کریستین ساینس مانیتور:

توانمندی ریاض در تامین امنیت زائران بعدا مشخص می‌شود/ عربستان به دنبال بیرون نگه داشتن ایران از جهان اسلام است

رسانه‌ آمریکایی با زیر سئوال بردن توانمندی عربستان در تامین امنیت جانی زائران خانه خدا در مراسم امسال حج نوشت: ریاض سعی در سلب مشروعیت و نفوذ ایران در منطقه دارد...

هادی نیوز: روزنامه آمریکایی «کریستین ساینس مانیتور» در تحلیلی پیرامون آخرین فعل و انفعال بین ایران و عربستان به ویژه در زمینه برگزاری مناسک حج نوشت: تصمیم عربستان در عدم اجازه ورود به زائران ایران بر تنش موجود خواهد افزود و در سرتاسر منطقه گسترش می‌یابد اما این که آیا عربستان می‌تواند امنیت زائران حج را بعد از فاجعه سال گذشته که صدها و شاید هزاران زائر زیر دست و پا کشته شدند تامین کند یا خیر، موردی است که بعدا مشخص می‌شود.

این روزنامه آمریکایی در ادامه با مطرح کردن موضوع امنیت زائران نوشت: موارد امنیتی موجب دردسر زائران شده است. در پی هجوم مردم در مراسم سال گذشته، آن مراسم به کشنده‌ترین رویداد مذهبی در نوع خود مبدل شد و بنابر تخمین‌های رسانه‌ای 2400 زائر در این حادثه جان باختند که از این تعداد بیش از 450 زائر ایرانی بودند. هرچند که شاهزاده «محمد بن نائف» که مسئولیت امنیت حج را بر عهده دارد، در ماه مه از انجام تدابیر جدید چون تسلط ماموران به زبان انگلیسی (!) و توجه ویژه به ناتوانان جسمی خبر داد و ولی هیچ اشاره‌ای به فاجعه سال گذشته نکرد.

 ممنوعیت در مراسم حج البته ضررهای اقتصادی نیز برای عربستان دارد و ایرانیان نیز یکی از بهترین کشورهای حاضر در حج بوده‌اند اما هزینه کردن عربستان ممکن است برای این کشور که هدفش انزوای ایران است ارزش داشته باشد.

 «بروس ریدل» مدیر اندیشکده «بروکینگز» در این زمینه معتقد است: « عربستان سعودی در حال شدت بخشیدن به تنش خود با ایران جهت سلب مشروعیت این کشور و محدود ساختن نفوذ ایران در جهان اسلام است. هرچند بیشتر کشورهای اسلامی روابط خود را با ایران بحرانی نمی‌کنند اما دنباله روی حتی تعدادی کشور نیز از عربستان باعث ایجاد مواردی برای ایران می شود و با وجودی که ایران با توافق هسته‌ای به کشوری منفور پایان داد اما با این اقدام عربستان، ایران از جریان اصلی مسلمین باز هم بیرون خواهند ماند.»

وبگاه شبکه خبری «سی.‌ان.‌ان» در تحلیلی پیرامون آخرین تنش‌های ایران و عربستان نوشت: عدم حضور زائران ایران در مناسک حج به اقتصاد عربستان سعودی آسیب وارد می‌نماید زیرا عربستان سعودی از مسیر جهانگردی مذهبی حدود 18 میلیارد دلار در سال درآمد دارد و ایرانیان نیز یکی از بزرگترین گروه‌های زائران را با جمعیتی حدود 60 هزار نفر شکل می‌دهند.

 سی. ان . ان در ادامه گزارش خود نوشته است: تنش بین ایران و عربستان سعودی به عنوان دو رقیب منطقه‌ای،بعد از قطع روابط دیپلماتیک ریاض با تهران که به دنبال حمله به سفارتخانه‌اش در ایران و نیز اعدام روحانی شیعه برجسته در عربستان رو به وخامت گرویده است.

در این بین سخنگوی وزارت خارجه ایران در گفت‌و‌گوی تلویزیونی مقام‌های سعودی را متهم نمود که از ارائه حمایت‌های کنسولی و امنیتی به زائران ایرانی خوداری کردند اما مقام‌های سعودی نیز در واکنش اعلام کردند این ایران بود که از امضا پیش‌نویس توافق برای حج امسال سرباز زد و این امر نشان از تمایل این کشور در سیاسی کردن قضیه دارد.

شبکه خبری آمریکایی در خاتمه گزارش خود با اشاره به کشته شدن زائران کشورهای مسلمان در مراسم حج سال گذشته نوشت: آخرین تنش عمده بین دو کشور ایران و عربستان در مکان‌های مقدس عربستان در سال 1987به زمانی بر می‌گردد که بیش از 400 نفر زائر که عمدتا شیعیان ایرانی بودند، در برخورد با نیروهای امنیتی سعودی و در پی تظاهرات ضد غربی در مکه کشته شدند.

 

 

فارس

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.