رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح:

شناور «شهید سلیمانی» دستاوردی ملی است

سرلشکر باقری با اشاره به ویژگی‌های متمایز شناور شهید سلیمانی گفت: این شناور دارای بدنه شناساگریز با سطح مقطع راداری بسیار پایین است که می‌توان آن را دستاوردی ملی برای کشور دانست.

سرلشکر پاسدار «محمد باقری» رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح در نهمین آیین الحاق تجهیزات تخصصی و دفاعی (شناوری) به نیروی دریایی سپاه اظهار داشت: طراحی و ساخت این شناور به دست جوانان نخبه و دانش آموخته دانشگاه‌های جمهوری اسلامی ایران صورت گرفته و دارای بدنه شناساگریز با سطح مقطع راداری بسیار پایین است که می‌توان آن را به‌عنوان دستاورد ملی برای کشور دانست.

سرلشکر باقری افزود: این شناور با توجه به نوع طراحی، قابلیت دریانوردی و اجرای انواع عملیات در آب‌های دور و در شرایط نامساعد دریایی و اقیانوس‌ها را دارد.

رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح گفت: شناور کشتی رزمی شهید سلیمانی نسبت به شناور‌های هم اندازه خود از قابلیت مانور بسیار بالاتر و شعاع چرخش بسیار کمتری برخوردار است که این قابلیت در اجرای تاکتیک‌های متنوع آفندی و پدافندی بسیار اهمیت دارد.

وی افزود: این شناور مجهز به چهار دستگاه موتور پرقدرت بومی شده در کشور است که امکان حضور سریع در صحنه عملیات و نیز قابلیت دریانوردی برد بلند را بدون نیاز به پشتیبانی ساحلی، برای دفاع از منافع جمهوری اسلامی در آب‌های دور فراهم می‌کند.

سردار باقری در ادامه خاطرنشان کرد: قابلیت حمل و نشست و برخاست بالگرد دریای در شب و روز، حمل و به آب‌اندازی و از آب‌گیری انواع شناور‌های تندرو تهاجمی و پهپاد عمودپرواز در حین دریانوردی مبنی بر توانمندی نبرد ترکیبی (سطح هوایی و موشکی) در آب‌های دور نیز از ویژگی‌های این شناور است.

وی افزود: شناور کشتی رزمی شهید سلیمانی در حوزه اشراف اطلاعاتی و شناسایی و پایش اهداف و رفت و آمد‌های سطحی، زیرسطحی و هوایی مجهز به پیشرفته‌ترین سامانه‌های کشف و آشکارسازی، شنود راداری، مخابراتی و جنگ الکترونیک است.

رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح گفت: از دیگر قابلیت‌های این شناور بهره‌مندی از سامانه‌های بومی خود حفاظتی، تجهیزات روز ارتباطی و مخابراتی (مجهز به انواع رمزکننده) و دیتا لینک‌هاست.

سرلشکر باقری گفت: این نخستین شناور رزمی در جمهوری اسلامی ایران است که مجهز به سامانه‌های پدافند هوایی عمودپرتاب، بردکم و متوسط به‌صورت ترکیبی است.

وی افزود: همچنین مجهز به سامانه‌های خودکار و نیمه‌خودکار، توپ‌های ۲۰ و ۳۰ میلی متری برای دفاع پیرامونی در درگیری با اهداف پروازی و سطحی است.

سردار باقری گفت: این شناور مجهز به نخستین سامانه پرتاب ترکیبی موشک‌های برد کوتاه و متوسط سطح به سطح (اس اس ام)، بهره‌مندی از اتاق عملیات مبتنی بر نرم‌افزار بومی مدیریت یکپارچه صحنه نبرد با قابلیت تشخیص نوع هدف یا تهدید و تخصیص آن‌ها به سامانه‌های آفندی و پدافندی است.

رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح افزود: بهره‌مندی از آخرین تجربیات موجود در دنیا در طراحی و جانمایی فضا‌ها، اماکن، چیدمان تجهیزات، ترکیب رنگ، انتخاب تجهیزات و در راستای ایجاد تمرکز فکری و روانی خدمه شناور از دیگر ویژگی‌های این شناور است.

سرلشکر باقری در ادامه تصریح کرد: در تولید این شناور از تجربیات فرماند‌های، مدیران، کاربران در رده‌های مختلف لشکری، (سپاه، ارتش و وزارت دفاع) و کشوری (مراکز تحقیقاتی، شرکت‌های دانش‌بنیان و دانشگاه‌های صنعتی کشور) در راستای افزایش غنای بیش از پیش محصولات و بهره‌مندی از فناوری روز دنیا استفاده شده است و پیش‌بینی فضای اسکان کارکنان همراه برای اجرای مأموریت‌های رزمی و آموزشی و فضای پزشکی مجهز به تجهیزات کامل امدادی هم از ویژگی‌های شناور شهید سلیمانی است.

فرمانده نیروی دریایی سپاه هم در این مراسم گفت: شناور دارا نیز با چهار موتور، ۶۰۰ تن وزن و پنج هزار گره دریایی برد دارد.

سردار دریادار «علیرضا تنگسیری» افزود: شناور موشک‌انداز «شهید روحی» هم با ۳۷ متر طول و ۱۸۰ کیلومتر برد موشکی، قابلیت ۸۵۰ مایل دریانوردی دارد.

 

 

دفاع پرس

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.