خطر قدرت گرفتن مجدد گروهای وهابی و تکفیری و راه‌های مقابله با آن

یک کارشناس مسائل بین الملل با اشاره به اعدام قاتل وهّابی 2 روحانی گفت: احتمال قدرت گرفتن مجدد گروه¬های تکفیری به واسطه حمایت‌های پنهان و آشکار غرب و رژیم صهیونسیتی می‌تواند امنیت کشورها را به مخاطره بیاندازد.

هادی نیوز: یاسر ارشاد‌منش کارشناس مسائل بین الملل در گفت‌و‌گو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس، با اشاره به اجرای صبح امروز مجازات اعدام عبداللطیف مرادی عنصر وهابی که چندی پیش 2 روحانی را در حرم مطهر رضوی با ضربات چاقو به شهادت رساند و یک روحانی دیگر را نیز به شدت مجروح کرد، گفت: در مناسبات روابط بین‌الملل و منطقه ای هر نوع آشوب و تنش در یک منطقه، علاوه بر خود، کشورهای پیرامونی آن را نیز  مترتب می‌کند. بر همین اساس در سالهای اخیر ظهور تکفیری­های اسلامی تندرو و عملکرد خشن و افراطی  آنها در منطقه، نظام بین الملل را تحت تأثیر قرار داده است، بخصوص جمهوری اسلامی ایران که با توجه به مرزهای گسترده با همسایه‌های بی ثبات و هویت مشترک مذهبی- شیعی با آنان همواره در معرض جدی تهدیدات تکفیری­ها قرار دارد.

وی ادامه داد: حضور مقطعی داعش در بیست کیلومتری مرز غربی ایران، همچنین در منطقه قفقاز به واسطه جنگ آذربایجان و ارمنستان، به دست گرفتن کنترل کامل طالبان در افغانستان و همچنین  پاکستان که محل اصلی  و اولیه ظهور و تدارکات تکفیری‌ها است باعث شده در کنار تبلیغات ایران‌هراسی و شیعه‌هراسی فضای منطقه رادیکال­تر شود و با کمرنگ شدن اتحاد مذاهب اسلامی به خطر تهدید مرزها بی انجامد.

ارشاد‌منش اضافه کرد: این موضوع به گونه ای بود که شاهد بودیم فروردین ۱۴۰۱ فردی در حرم مطهر امام رضا علیه السلام  با تحریک احساسات مذهبی توسط تکفیری‌ها و با بی اطلاعی نسبت به احکام علمای اهل تسنن دو روحانی بی‌دفاع  را با سلاح سرد به شهادت رسانید.

وی ادامه داد: احتمال قدرت گرفتن مجدد این گروه­های تندرو به واسطه حمایت­های پنهان و آشکار غرب و رژیم صهیونسیتی در سطح بین المللی و ادامه دار بودن این بحران می‌تواند امنیت سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، نظامی را به مخاطره و فرسایش انداخته و شاید هم در بلند مدت موازنه قوا در ایران را به نفع رقبای منطقه­ای خود تغییر دهد.

عضو هیئت علمی دانشگاه تاکید کرد: بر همین اساس در ایران ضروری است جهت مقابله با ترویج افکار داعشی و گروه­های تکفیری، متفکران، فرهیختگان و عالمان به معرفی ریشه‌­ها و منطق این جریانات بپردازند.

کارشناس مسائل بین الملل افزود: همچنین اشراف اطلاعاتی کامل و دقیق به همراه آمادگی مطلوب نظامی باعث عدم غافل گیری در داخل و خارج از  مرزهای ایران خواهد شد. استفاده از حمله پیش دستانه و پیشگیرانه جهت انهدام مکانهای نظامی و اتاق فکر این گروهای متعصب در خارج از مرزها بسیار مثمرثمر خواهد بود.

 

فارس

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.