فخرالدین اسدی

پایانی بر دوگانه دموکرات_جمهوریخواه/ پرده برداری از دموکراسی آمریکایی!

طی دهه های اخیر، شهروندان آمریکایی اسیر ساختار سیاسی دو حزبی در کشورشان بوده اند، دو حزبی که برخی تحلیلگران آمریکایی اذعان دارند که در حقیقت دو شاخه از یک جریان قدرت (امپریالیسم) محسوب می شوند.

طی دهه های اخیر، شهروندان آمریکایی اسیر ساختار سیاسی دو حزبی در کشورشان بوده اند، دو حزبی که برخی تحلیلگران آمریکایی اذعان دارند که در حقیقت دو شاخه از یک جریان قدرت (امپریالیسم) محسوب می شوند. اگرچه دو حزب سنتی دموکرات و جمهوریخواه در آمریکا در ماورای رقابتهای خود بر سر تصاحب قدرت تلاش می کنند صرفا خود را نماد و صاحب قدرت در کشورشان معرفی کنند، اما شهروندان آمریکایی نسبت به هر دو حزب احساس بی رغبتی و نارضایتی می کنند. شهروندان آمریکایی اکنون در صدد ظهور حزب و جریانی هستند که از دوگانه"دموکرات-جهوریخواه" به دور بوده و تامین کننده منافع واقعی آنها باشد. اما آیا ساختار حاکم بر آمریکا اجازه ظهور چنین جریانی را خواهد داد؟!

تشکیل حزب پیشرو در آمریکا

طی روزهای اخیر برخی رسانه های غربی از تشکیل حزب موسوم به" پیشرو" در آمریکا خبر داده اند. اندرو یانگ، نامزد سابق ریاست‌جمهوری، به ده‌ها تن از دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان سابق، که برخی از آن‌ها در دولت‌های بوش و ریگان بودند، می‌پیوندد تا حزب سیاسی سوم جدید را تشکیل دهد و میلیون‌ها رای‌دهنده آمریکایی را که به‌طور فزاینده‌ای از سیستم غیرمنعطف دو حزبی ناامید شده‌اند، جلب کند.رویترز نخستین جایی بود که گزارش داد، حزب پیشرو ورود خود را به صحنه ملی اعلام کرد و کریستین تاد ویتمن، فرماندار سابق جمهوری‌خواه نیوجرسی و یانگ، که سال گذشته حزب دموکرات را ترک کرد تا در مقام فردی مستقل ثبت نام کند و یک حزب جدید میانه‌رو تشکیل بدهد، ریاست مشترک این حزب را به عهده خواهند گرفت.یانگ که در کارزار انتخاباتی شهرداری نیویورک در سال ۲۰۲۱ شکست خورد، روز چهارشنبه در پستی وبلاگی نوشت: «وقت آن است که رویکردی جدید به سیاست حزبی ارائه کنیم که میلیون‌ها آمریکایی منتظر آن بودند – پیشرو! به پیش!»

تشکیل این حزب سوم جدید به این امید که تا انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ رقیب ملی نظام دو حزبی تبدیل شود، جنبش نوسازی آمریکا است، ده‌ها دانش‌آموخته جمهوری‌خواه دولت‌های ریگان، بوش پدر، بوش و ترامپ؛ حزب پیشرو که یانگ آن را سال گذشته با انتشار کتابی با نام این حزب تاسیس کرد، جنبش خدمت به آمریکا، گروه میانه‌رو متشکل از دموکرات‌ها، جمهوری‌خواهان و افراد مستقل که کارمندان سابق جرج دبلیو بوش آن را تاسیس کردند و مدیر اجرایی‌اش دیوید جولی، نماینده سابق جمهوری‌خواه کنگره است، انجام شد.

آیا حزب پیشرو نماد جریان سوم در آمریکاست؟!

