اتلاف منابع ارزی کشور با ارائه ارز ترجیحی از خیانت‌های دولت گذشته بود

نماینده اهواز در مجلس گفت: دولت سابق طرح غلطی به نام ارز ترجیحی را اجرایی کرد که این موضوع یکی از خیانت‌های آنان محسوب می‌شود زیرا منجر به اتلاف حجم زیادی از ارز خزانه شد.

هادی نیوز: مجتبی یوسفی نماینده اهواز در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس با اشاره به اجرای طرح حذف ارز ترجیحی اظهار داشت: حجم زیادی ارز برای واردات کالاهای اساسی یعنی گوشت، مرغ، پروتئین و همچنین برای برخی از اقلام وارداتی برای تولید، دارو و تجهیزات پزشکی اختصاص داده شد تا از مردم حمایت شود اما متاسفانه در عمل اینگونه نشد و مشکلات زیادی برای معیشت مردم ایجاد شد.

وی افزود: با تخصیص ارز 4200 تومانی در دولت گذشته، قرار بود دارو و یا بسیاری از اقلام اساسی مردم و ملزومات تولید گران نشود اما این اتفاق نیفتاد وبخش قابل توجهی از این ارز در اختیار دلالان و افراد با نفوذ قرار گرفت

نماینده مردم اهواز در مجلس تصریح کرد: اصلاح این فرآیند قطعا لازم و قطعی بود، چرا که اگر قرار بر پرداخت آن بر فرض اینکه این منابع را داشتیم بود، با توجه به جنگ اوکراین و روسیه و افزای قیمت جهانی غلات، گندم و دانه های روغنی باید رقمی حدود 25 میلیارد دلار نیاز داشتیم.

یوسفی اظهار داشت: مجلس برای طرح مردمی سازی یارانه‌ها این اختیار را به دولت داد اما در این میان باید دو نکته ضروری را در نظر داشت. اول اینکه زیر ساخت های حذف ارز فراهم شود و وقتی قرار است از این به بعد رقمی که قبلا به نفر اول زنجیره پرداخت می شد به نفر آخر یعنی مردم و مصرف کنندگان پرداخت شود سامانه ای که برای شناسایی افراد واجد شرایط تعریف شده در همه شرایط برای ورود و ثبت نام باز باشد. یعنی قدرت ویرایش در این سامانه برای فردی که قبلا کار می‌کرده و اکنون بیکار است و یا بازنشسته شده و درآمدش با مشکل مواجه شده، ایجاد شود.

این نماینده مجلس گفت: مساله بعدی اینکه، نکته بعدی اینکه به صراحت باید مبنای قیمت کالاهای اساسی را با پیش بینی ایجاد کالابرگ الکترونیکی نسبت به سفره اقشار ضعیف یعنی کسانی که درآمد کافی و یا ثابت ندارند ، بدانیم.

 

 

فارس

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.