اصرار مدیران ‌سینمایی برای حضور در جشنواره ضدایرانی«ایدفا»

در حالی که مدیران سینمایی عنوان می کنند مشی گردانندگان جشنواره «ایدفا» را تغییر داده‌اند در این جشنواره مازیار بهاری که در فتنه 88 به جرم همکاری با MI6 دستگیر شد با مستندی ضدایرانی حضور دارد.

 به گزارش خبرنگار سینمایی فارس، جشنواره بین المللی فیلم مستند آمستردام (ایدفا) در کشور هلند در حال برگزاری است.سال گذشته این جشنواره با توجه به اهداف و سیاستگذاری هایی که دارد (به دلیل دستگیری مستندسازان خاطی ایرانی که برای شبکه BBC فیلم ساختند)، جشنواره سینما حقیقت را تحریم کرد و مستندسازان عضو اتحادیه ایدفا نیز فیلم های خود را از جشنواره سینما حقیقت دوره گذشته خارج کردند.

این توضیحات به صورت جامع در گزارشی با عنوان «حضور مدیران سینمایی در جشنو‌اره‌ای که جشنواره‌ ایرانی را تحریم کرد» ارایه شد و این مرکز در توجیه حضور مدیران سینمایی در این جشنواره  جوابیه ای به خبرگزاری فارس ارایه کرد. در این جوابیه آمده بود : «به واسطه ارتباطات و تعاملاتی که توسط مسئولین محترم سازمان سینمایی کشور و مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی با آن‌ها صورت گرفت، خط مشی و سیاست‌های جشنواره ایدفا کاملاً تغییر کرد.»

این ادعا در حالی عنوان شد که در این جشنواره، فیلم مستند «اعترافات اجباری» ساخته مازیار بهاری در سه شنبه شب (20 نوامبر) به نمایش درآمده . این فیلم درباره ادعای شکنجه روانی بازجویان در ایران است. فیلمی که با توجه به فعالیت سازنده اش در ایران و حضورش در فتنه 88 ضد ایرانی و ضد نظام به شمار می آید.

مسئولین جشنواره ایدفا برای این فیلم نمایش ویژه ای در نظر گرفته و مازیار بهاری در نشست پرسش و پاسخ این فیلم حاضر شد.

در اینجا این سوال مطرح است که آیا  رویکرد و خط مشی و سیاست های جشنواره ایدفا در مذاکره با مدیران سینمایی ما تغییر کرده است؟

جالب است هرجا مسئولین سینمایی کشور بخواهند عملکرد خود را توجیه کنند پای انقلاب و ارزشهای دفاع مقدس را به میان می آورند.در جوابیه اخیر مرکز گسترش سینمایی مستند و تجربی  نیز پذیرش سه فیلم از ایران را تغییر رویه مدیران جشنواره ایدفا پس از گذشت ربع قرن از فعالیتش می دانند که در پاسخ فارس به جوابیه نیز تاکید کردیم هیچ مخاطب هوشمندی نمی پذیرد مدیران جشنواره ای که 25 دوره آن برگزار شده، با تعامل مدیران سینمایی ما تغییر رویه بدهند. اما گویا مدیران سینمایی با حضور در جشنواره ای که فیلم ضد ایرانی و ضد نظام پخش می شود و برای آن نمایش ویژه در نظر گرفته شده است، مشکلی ندارند و در جشنواره ایدفا که این فیلم در آن جای گرفته و اولین نمایش خود را داشته است و حتما از نمایش آن مطلع بوده اند، حضور یافتند.

قطعاً حضور فیلم های ایران در جشنواره های خارجی فرصتی است که نباید آن را از دست داد و باید فیلم به همراه فیلمساز حاضر شود اما متاسفانه مدیران سینمایی ، رصدی درباره جشنواره ها و اهداف برگزاری شان ندارند و  تعدادی فیلم را برای حضور در جشنواره گسیل می کنند و جالب است که مدیران جشنواره های خارجی با اهداف از پیش تعیین شده خود فیلم ها را انتخاب می کنند و مدیران ما نیز ذوق زده از انتخاب و پذیرش فیلم آن را در بوق و کرنا کرده و انتخاب و ارسال فیلم را بیلان کاری خود به حساب می آورند.

سوالی که این جا مطرح می شود، این است که چه تعداد از این فیلم ها توانسته اند معرف درست سینما و جامعه ایرانی باشند؟ 

مدیران سینمایی کشور این نکته حایز اهمیت را به دست فراموشی می سپارند که حضور مدیران سینمایی کشور در جشنواره های خارجی به مثابه حضور نمایندگان جمهوری اسلامی  است و باید برای این حضور دلیل محکم و قانع کننده ای وجود داشته باشد. صرف این که چند فیلم ایرانی در جشنواره  خارجی حضور دارند نباید موجب شود تا مدیران شال و کلاه کرده و با پول بیت المال بار سفر به کشور خارجی را ببندند. اگر مدیران سینمایی می توانند در جشنواره حضور «موثر» داشته باشند (که کمتر دیده شده) باید در جشنواره حاضر شوند.

با این تفاصیل، در جشنواره  ایدفا که فیلمی ضد نظام پخش می شود و برای آن تبلیغات گسترده ای صورت گرفته است حضور مدیران سینمایی ما چه توجیهی دارد؟

حضور پررنگ مدیران سینمایی در جشنواره های مختلف و حتی در جشنواره هایی که ما یک نماینده از سینمای ایران نداشته ایم چه لزوم و توجیهی دارد؟

شاید مدیران سینمایی ما فراموش کردند «مازیار بهاری» چه کسی است؟ او در فتنه 88 حضور فعالی داشت و به دلیل همکاری با MI6 دستگیر شد. او با ارایه وثیقه از زندان آزاد و در نهایت از کشور خارج شد و بعدها مدعی شد که شبکه پرس تی‌وی بدون رضایت او و در شرایطی که وی تحت فشار حاضر به شرکت در مصاحبه شده بود، از او در زندان فیلم‌برداری کرد که همین ادعای او باعث شد با وجود توضیحات شبکه خبری پرس تی وی، این شبکه به اتهام نقض مقررات پخش آفکام از سرویس پخش «اسکای» حذف شود.

جشنواره ایدفا برای فیلم «اعترافات اجباری» مازیار بهاری سه شب نمایش درنظر گرفته است و این قدر این موضوع اهمیت داشته است که شبکه بی بی سی فارسی از روز چهارشنبه (اول آذر) در برنامه های خود در رادیو، تلویزیون و وب سایت، به مدت یک هفته به موضوع «اعترافات اجباری» می پردازد.

حال به سئوال نخست برمی‌گردیم که حضور مدیران سینمایی در جشنواره ایدفا چه توجیهی و چه فایده ای در بر دارد؟

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.