کاهش تحریم‌ها سیگنالی مثبت به دولت آینده روحانی

پایگاه اینترنتی وال‌استریت ژورنال در مقاله‌ای به برخی اقدامات دولت اوباما برای کاهش بخشی از تحریم‌ها پرداخت و نوشت: ...

 

پایگاه اینترنتی وال‌استریت ژورنال 26 ژوئیه 2013 (4 مرداد) در مقاله‌ای به برخی اقدامات دولت اوباما برای کاهش بخشی از تحریم‌ها پرداخت و نوشت: دولت اوباما به‌منظور ارتقای روابط خود با دولت منتخب حسن روحانی، محدودیت‌های موجود در مورد دارو، تولیدات کشاورزی و کمک‌های بشردوستانه را لغو کرد. بیانیه روز پنج‌شنبه وزارت خزانه‌داری آمریکا از نظر بسیاری از تحلیل‌گران مسائل ایران، ژستی برای نمایش حسن‌نیت آمریکا به‌منظور آغاز مجدد گفت‌وگوهای هسته‌ای در دولت آینده حسن روحانی خوانده شده است. با وجود این، کاخ سفید با کنگره اختلاف‌نظر دارد. مطابق گفته مقامات آمریکایی، گروهی دوحزبی از نمایندگان کنگره به‌دنبال تشدید تحریم‌ها هستند. مطابق قانون پیشنهادی آن‌ها، تحریم‌های اقتصادی علیه ایران با هدف‌گیری صادرات نفتی، کشتی‌رانی و بانکی ایران تا ماه اکتبر به‌طور چشمگیری تشدید خواهد شد. به این منظور که ایران متقاعد شود برنامه هسته‌ای خود را متوقف کند.

در ادامه مقاله آمده است: جان کری، وزیر خارجه آمریکا و سایر مقامات آمریکایی به کنگره توصیه‌ کرده‌اند که پیش از تشدید فشارهای اقتصادی، به دولت آمریکا زمان بیشتری برای پیگیری گفت‌وگوها با دولت روحانی داده شود. برخی گروه‌های ایرانی-‌ آمریکایی و بشردوستانه می‌گویند تحریم‌های آمریکا علیه ایران به‌طور نامتناسبی به مردم ایران آسیب می‌زند و از دسترسی آن‌ها به دارو جلوگیری می‌کند. مقامات وزارت خزانه‌داری آمریکا این دیدگاه را رد کرده‌اند و تأکید می‌کنند معافیت‌های جدی آمریکا برای صادرات دارو به ایران وجود دارد. همچنین آن‌ها گفتند که ایران درآمدهای ارزی کافی در حساب‌های بانکی خارجی دارد تا در صورت تمایل، بهای این تولیدات دارویی را پرداخت کند. با وجود این، کاخ سفید پس از تشدید تحریم‌ها علیه ایران طی دهه گذشته، در حال حاضر اعطای برخی معافیت‌ها را آسان‌تر می‌بیند.

در پایان مقاله آمده است: روز پنج‌شنبه مقامات وزارت خزانه‌داری و خارجه آمریکا گفتند: آمریکا بر فهرست داروهای اساسی که از تحریم‌های آمریکا معاف شده‌اند، افزوده و روند دریافت معافیت برای فروش برخی محصولات کشاورزی و تجهیزات پزشکی را تسهیل کرده است؛ برای نمونه، مقامات آمریکایی گفتند شرکت‌های آمریکایی دیگر نیازی به دریافت معافیت برای فروش دستگاه‌های دیالیز یا تجهیزات قلبی به ایران ندارند. مقامات خزانه‌داری و خارجه آمریکا نیز گفته‌اند بحث با بانک‌های خارجی و شرکت‌های دارویی افزایش یافته است. «دیوید کوهن» مقام وزارت خزانه‌داری در امور تحریم‌های ایران، روز پنج‌شنبه گفت: «حتی در حالی که ما به اجرای رژیم تحریم‌های خود ادامه می‌دهیم... به حفاظت از تجارت بشردوستانه قانونی متعهد هستیم.» مقامات آمریکایی تشریح نکردند که آیا این اقدام به‌طور خاص پیشنهاد صلحی به آقای روحانی و دولت ایران است یا خیر؛ اما تکرار کردند که دولت آمریکا به‌سرعت خواهان تعامل با دولت جدید ایران به منظور رفع نگرانی‌های هسته‌ای است. یک مقام ارشد کنگره گفت: «تلاشی دوحزبی برای قطع باقی‌مانده صادرات نفتی ایران در حال انجام است... رئیس‌جمهور آمریکا تا پایان سال، گفت‌وگوها را بدون تحریم‌ها به پیش خواهد برد و کنگره تا ماه اکتبر برای اقدام فشار خواهد آورد.»

 

تحلیل‌: آمریکایی‌ها از یک‌سو متوجه هزینه‌های سنگینی هستند که تحریم ایران بر اقتصاد جهان تحمیل می‌کند و از سوی دیگر هم احساس می‌کنند در حال خرج کردن آخرین برگ‌های تحریم علیه ایران هستند؛ از این‌رو تلاش می‌کنند با فضاسازی در آستانه تشکیل دولت جدید در ایران، بازی با آخرین برگ‌هایشان را به برد تبدیل کنند. تشخیص درست این وضعیت و فریب نخوردن، موجب اتخاذ تصمیم درست است.

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.