وزیر ارشاد در اختتامیه جشنواره خلیج فارس:

آل‌سعود گرفتار سیاست‌های خصمانه خود می‌شود/ عربستان در مسئله حج همکاری نمی‌کند/ مراقب توطئه جنگ عرب و عجم باشیم

وزیر فرهنگ دولت یازدهم به نقش عربستان در به راه انداختن جریان‌های تکفیری و تروریستی در عراق و سوریه تحت عنوان داعش اشاره کرد و گفت: عاملان این ناامنی‌ها گرفتار سیاست‌های خود خواهند شد...

هادی نیوز: علی جنتی در مراسم اختتامیه ششمین جشنواره بین‌المللی خلیج فارس در بندرعباس اظهار داشت: آب‌های خلیج فارس منبع بسیاری از ثروت‌ها است و نام خلیج فارس و تنگه هرمز یک افتخار برای همه ایرانیان به شمار می‌رود.

وی افزود: در طول 37 ساله بعد از انقلاب، جمهوری اسلامی ایران سعی کرده که رابطه معقول و منطقی با کشورهای جهان داشته باشد و همواره امنیت کشورهای همسایه ایران برای ما مهم بوده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: عربستان سعودی از همان اولین روزهای پیروزی انقلاب اسلامی سعی در ایجاد جریان‌های افراطی در سطح منطقه داشته است و بسیاری از کشتارهایی که در پاکستان رخ داده با حمایت عربستان از تروریست‌های صحابه بوده است.

وی ادامه داد: در افغانستان به بهانه مقابله با نفوذ اشغال‌گران شوروی، عده‌ای را به آنجا گسیل کردند و به این ترتیب طالبان را بوجود آوردند و حمایت کردند و مدرسه‌هایی را با تفکرات افراطی گسترش دادند و از دل طالبان القاعده بیرون آمد.

جنتی به نقش عربستان در جنگ ایران و عراق اشاره کرد و عنوان داشت: در این جنگ نیز با تشویق صدام برای حمله به ایران و دریغ نکردن از هیچ کمکی از جمله میلیاردها دلار درآمدهای نفتی و سلاح به او ماشین جنگی رژیم بعثی را تقویت کردند.

وی خاطر نشان کرد: در همان دوره 8 ساله که این کشور و دیگر کشورها به عراق کمک می‌کردند ما تلاش خودمان را بر داشتن یک رابطه معقول و منطقی با همین کشورها داشتیم و اکنون نیز همین اعتقاد را داریم و هرگز از دایره منطق و نگاه صلح‌آمیز به همسایگان‌مان عبور نکرده‌ایم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به اشتراکات فرهنگی میان ایران و کشورهای همسایه خود اشاره‌ای داشت و گفت: می‌توان با تکیه بر این اشتراکات، منافع مشترک را حفظ کرد.

جنتی عنوان کرد: با شناختی که از هنرمندان عرب دارم، کمتر هنرمندی را می‌توانید در تمامی حوزه‌ها ببینید که ایرانی تبار نباشد. بسیاری از این هنرمندان، موسیقی‌دانان و بازیگران را می‌شناسم که هنر را با خود از ایران به آنجا بردند و این نشان از عمق یافتن فرهنگ ایرانی در منطقه است.

وی به موقعیت حساس خلیج فارس در حوزه‌های امنیتی، نفتی و گازی و تجارت و اقتصادی اشاره کرد و گفت: خلیج فارس منطقه‌ای ثروت‌مند است که جز با امنیت و آرامش نمی‌توان از مواهب آن بهره برد.

وزیر فرهنگ دولت یازدهم به نقش عربستان راه انداختن جریان‌های تکفیری و تروریستی در عراق و سوریه تحت عنوان داعش را نیز از دیگر اقدامات تحریک آمیز و ضدامنیتی آنان در منطقه نام برد و افزود: حامیان تروریست‌ها صلح جهانی را به خطر انداخته‌اند چون تا به خودشان آمدند متوجه شدند که شهروندان کشورهای خودشان نیز در این گروه‌های تروریستی عضویت دارند.

جنتی گفت: تمامی توطئه‌هایی که از ابتدای انقلاب تاکنون بر علیه جمهوری اسلامی به راه انداخته‌اند به خودشان بازگشته و هر چه کردند نتوانستند که این نور را خاموش کنند.

وی تاکید کرد: ما خواهان رابطه‌ای معقول، متواضع و مبتنی بر همکاری با کشورهای منطقه هستیم و بهانه‌هایی که می‌گیرند برای همه نخ‌نما شده است. به عنوان مثال حمله به سفارت عربستان در تهران را مطرح می‌کنند که همه عوامل آن دستگیر شده و در زندان هستند و به مجازات خود رسیده است.

وزیر ارشاد افزود: جمهوری اسلامی ایران اعتقاد دارد که با اعضایی که خودسرانه بخواهند باعث تشنج شوند، برخورد کند.

جنتی به سنگ‌اندازی‌های عربستان در برگزاری مراسم حج اشاره کرد و گفت: در مسئله حج که یک فریضه الهی است و دولت عربستان که مکلف به تامین و ایجاد شرایط برای برگزاری حج است، در این مسیر سنگ‌اندازی می‌کند و ما با وجود همه تلاش‌ها تاکنون شاهد همکاری پادشاهی عربستان نبوده‌ایم و امیدواریم در زمان باقی‌مانده همکاری کنند.

وی عنوان کرد: باید مراقبت باشیم که در بازی خطرناک قومیتی آنها وارد نشویم و دچار افراط گرایی نشویم و جنگ عرب و عجم رخ ندهد و باید سعی کنیم با کشورهای منطقه مشکلات‌مان را حل کنیم.

وزیر ارشاد دولت یازدهم در بخش پایانی اظهارات خود به اهمیت تشکیل بنیاد ملی خلیج فارس که دربرگیرنده همه استان‌های حاشیه خلیج فارس به مرکزیت هرمزگان است اشاره کرد و اظهار داشت: این بنیاد باید کانون اصلی نگهداری از اسناد و نقشه‌های بسیار مهمی باشد که در مراکز فرهنگی و کتابخانه‌های مختلف کشور وجود دارد.

جنتی تاکید کرد: باید مرکزیتی مناسب به همه برنامه‌های پیرامونی خلیج فارس داد و استانداری هرمزگان با همکاری اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز همت کنند و اساسنامه‌‌ای تنظیم و ساختمانی مشرف به خلیج فارس نیز بسازند تا بتوان این بنیاد را هرچه سریعتر ایجاد کرد.

 

فارس

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.