تحریم‌های ضدایرانی و ادامه اختلاف کنگره و کاخ سفید

پایگاه اینترنتی تایم در مقاله‌ای به اختلاف کنگره و دولت آمریکا بر سر تحریم‌های جدید علیه ایران پرداخت و نوشت: ...

 

 پایگاه اینترنتی تایم 28 اکتبر 2013 (6 آبان) در مقاله‌ای به اختلاف کنگره و دولت آمریکا بر سر تحریم‌های جدید علیه ایران پرداخت و نوشت: مطابق سخنان ماه گذشته آیت‌الله خامنه‌ای، ایران در حال حاضر در مسیر (امام) حسن قرار دارد؛ به عبارتی در مسیر دیپلماسی. ماه ژوئیه 130 عضو کنگره به باراک اوباما نامه نوشتند و مصرانه از وی خواستند به دیپلماسی با ایران شانسی داده شود؛ اما ماه بعد، مجلس نمایندگان دور تازه‌ای از تحریم‌ها را علیه ایران با اکثریت آرا (400 به 20) به تصویب رساند. این تحریم‌ها حال برای رأی‌گیری به سنا می‌رود که پیش‌بینی می‌شود این هفته صورت گیرد. دولت اوباما مجلس نمایندگان و سنا را تحت فشار قرار داده تا به منظور دادن شانسی برای دیپلماسی، این تحریم‌ها به تأخیر بیفتد.

در ادامه مقاله آمده است: دولت آمریکا از نشست‌های ماه اکتبر با ایران در ژنو رضایت داشته و محتاطانه ابراز خوش‌بینی کرده است به طوری که وندی شرمن، مذاکره‌کننده ارشد آمریکا، در اظهارنظر هفته گذشته مصرانه از کنگره خواستار صبر و خویشتنداری شد. روز جمعه وی به صدای آمریکا گفت که «کنگره اختیارات خود را دارد... ما خواهان کنترل کنگره نیستیم، اما ما بحث‌های بسیار جدی داشته‌ایم. ما با کنگره به عنوان شریک همکاری می‌کنیم. آن‌ها شرکای خوبی در تلاش ما برای رسیدن به این گفت‌وگوها بوده‌اند. ما به آن‌ها نیاز داریم تا به‌عنوان شرکای کارآمد به نتیجه‌ موفقی برسیم و مطمئن هستم که آن‌ها چنین خواهند بود.» قرار است دور بعدی گفت‌وگوها 7 نوامبر صورت گیرد. حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران، با خط‌مشی تعامل با غرب، بر مسند ریاست‌جمهوری نشسته و ماه گذشته با باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا گفت‌وگوی تلفنی داشت. گزارشی که هفته گذشته از سوی مؤسسه علوم و امنیت بین‌الملل منتشر شد، مسائل را پیچیده کرده است. مطابق این گزارش،‌ ایران می‌تواند اورانیوم با غنای بالا را به حد کافی برای ساخت تسلیحات هسته‌ای تا ماه آینده یا اوایل سال آینده تولید کند. بیشتر مقامات اطلاعاتی نیز چنین برآوردی داشته‌اند. اریک کانتور، رهبر اکثریت در مجلس نمایندگان، روز جمعه گفت: «چه یک ماه و چه یک سال، حرکت مصمم ایران به سوی دستیابی به تسلیحات هسته‌ای، تهدیدی مستقیم و جدی علیه آمریکا و متحدان ما خواهد بود... ما همگی خواهان موفقیت گفت‌وگوها هستیم؛ اما زمان به طور مشخص رو به اتمام است.»

در پایان مقاله آمده است: لابی طرفدار اسرائیل[رژیم صهیونیستی] سنا را تحت فشار قرار داده تا تحریم‌ها را تصویب کند تا فشار بر ایران برای رهاسازی برنامه تسلیحات هسته‌ای افزایش یابد. مت بروکز، رهبر ائتلاف یهودیان جمهوری‌خواه، گفت: «با آغاز نشست سنا در هفته آینده، امیدواریم که گروه جانسو، رئیس کمیته بانکداری سنا و هری رید،‌ رهبر اکثریت برای پیشبرد تحریم‌های شدید علیه ایران، تلاش کنند. ما نمی‌توانیم موضع‌گیری آمریکا علیه تحریم‌ها را نرم‌‌تر کنیم، مگر آنکه رژیم ایران گفت‌وگوها را متوقف کند و اقدامی ملموس و عینی برای پایان برنامه تسلیحات هسته‌ای صورت دهد.» بسیاری استدلال می‌کنند که تداوم نقش‌آفرینی اوباما به عنوان پلیس خوب تنها زمانی کارساز است که کنگره، نقش‌آفرینی خود به عنوان پلیس بد را ادامه دهد. 

تحلیل‌:کسانی که از پشت‌پرده سیاستگذاری‌ها در آمریکا آگاهند، می‌دانند که آمریکایی‌ها هر چند اختلافاتی در برخی مسائل داشته باشند، اما در بحث منافع ملی‌شان، یکسان عمل می‌کنند. فقط ممکن است به گفته این پایگاه آمریکایی، برخی نقش پلیس بد و برخی هم پلیس خوب را بازی کنند، اما در آخر، هدفشان یکی است. در بحث ایران نیز بیشتر اختلافات ظاهری دولت و نمایندگان آمریکا جنگ‌ زرگری بیش نیست که برای تأثیرگذاری بر ایران راه‌انداخته‌اند تا بلکه ایرانیان تحت‌تأثیر این القائات، اهداف مدنظر دولتمردان آمریکا را بپذیرند؛ به عبارتی، مبادا این فرصت استثنایی از دست برود! البته ایران هم  این‌ بازی را خوب بلد است!

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.