نامه سناتورهای آمریکایی برای تشدید تحریم‌ها

پایگاه اینترنتی کریستین ساینس مانیتور در مقاله‌ای به نامه سناتورهای آمریکایی به اوباما برای تشدید تحریم‌های آمریکا علیه ایران پرداخت و نوشت:...

 

پایگاه اینترنتی کریستین ساینس مانیتور 3 آگوست 2013 (12 مرداد) در مقاله‌ای به نامه سناتورهای آمریکایی به اوباما برای تشدید تحریم‌های آمریکا علیه ایران پرداخت و نوشت: هفتادوشش سناتور آمریکایی خواستار اعمال تحریم‌های اقتصادی شدیدتر به‌منظور مهار برنامه هسته‌ای ایران شدند. باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا نیز پیش از تشدید تحریم‌ها، خواهان دادن زمان به حسن روحانی‌، رئیس‌جمهور ایران است. به‌موازات نشستن حسن روحانی بر مسند ریاست‌جمهوری، تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران در دستورکار قرار گرفته است. هفتادوشش سناتور در نامه‌ای به باراک اوباما خواستار تشدید تحریم‌ها علیه اقتصاد ایران تا زمان عقب‌نشینی این کشور از برنامه هسته‌ای شدند. همچنین در این نامه مصرانه از اوباما خواسته شده در عین گام برداشتن در مسیر دیپلماسی، گزینه‌های نظامی را نیز مد نظر قرار دهد.

در ادامه مقاله آمده است: نامه سنای آمریکا به اوباما که یک رونوشت از آن نیز روز شنبه به آسوشیتدپرس داده شد، درست چند روز پس از تصویب تحریم‌های جدید مجلس نمایندگان علیه ایران نوشته و ارسال شده است. در این نامه آمده است: «تا زمانی که شاهد پیشرفت فعالیت‌های هسته‌ای ایران هستیم، معتقدیم کشور ما باید تحریم‌ها را تشدید کند و اعتبار گزینه اقدام نظامی را نیز در عین تأکید کامل بر راه‌حل دیپلماتیک با ایران، بالا ببرد.» دولت اوباما نگران است اقدامات کنگره، حسن روحانی را که فردی نسبتاً میانه‌رو است، تضعیف کند. روحانی روز شنبه رسماً مورد تأیید رهبر ایران قرار گرفت. روحانی متعهد شده که «مسیر اعتدال» را در پیش خواهد گرفت و در عین حال، به شفاف‌سازی بیشتر در مورد برنامه هسته‌ای متعهد شده است. اوباما نیز خواهان دادن شانس به‌منظور سنجش جدیت وی است. در این نامه آمده است: «امروز ایران به نصب گسترده سانتریفیوژهای خود ادامه می‌دهد... این ظرفیت به ایران اجازه می‌دهد بتواند به‌سرعت برای تولید اورانیوم با غنای مناسب برای ساخت بمب هسته‌ای اقدام کند و ایران در آستانه ساخت این نوع تسلیحات قرار گیرد.»

در پایان مقاله آمده است: اولویت اوباما دیپلماسی است. او به ایران فرصت داده که حدود بهار سال آینده به جهان اثبات کند که برنامه هسته‌ای آن، صلح‌آمیز است. سناتورها در نامه خود نوشته‌اند: «ما باید هر چه سریع‌تر بفهمیم که آیا ایران در نهایت آماده گفت‌وگوی جدی است یا خیر؟... ایران باید درک کند که زمان دیپلماسی رو به پایان است». اگر ایران نتواند از فرصت باقی‌مانده استفاده کند، شرایط برای اقدام نظامی آمریکا یا اسرائیل [رژیم صهیونیستی] مهیا می‌شود. اسرائیل برنامه هسته‌ای ایران را تهدیدی وجودی برای خود می‌داند و هشدار داده که مطابق جدول زمانی خود اقدام می‌کند.

 

تحلیل‌: نامه تند هفتادوشش سناتور آمریکایی چند روز پس از تصویب تحریم‌های جدید علیه ایران در کنگره، این دیدگاه را- که  در روزهای پیش چندین‌بار به آن اشاره شد- که آمریکایی‌ها برنامه‌ریزی شده با تفکر و روش تصمیم‌گیری آقای روحانی برخورد می‌کنند، تقویت می‌کند. هدف این سناتورها از تهدید نظامی دولت روحانی در ابتدای امر، خارج ساختن قوه‌ تصمیم‌گیری دولت جدید از مسیر پایداری و پیگیری حقوق مسلم هسته‌ای است که سخنان امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) در مراسم تنفیذ، بار دیگر بر ادامه این مسیر تأکید داشت و تلویحاً پاسخی به رفتار آمریکایی‌ها در چند روز اخیر به حساب می‌آید.

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.