را تا موعد برگزاری انتخابات در فلسطین اشغالی بر عهده خواهد گرفت.

ارزیابی وضعیت

اولین ضربه به کابینه نفتالی بنت را «عیدیت سلیمان» از حزب «یمینا» رقم زد؛ خروج او از این کابینه باعث شد تا ۶۱ رأی ائتلاف در کنست، به ۶۰ رای برسد و اکثریت خود را از دست بدهد. در صورت جدایی یک عضو دیگر از این ائتلاف، کابینه بنت، تنها حمایت اقلیت را در پارلمان خواهد داشت. بعد از سلیمان، یک نماینده دیگر از این ائتلاف به نام «عمیحای شیکلی» نیز حمایت خود را پس گرفت و این خروج، به یک روند تبدیل شد. رسانه‌ها در جدیدترین گزارش‌های خود از این روند خبر دادند که «نیر اورباخ» از اعضای حزب راست‌گرا به رهبری بنت، به نخست‌وزیر تا دوشنبه (امروز) آینده فرصت داده است تا ائتلاف را مدیریت کرده و بار دیگر کنترل آن را به دست گیرد. 

علاوه بر نمایندگان صهیونیست، ماه آوریل در پی تداوم تجاوز نظامیان رژیم صهیونیستی و شهرک‌نشینان افراطی به مسجدالاقصی و درگیری با فلسطینی‌ها در صحن‌های مختلف آن، حزب «فهرست متحد عربی»، مشارکت خود را در کابینه نفتالی بنت به حالت تعلیق درآورد. ریاست این حزب را «منصور عباس» برعهده دارد و چهار کرسی از پارلمان رژیم صهیونیستی در اختیار عرب‌های فلسطینی‌تبار است. عباس بعد از تعلیق مشارکتش در ائتلاف دولتی اعلام کرد که در صورت تداوم اقدامات خودسرانه کابینه بنت در بیت‌المقدس، حزبش اقدام به استعفای جمعی خواهد کرد.

«یائیر لاپید» وزیر امور خارجه کابینه بنت نیز به نوبه خود تلاش زیادی برای حفظ ائتلاف شکننده حاکم داشت و بارها اعلام کرد که تسلیم فشارهای داخلی نخواهند شد. این وضعیت لاپید را تا جایی پیش برد که در برخی موارد رسانه‌های صهیونیستی اعلام کردند او بدون هماهنگی و اطلاع بنت اقدام به برگزاری جلساتی با برخی نمایندگان و رایزنی با آن‌ها کرده است. نه مقاومت‌های بنت و نه تلاش‌های لاپید، هیچ‌کدام به وضعیت کابینه کمک نکردند و رژیم صهیونیستی بعد از درگیری‌های امنیتی با مقاومت فلسطین، فشارها و اعتراضاتی خارجی را نیز دریافت کردند. طی این درگیری‌ها، غربی‌ها برای بار اول به خود آمدند و پارلمان کاتالونیا به عنوان یک نهاد قانونگذار اروپایی، با صدور قطعنامه‌ای اقدامات رژیم صهیونیستی در فلسطین اشغالی را خلاف قوانین بین‌المللی توسیف کرد و مصداق «آپارتاید» دانست.

در همین راستا، سفر قریب‌الوقوع «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا به منطقه و خصوصاً سرزمین‌های اشغالی در ماه آینده، به یکی از ابزارها و امیدهای کابینه بنت تبدیل شده است. چند روز گذشته رسانه‌های رژیم صهیونیستی به نقل از دفتر نخست‌وزیر صهیونیست‌ها اعلام کردند که وی ضمن استقبال از سفر بایدن به منطقه غرب‌ آسیا، اعلام کرد که این سفر برای ادغام رژیم صهیونیستی در منطقه است و به تل‌آویو کمک خواهد کرد. با وجود تمام امیدواری‌ها و مانورهای بنت و متحدان باقی‌مانده‌اش، تحلیلگران و ناظران تحولات رژیم صهیونیستی معتقدند که سفر بایدن شاید برای تل‌آویو به‌اصطلاح منافعی داشته باشد اما نخواهد توانست به شخص بنت کمک زیادی بکند.

وضعیت بنت و نظرها درباره عملکرد او به قدری ناامیدکننده است که حتی خود شهرک‌نشینان صهیونیست نیز خواهان پایان کابینه او هستند؛ نتایج یک نظرسنجی در سرزمین‌های اشغالی نشان می‌دهد ۵۶ درصد از اسرائیلی‌ها با پایان یافتن کابینه بنت موافقند. این نظرسنجی به همان میزان که گویای افول مقبولیت کابینه فعلی بود، میزان اقبال‌ها نسبت به حزب مخالفش را نیز نشان داد. حزب لیکود به ریاست «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر سابق رژیم صهیونیستی، با کسب ۳۶ کرسی پیشتاز این نظرسنجی بود؛ در حالی که حزب «یش عتید» به رهبری یائیر لاپید، وزیر امور خارجه فعلی تل‌آویو تنها ۲۰ کرسی به دست آورد.

تحلیل داده‌های میدانی این نظرسنجی نشان داد که شهرک‌نشینان با اختلاف زیادی، نتانیاهو را به عنوان نخست‌وزیر بعدی انتخاب و او را بر بنت، لاپید و حتی «بنی گانتز» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی ترجیح می‌دهند. حالا حزب نتانیاهو به پشتوانه این آمارها و حمایت‌ها، طرحی را برای انحلال کنست و برگزاری انتخابات مجدد در فلسطین اشغالی آماده کرده که احتمالا روز چهارشنبه در کنست به رأی خواهد گذاشت. با وجود چنین شرایطی، احتمالات و سناریوهای مربوط به تشکیل کابینه‌ای مشترک بین بنت و نتانیاهو ضعیف‌تر می‌شود و مخالفان، خود را برای تغییر کابینه در تل‌آویو مهیا می‌کنند.

دورنما

چنانچه اورباخ، عضو منتقد کابینه تهدید خود مبنی بر خروج از ائتلاف حاکم را عملی کند، رسماً ائتلاف کابینه بنت را در اقلیت قرار داده و اولین گام انحلال آن را برداشته است. او همچنین ریاست کمیته‌ای از کنست را بر عهده دارد که کار تهیه قوانین را پس از قرائت مقدماتی و رای به آن‌ها انجام می‌دهد؛ بنابراین اورباخ حتی می‌تواند پس از قرائت رای مقدماتی، تصمیم کمیته را به تاخیر بیاندازد.

اما باز هم انتظارات درباره نجات کابینه بنت کم است و دو حالت در انتظار آن است؛ یکی اینکه رای انحلال کابینه دیرتر به کنست ارائه شود تا سفر بایدن انجام شود و حالت دوم این است که مخالفان بنت برای سفر بایدن صبر نکنند و زودتر با نخست‌وزیر فعلی خداحافظی کنند. در آن صورت نیز احتمالاً لاپید به عنوان مردم شماره دو کابینه، پیشبرد امور تل‌آویو را به صورت موقت تا برگزاری انتخابات، بر عهده گیرد.

 

 

فارس

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.