واقعیت امر این است که بر خلاف آنچه بسیاری از رسانه های غربی سعی در القای آن دارند، حزب پیشرو نماد حزب سوم و جدید در آمریکا نیست! این حزب، در حقیقت ترکیبی از بازماندگان دو حزب دموکرات و جمهوریخواه است که اکثرا از طریق عضویت در احزاب متبوع اولیه خود نتوانسته اند راهی به کاخ سفید یا کنگره یا فرمانداری ها پیدا کنند! در چنین شرایطی ادعای مطرح شده درخصوص ظهور واقعی جریان سوم در قالب "حزب پیشرو" در آمریکا نوعی ظاهر سازی محض محسوب می شود. اساسا بررسی ساختار سیستم انتخاباتی آمریکا نشان می دهد که خود نظام انتخاباتی حضور احزاب سوم را بسیار دشوار می کند. علاوه بر این موانع دیگری از قبیل کمبود منابع مالی، عدم دسترسی به برگه رأی در همه ایالات، موانع فرهنگی و روان شناختی،عدم انعطاف پذیری دو حزب اصلی در جذب ایده های احزاب سوم مهم و تلاش حداکثری آن ها برای حفظ انحصار خود نیز سبب تقویت و پایداری نظام دو حزبی شده است. در این میان نادیده گرفتن و یا نگرش منفی رسانه ها به احزاب سوم و عدم حمایت نخبگان از آن ها نیز سبب غیر مهم جلوه دادن احزاب سوم شده است. این در حالیست که جامعه آمریکا تشنه ظهور احزاب مستقل و جریان سوم واقعی درکشورشان هستند.

دو نظرسنجی معنادار در آمریکا

در نظرسنجی گالوپ در فوریه ۲۰۲۱ ، ۶۲ درصد بزرگسالان آمریکایی گفتند دو حزب مسلط  به قدری به نمایندگی از مردم آمریکا ضعیف عمل می‌کنند که ظهرو حزب سومی لاز است. این یافته افزایش چشمگیری را نسبت به نظرسنجی قبلی نشان داد، که کمی پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ انجام شد، و نشان داد که تنها ۵۷ درصد آمریکایی‌ها مشتاق ورود حزب سوم هستند. در حقیقت نظرسنجی های جدید   بیانگر نیاز شهروندان آمریکایی نسبت به این مسئله است.

دومین نظرسنجی نیز که توسط دانشگاه کوئینی پیاک صورت گرفته، به وضوح نشان می دهد که شهروندان آمریکایی تا چه اندازه ای نسبت به گردش قدرت در میان دو حزب  دموکرات و جمهوریخواه سرخورده شده اند. براین اساس، بیش از ۶۰ درصد از شهروندان آمریکایی مخالف نامزدی جو بایدن، رئیس جمهور فعلی و دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا در انتخابات ریاست جمهوری آینده این کشور در سال ۲۰۲۴ هستند. از نتایج یک نظرسنجی عمومی که توسط سرویس تحقیقاتی دانشگاه آمریکایی «کوینیپیاک» انجام شد ، مشخص است که نزدیک به ۷۱ درصد از پاسخ دهندگان به این نظرسنجی با نامزدی مجدد جو بایدن برای ریاست جمهوری در سال ۲۰۲۴ مخالفت می‌کنند. این در حالی است که ۶۴ درصد سوال شوندگان با نامزدی دوباره دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا در انتخابات پیش رو مخالف هستند. اگرچه در این نظرسنجی وضعیت بایدن از ترامپ بدتر است، اما مخالفت 64 درصدی شهروندان آمریکایی با نامزدی ترامپ نشان می دهد که اگر هر نامزد دیگری جز بایدن از حزب دموکرات در سال 2024 راهی رقابتهای انتخاباتی شود، مسیر سختی جهت پیروزی بر رئیس جمهور سابق آمریکا پیش رو ندارد!

بحرانهای پایدار در ساختار سیاسی آمریکا

مروری بر ترکیب رای دهندگان در این نظرسنجی نیز قابل تامل است! این نظرسنجی نشان داد که ۵۴ درصد از آمریکایی‌هایی که با نامزدی بایدن مخالفند، دموکرات و ۷۷ درصد آن‌ها مستقل هستند، در حالی که مخالفان با نامزدی ترامپ بین ۲۷ درصد جمهوری‌خواهان و ۶۸ درصد مستقل‌ها تقسیم می‌شوند. به عبارت بهتر، بیش ار یک چهارم جمهوریخواهان در انتخابات ریاست جمهوری 2024 حاضر نیستند آرای خود را به سود ترامپ به گردش در آورند. این نظرسنجی به وضوح نشان می دهد که ماجرا در آمریکا فراتر از مخالفت با ترامپ و بایدن است! آنچه شهروندان آمریکایی را به نقطه کنونی رسانده، ماهیت مداخله گر و قدرت طلب مطلق دو حزب سنتی این کشور است. بی دلیل نیست که افرادی نظیر چامسکی و فوکویاما استمرار ساختار سیاسی کنونی در آمریکا را مولد بحرانهای پایدار علیه این کشور تلقی می کنند....

منبع: سایت بصیرت

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.