گفت و گوی اختصاصی بصیرت با سید مصطفی خوش چشم، کارشناس سیاست خارجی و مسائل برجام

نباید فریب در باغ سبز صادرات یک میلیون بشکه نفت را خورد!

باید توجه کنیم که نباید فریب در باغ سبز صادرات یک میلیون بشکه آن هم برای مدت محدود پنج، شش ماه را بخوریم چرا که بعد از این مدت تضمینی برای فروش نفت نداریم و توافق دستخوش خواسته های آمریکایی ها شود بنابراین همچنان با معضلات کنونی رو به رو می شویم.

 سید مصطفی خوش چشم کارشناس سیاست خارجی و مسائل برجام در گفت و گو در خصوص از سرگیری مذاکرات و بازگشت به میز مذاکره وچالش های موجود در این موضوع گفت: آنچه در موضوع بازگشت به میز مذاکره مهم است طرف غربی هنوز دو شرط اصلی ایران، در زمینه تضامین اقتصادی و لغو تحریم ها از روی صدها نفر، شرکت و لیست های تحریمی را نپذیرفته، در حالی که ایران به حق همچنان روی این دو خواسته خود اصرار دارد، چرا که عدم تحقق این دو شرط بیش از 50 درصد از منافع هر توافقی را از بین می برد.

وی درخصوص چرایی تاکید ایران بر این قبیل موارد، اظهار داشت: قطع به یقین برجامی برای ما منفعت خواهد داشت که ثبات داشته باشد و درخصوص بهره مندی اقتصادی به ایران اطمینان خاطر بدهد چرا که سرمایه گذار خارجی برای سرمایه گذاری در ایران نیاز به ثبات اقتصادی و اطمینان خاطر از فضای مثبت و مطمئن اقتصادی دارد، در غیر این صورت نمی توان انتظار داشت در ایران سرمایه گذاری خارجی صورت بگیرد.

کارشناس سیاست خارجی تصریح کرد: بی تردید رفع تحریم ها از روی فرد و نهادها، ضامن تصویب تجارت خارجی توسط بازیگران اصلی که شرکت هایی است که ایران بر روی لغو تحریم آنها اصرار دارد. عدم لغو تحریم های شرکت ها و افراد مورد نظر ایران به معنای حصول توافق فقط روی کاغذ  است، لذا تا حاصل نشدن این دو شرط ایران به توافق برجام خوش بین نیست و در این مقوله وارد نمی شود.

خوش چشم در خصوص تلاش آمریکایی ها برای افزایش صادرات نفت ایران ودلایل این موضوع گفت: افزایش یک و نیم میلیون بشکه نفت به صادرات ایران موضوعی نیست که بتواند تکانی عمیق و اساسی در اقتصاد ایران ایجاد کند چرا که صادرات بیشتر نفت در شرایط کنونی بحران جهانی عدم دسترسی اروپا به سوخت، بیش از آنکه بر اقتصاد ما تاثیرگذار باشد به نفع طرف اروپایی و آمریکایی است، چرا که در صورت عدم تامین نفت و گاز اروپا، زمستان بسیار سختی را در پیش رو خواهند داشت واین موضوع چالش های زیادی برای بازارهای اقتصادی و صنایع اروپا ایجاد می کند.

سید مصطفی خوش چشم در این باره خاطر نشان کرد: در این موضوع شکی وجود ندارد که ایران از شروط خود کوتاه نمی آید، ضمن اینکه ظرف سه ماه آینده احتمالا هر دو مجلس آمریکا در دست جمهوری خواهان قرار می گیرد. با توجه به مواضعی که این حزب تا کنون داشته، بسیار مشخص است که بلافاصله بعد از فصل سرما، طرف آمریکایی مجددا توافق را برهم می زند، یعنی با عبور از شرایط سخت، دوباره اهرم های فشار را علیه ایران تحمیل می کند. آمریکایی ها به دنبال شرطی کردن اقتصاد ایران هستند، چرا که اقتصاد شرطی کشور را دچار تلاطم های بسیاری می کند در حالی که ایران همچنان روی توافق خوب  اصرار دارد.

کارشناس سیاست خارجی در خصوص توافق مطلوب از نظر ایران گفت: توافقی خوب است که منافع اقتصادی کشور را تامین کند و آمریکا تضمین لازم برای ماندگاری تا مدت قابل پیش بینی و مشخص بلند مدتی را به ما بدهد. به هر حال با گذشت زمان و نزدیک شدن به فصل سرما، شرایط برای طرف غربی سخت تر می شود. با شروع پیش خرید نفت پاییز و افزایش قیمت ها در بازارهای جهانی، فشار بیشتری بر طرف اروپایی وارد می شود، لذا باید براساس منافع کشور خود حرکت کنیم.

خوش چشم در خصوص قصور طرف آمریکایی عنوان کرد: اگرچه ایران ابتکار عمل هایی را از خود نشان داده تا مذاکرات جلو برود اما طرف آمریکایی ماه هاست ما را بر سر این دو شرط نگه داشته است و کار را پیش نمی بر،د لذا تا دو شرط یاد شده محقق نشود به سمت توافق بد نمی رویم، چرا که مسائل اقتصادی ما با افزایش صادرات نفت حل نمی شود بلکه ما به این نتیجه رسیده ایم با سیاست گذاری های درست داخلی و اصلاحات اساسی می توانیم بخش بزرگی از مشکلات اقتصادی را حل کنیم، ضمن اینکه پتانسیل های بزرگ دیگری در جهان برای توسعه تجارت خارجی ما وجود دارد که تا کنون از آنها استفاده نکرده ایم.

سید مصطفی خوش چشم افزود: میوه برخی اقدامات دولت سیزدهم هنوز در زندگی مردم دیده نشده، ضمن اینکه راهکارهای بسیار زیادی برای رفع چالش های معیشتی مردم وجود دارد بنابراین باید به این موضوع توجه کنیم که نباید فریب در باغ سبز  صادرات یک میلیون بشکه آن هم برای مدت محدود پنج، شش ماه را بخوریم، چرا که بعد از این مدت تضمینی برای فروش نفت نداریم و توافق دستخوش خواسته های آمریکایی ها م شود بنابراین همچنان با معضلات کنونی رو به رو می شویم.

خوش چشم در پایان گفت و گو خاطر نشان کرد: طرف آمریکایی معتقد است توافق نکردن بهتر از توافق بد است، در حالی که دولت آقای روحانی بر این موضوع اصرار داشت که هر توافقی بهتر تر توافق نکردن است! قطعا این اشتباه نباید دوباره تکرار شود لذا ایران باید روی شروط خود پافشاری کند و از مدل رفتار طرف آمریکایی با خود درس بگیریم، ضمن اینکه وضعیت جنگ اوکراین و افزایش قیمت های انرژی در طول هفته های آینده اهرم فشار بیشتر بر روی طرف غربی و آمریکایی قرار می دهد لذا گذشت زمان در مذاکرات به نفع ایران است.

منبع: سایت بصیرت

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.