تشدید تحریم‌ها به شکست دیپلماسی هسته‌ای می‌انجامد

پایگاه اینترنتی دیلی‌بیست 3 دسامبر 2013 (۱۲آذر) در مقاله‌ای به تحریم‌ها علیه برنامه هسته‌ای ایران پرداخت و نوشت:...

 

گروه ترجمه - پایگاه اینترنتی دیلی‌بیست 3 دسامبر 2013 (۱۲آذر) در مقاله‌ای به تحریم‌ها علیه برنامه هسته‌ای ایران پرداخت و نوشت: در موضوع مهار برنامه هسته‌ای ایران، تندروها ظاهراً به‌دنبال تشدید تحریم‌ها هستند که البته این اقدام اشتباه است. بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل[رژیم صهیونیستی]، ماه اکتبر گفت که «در مورد ایران... افزایش فشار به معنای افزایش شانس توقف ایرانی هسته‌ای است.» سناتور رابرت منندز، یکی از معماران رژیم تحریم‌ها، استدلال می‌کند که «این دقیقاً روندی است که ایران را به میز مذاکره کشاند... کنگره باید تحریم‌های جدید را به تصویب برساند تا طی شش ماه آینده در صورتی که ایران با شروط آمریکا برای توافق نهایی موافقت نکرد، این تحریم‌ها وارد مرحله اجرایی شود.»

در ادامه مقاله آمده است: اتفاقی نیست که همان افرادی که تصور می‌کنند ایران تنها به زور پاسخ می‌دهد، ایران را کشوری اقتدارگرا با طبقه حاکم تک‌صدا توصیف کنند که در آن تقریباً فضایی برای آزادی بیان وجود ندارد؛ یعنی کشوری شبیه کره شمالی.

در پایان مقاله آمده است: تفاوت جدی است که سال 2005 در زمان جورج بوش که همزمان با دوره خاتمی بود، ایران سه هزار سانتریفیوژ داشت، اما امروز نوزده هزار سانتریفیوژ دارد. نکته مهم اینکه تحریم‌ها رژیم تک‌صدایی ایران را به توافق وادار نکرد، بلکه سبب شد موضع مردمی که پیش از تحریم‌ها طرفدار چنین توافقی بودند، تقویت شود. اگر راهبرد نسبتاً ملایم روحانی به تحریم‌هایی شدیدتر منجر شود، این تحریم‌ها می‌تواند وی را بی‌اعتبار کند. تجربه دوران ریگان در قبال شوروی جالب و قابل توجه است. راهبرد ریگان در حمایت از گورباچف مؤثر واقع شد. امروز آمریکا باید سرمایه‌گذاری مشابهی روی حسن روحانی کند، نه به این دلیل که روحانی هر آنچه که آمریکا می‌خواهد، محقق می‌کند؛ بلکه به این دلیل که اگر روحانی شکست بخورد، آمریکا بیشتر شکست خواهد خورد. تصویب قوانین جدید در حال حاضر حتی اگر فوراً اجرایی نشود، می‌تواند دیپلماسی هسته‌ای روحانی را نابود کند.

تحلیل‌: بخشی از مطالب یادداشت فوق حاکی از آن است که با وجود تغییر دولت و گروه مذاکره‌کننده هسته‌ای هنوز آثار فشار گفت‌وگوهای گذشته بر ساخت برنامه‌ریزی غربی‌ها وجود دارد و نگرانی آن به این شکل در ذهن غربی‌ها وجود دارد که آن وضعیت می‌تواند تکرار شود. در حال حاضر چنین دغدغه‌ای برای گروه مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران فرصتی است که باید در ادامه مذاکرات هسته‌ای و برای استیفای بیشتر حقوق ایران از آن استفاده کند.

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.