یک مقام وزارت خارجه: هنوز در مرحله‌ای نیستیم که از نهایی شدن متن توافق سخن بگوییم

یک مقام وزارت امور خارجه ادعای وال استریت ژورنال را تایید نکرد و گفت: با توجه به ادامه بحث‌ها درباره چند موضوع مهم باقی‌مانده، هنوز در مرحله‌ای قرار نداریم که از نهایی شدن متن توافق در وین سخن بگوییم.

هادی نیوز: یک مقام وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (دوشنبه) ۱۷ مرداد ماه در پاسخ به سؤال خبرنگاران در مورد ادعای روزنامه وال استریت ژورنال مبنی بر احتمال آماده شدن متن نهایی توافق در وین ظرف چند ساعت آینده، گفت: با توجه به ادامه بحث‌ها درباره چند موضوع مهم باقی‌مانده، هنوز در مرحله‌ای قرار نداریم که از نهایی شدن متن سخن بگوییم.

گفتنی است روزنامه وال استریت ژورنال در خبری مدعی شده بود که متن نهایی توافق در وین در چند ساعت آینده نهایی خواهد شد. 

این مقام وزارت امور خارجه افزود: هیأت مذاکره‌ کننده جمهوری اسلامی ایران نظرات سازنده خود را با هدف پیشبرد مذاکرات به طرف مقابل ارائه کرده و نتیجه گفت‌وگوها به اراده طرف مقابل برای اتخاذ تصمیمات سیاسی لازم بستگی دارد.

وی اضافه کرد: همچنان معتقدیم در صورتی که تصمیمات مناسب طرف مقابل اتخاذ شود، می‌توان به سرعت مذاکرات را جمع‌بندی کرد، اما هنوز در این مرحله قرار نداریم.

به گزارش فارس، دور جدید مذاکرات از روز پنجشنبه ۱۳ مرداد ماه در شهر وین آغاز شد. به همین منظور علی باقری صبح پنجشنبه در ٰرأس هیأتی برای شرکت در دور جدید مذاکرات رفع‌ تحریم‌ها وارد شهر وین شد و در این مدت رایزنی‌هایی را با هیأت‌های روسیه، چین و اتحادیه اروپا در وین انجام داد. گفتنی است، مذاکره‌کنندگان ارشد سه کشور اروپایی در وین حضور ندارند و کارشناسان آن‌ها گفت‌وگوها را دنبال می‌کنند.

در همین خصوص نیز «انریکه مورا» هماهنگ کننده گفت‌وگوها یکشنبه شب در اظهاراتی با بیان اینکه مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین پیشرفت داشته گفت که بزودی این گفت‌وگوها پایان می‌یابد. وی با بیان این‌که «کاملاً» درباره پیشرفت مذاکرات خوش‌بین هستم، اضافه کرد: «پیش می‌رویم و انتظار دارم مذاکرات را بزودی ببندیم.» از سوی دیگر، میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین هم گفت: «۵ دقیقه یا ۵ ثانیه با خط پایان فاصله داریم. مذاکرات به ویژه برای ایرانی‌ها و آمریکایی‌ها حساس است. نمی‌توانم ضمانت کنم، اما برداشت‌ موجود این است که گفت‌وگوها در مسیر درست پیش می‌رود.» (اینجا بخوانید)

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه روز چهارشنبه ۱۲ مرداد ماه ضمن اعلام خبر سفر هیأت ایرانی به وین برای شرکت در این مذاکرات گفت: در این دور از گفت‌وگوها که به روال قبل با هماهنگ کنندگی اتحادیه اروپا برگزار خواهد شد، در خصوص ایده‌های مطرح‌شده از سوی طرف‌ها از جمله ایده‌های ارائه شده از سوی جمهوری اسلامی ایران که هفته جاری به طرف مقابل ارائه شد، بحث و تبادل نظر صورت خواهد گرفت. 

سخنگوی وزارت امور خارجه با تأکید مجدد بر عزم و اراده جمهوری اسلامی ایران بر دستیابی به یک توافق پایدار که ضامن حقوق و پاسدار منافع ملت ایران باشد، ابراز امیدواری کرد طرف‌های مقابل نیز با اتخاذ تصمیمات لازم و تمرکز جدی بر حل مسائل باقیمانده، شرایط را برای پیشبرد موثر گفت‌وگوها فراهم کنند.

علی باقری مذاکره کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران چهارشنبه شب ۱۲ مرداد ماه در توئیتی درباره سفرش به وین برای شرکت در دور جدید مذاکرات رفع تحریم‌ها نوشت: برای پیشبرد مذاکرات عازم وین هستیم. مسؤولیت بر عهده آنهایی است که توافق را نقض کرده و در فاصله گرفتن از میراث منحوس گذشته ناکام مانده‌اند.

مذاکره کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران خاطرنشان کرد: آمریکا باید قدردان فرصتی باشد که با سخاوتمندی اعضای برجام فراهم شده است. توپ در زمین آنهاست تا از خود پختگی نشان داده و مسؤولانه عمل کنند.

هشتمین دور مذاکرات رفع تحریم‌‌ها ۲۰ اسفند ماه در وین دچار وقفه شد و پس از سفری که بورل در اوایل تیرماه به تهران انجام داد توافق شد که مذاکرات از سر گرفته شود که بر همین اساس روزهای هفتم و هشتم تیر ماه این مذاکرات در دوحه به صورت غیرمستقیم بین ایران و آمریکا و به واسطه انریکه مورا برگزار شد. ایران این مذاکرات را مثبت خواند و آمریکا مدعی شد که ایران درخواست‌های فرابرجامی مطرح کرده که این ادعا از سوی حسین امیرعبداللهیان رد شد.

 

 

فارس

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.