آمانو با فهرست جاسوسانش سنا را خاطر جمع مي‌كند!

«بازرس‌‌هاي آژانس تربيت‌‌شده امريكا هستند» اين اظهارات يكي از مقامات رسمي جمهوري اسلامي ايران نيست كه تلاش داشته باشد بي‌طرف بودن آژانس بين‌المللي انرژي هسته‌اي در رابطه با پرونده هسته‌اي كشورمان را زير سؤال ببرد بلكه اظهارات وزير انرژي امريكاست كه طي يادداشتي به‌صراحت بيان شده است...

 

نویسنده : سعيد همتي 

«بازرس‌‌هاي آژانس تربيت‌‌شده امريكا هستند» اين اظهارات يكي از مقامات رسمي جمهوري اسلامي ايران نيست كه تلاش داشته باشد بي‌طرف بودن آژانس بين‌المللي انرژي هسته‌اي در رابطه با پرونده هسته‌اي كشورمان را زير سؤال ببرد بلكه اظهارات وزير انرژي امريكاست كه طي يادداشتي به‌صراحت بيان شده است. اين موضع‌گيري در حالي نگراني جامعه ايراني از آينده توافق با گروه 5+1 را نشان مي‌دهد كه طبق اخبار رسمي قرار است به زودي رئيس اين نهاد به ظاهر بين‌المللي در جلسه سنا حاضر شود و توافق محرمانه ايران و آژانس را براي نمايندگان امريكايي شرح و تبيين كند!
ارنست مونيز، وزير انرژي امريكا در ادامه تلاش دولتمردان امريكايي براي اقناع نمايندگان و منتقدان توافقنامه اين كشور يادداشتي در پايگاه خبري «فوروارد» نوشت و از مفاد سند برجام، كه در تيرماه سال جاري بين ايران و 5+1 امضا شد دفاع كرد.
وزير انرژي امريكا در بخشي از اين يادداشت تحت عنوان «كشف تقلب» نوشته است: «آژانس، مواد تقلب و عدم پايبندي (ايران به مفاد توافقنامه هسته‌اي) را كشف خواهد كرد. آنها نمي‌توانند مواد هسته‌اي را با سيفون توالت از بين ببرند يا آن را در توالت قايم كنند.»
او در ادامه به نفوذ امريكا بر بازرسان آژانس بين‌المللي انرژي اتمي هم اعتراف كرده است: «از سال ۱۹۸۰، ما تمامي بازرسان آژانس را در آزمايشگاه ملي لوس‌آلاموس تربيت كرده‌ايم. ما براي آنها ده‌ها دوره آموزشي برگزار كرده و اطمينان حاصل مي‌كنيم كه آنها از پيشرفته‌ترين تجهيزات و ابزارهاي الكترونيكي برخوردار هستند كه اكثر آنها هم ساخت خود ماست.»
مونيز تأكيد كرده در صورت امتناع ايران از پايبندي به مفاد توافقنامه هسته‌اي واشنگتن از تمامي ابزارهاي لازم براي بازگرداندن تحريم‌هاي ضد ايراني برخوردار خواهد بود.
يادداشت مونيز ناخودآگاه ذهن‌ها را متوجه سخنان مقام معظم رهبري در جمع كارگزاران نظام كه در اواسط ماه مبارك رمضان برگزار شد مي‌كند كه فرموده بودند: «لغو تحريم‌ها نبايد به اجراي تعهدات ايران منوط شود نگويند شما تعهدات را انجام دهيد بعد آژانس گواهي دهد تا تحريم‌ها لغو شود ما اين مسئله را مطلقاً قبول نداريم.»
معظم له: « ما با موكول كردن اجراي تعهدات طرف مقابل به گزارش آژانس، مخالفيم چون آژانس بارها و بارها ثابت كرده مستقل و عادل نيست بنابراين ما به آن بدبين هستيم... مي‌گويند «آژانس بايد اطمينان پيدا كند» اين چه حرف نامعقولي است چگونه اطمينان پيدا كند مگر اينكه وجب به وجب اين سرزمين را بازرسي كند.» برهمين اساس عملكرد آژانس بين‌المللي انرژي اتمي بر گواه اسناد و بررسي گزارش سال‌هاي اخير اين نهاد به‌خوبي نشان مي‌دهد كه رويكرد اين سازمان همواره تأمين خواسته و اهداف نظام سلطه به ويژه امريكايي‌هاست كه با روي كار آمدن آمانو وارد مرحله حساس‌تري هم شده است.
به عنوان نمونه مي‌توان ذكر كرد كه به محض منصوب شدن آمانو به عنوان رئيس اين نهاد وابسته به نظام سلطه سير دشمني امريكايي‌ها شكل جدي‌تر به خود گرفت آنگونه كه با شكل‌گيري دور جديد فضاسازي‌هاي سياسي و فني در پرونده هسته‌اي ايران موج ترور دانشمندان هسته‌اي كشور شكل بيروني به خود گرفت. مسعود علي‌محمدي، مجيد شهرياري، مصطفي احمدي‌روشن، داريوش رضايي‌نژاد و فريدون‌عباسي جزو دانشمندان هسته‌اي ايران بودند كه در فاصله سال‌هاي ٨٨ تا ٩٠ ترور شدند كه چهار نفر از آنها به شهادت رسيدند. همه شواهد نشان از آن داشتند كه اطلاعات دانشمندان هسته‌اي ايران در مصاحبه با آژانس به‌سرويس‌هاي اطلاعاتي بيگانه درز پيدا كرده و مورد سوءاستفاده قرار گرفته بود. آبان ٨٦ در گزارش مديركل وقت آژانس بين‌المللي انرژي اتمي، بارها بر لزوم دستيابي به مكان‌ها و مصاحبه با افراد تأكيد شده بود.
همچنين تصريح شده بود: ١٥ سپتامبر ٢٠٠٧ آژانس به‌صورت كتبي سؤالات را در زمينه معدن گچين و درخواست دسترسي به اسناد، افراد و تجهيزات مربوطه به ايران ارائه كرد. در نتيجه‌گيري اين گزارش آمده بود: «ايران دسترسي كافي به افراد را فراهم ساخته، به موقع، به سؤالات پاسخ داده و به ارائه توضيحات درخصوص موضوعات مطرح شده در چارچوب برنامه اقدام، شتاب بخشيده است».
اسفند ٨٦ بار ديگر آژانس در گزارش خود اذعان مي‌كند ايران همچنين به سؤالات طراحي شده در مداليته پاسخ داده است، همچنين دسترسي آژانس به افراد درخواست شده را فراهم كرده است. ١٢ آذر ٨٩ علي‌اصغر سلطانيه، نماينده وقت ايران در آژانس بين‌المللي انرژي اتمي، در سخنراني خود در شوراي حكام با انتقاد از عملكرد آژانس در افشاي اطلاعات دانشمندان هسته‌اي ايران گفت: «آژانس با انتشار اسامي دانشمندان و متخصصان ايراني، آنان را در معرض ترور گروه‌هاي تروريستي و نيز سرويس‌هاي جاسوسي رژيم اسرائيل و امريكا قرار داده است.
اسامي دانشمندان و متخصصان ايراني كه طي بازرسي‌ها و مصاحبه‌ها، همكاري متعهدانه‌اي با آژانس داشته‌اند، از مجراي آژانس به بيرون درز كرده و در فهرست غيرقانوني تحريم اتحاديه اروپا و شوراي امنيت سازمان ملل قرار گرفته است.»٢١ دي ٩٠ نيز سعيد جليلي، دبير وقت شوراي امنيت ملي گفته بود: «آژانس نبايد اسامي دست‌اندركاران برنامه هسته‌اي ايران را فاش مي‌كرد.» اين در حالي است كه حتي در مواردي گزارش‌هاي آمانو از برنامه هسته‌اي ايران پيش از موعد خود از سوي برخي منابع آگاه در رسانه‌هاي غربي انتشار مي‌يافت.
اين تنها يك نمونه از گزارش‌هايي است كه آژانس تحت نظر آمانو به عنوان خدمت به غرب به دانشمندان هسته‌اي كشور و يك ملت خيانت كرده است حال در چنين شرايطي كه مونيز بازرسان آژانس را تربيت شده امريكايي مي‌داند كه براي رشد و فراگير شدن توحش و خونريزي در مناطق مختلف جهان هيچ ابايي ندارد و بخش قابل توجهي از اين كار را در پوشش كارهاي جاسوسي و نفوذ در مراكز حساس نظامي و دفاعي ساير كشورها پياده‌سازي مي‌كند منطقاً بايد نگران بود تا مبادا جاسوس‌هاي تربيت يافته امريكا نتوانند از دالان برجام به آنچه نبايد دست پيدا كنند احاطه يابند آن هم در شرايطي كه در بندهايي از قطعنامه تلاش شده است قدرت و توان تسليحاتي و نظامي ايران تضعيف شود. به هر روي انتظار اين است كه از اظهارات اين مقام بلند‌مرتبه امريكايي برخلاف گذشته به سادگي نگذشت و ابعاد مختلف چنين اظهاراتي به صورت خاص مورد توجه مسئولان ذي‌ربط قرار گيرد تا امريكايي‌ها نتوانند به اهداف شوم خود در اين مسير دست پيدا كنند.

منبع : روزنامه جوان

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.