چند پيروزي، نه يك پيروزي!

بستن بخش‌هاي بگومگو ساز پرونده يازدهمين دوره انتخابات رياست‌جمهوري كار نيكويي است كه كم‌وبيش انجام گرفته و پرداختن بيشتر به جزئيات آن كاري است كه گروه‌هاي سياسي در نشست‌هاي داخلي بايد به آن بپردازند و نقاط ضعف و قوت‌شان را كشف كنند و به ارزيابي عملكردشان بپردازند؛ با اين حال بخش‌هايي از اين پرونده درخشان كه مزين به «حماسه سياسي» است، وجود دارد كه بايد تا مدتي براي كسب تجربه‌هاي بيشتر بازنگه‌ داشته شود. با بررسي اين بخش‌ها مشخص مي‌شود مردم و نظام اسلامي تنها در خلق «حماسه سياسي» پيروز نبوده كه در سايه اين پيروزي خيره‌كننده پيروزي‌هاي ديگري نيز به دست آورده‌اند كه بسيار گرانبها است و بايد قدر آن دانسته شود. برخي از آنها عبارتند از:

1- مناظره‌هاي اخلاقي؛ خاطره برخي از مناظره‌هاي جنجالي انتخابات سال 88 اين احتمال را ايجاد كرده بود كه در مناظره‌هاي انتخابات سال 92 نيز مشابه آن تكرار شود كه در عمل به غير از يكي دو مورد كه آن هم با خويشتن‌داري نامزدها جمع شد، هوشياري واخلاق‌مداري نامزدها مانع از تكرار مسائل گذشته و يا حتي چيزي نزديك به آن و از جنس آن شد و هم مردم و هم نامزدها متوجه شدند كه مي‌توان با حفظ حريم‌ها و رعايت كامل اخلاق ديدگاه‌ها و حتي نقدها را هم بيان كرد.

2- تبليغات كم‌هزينه؛ در چند انتخابات اخير يكي از نقاط محسوس و برجسته ريخت‌وپاش‌هاي تبليغاتي بي‌حد و حصر بود. اين شكل از تبليغات در دو انتخابات گذشته رياست‌جمهوري در حد افراط مشاهده شد و صداي اعتراض بسياري را نيز بلند كرد. در انتخابات اخير با به ميدان آمدن صدا و سيما و ارائه برنامه‌اي مبسوط و متنوع به نامزدها، فصل جديدي در روند تبليغات انتخابات رياست‌جمهوري آغاز شد كه مي‌توان آن را از ابداعات نظام اسلامي دانست. با اجراي اين برنامه، هزينه تبليغات نامزدها در مقايسه با هزينه‌هاي ميلياردي گذشته تقريباً به صفر رسيد حال آنكه از حيث گستره تمام كشور و خارج از كشور را فراگرفت و حداقل در تبليغات مانع از شكل‌گيري پيوند فسادآور ثروت و قدرت شد. اين روش تبليغاتي، همه نامزدها را تقريباً به تمام آنچه كه در عرصه تبليغات مي‌خواستند رساند و يا حداقل بسيار فراتر از آني بود كه در غياب رسانه ملي مي‌خواستند انجام دهند. برخلاف اين ابداع و ابتكار ايراني، در غرب و به‌ويژه آمريكا اين ثروت و هزينه‌هاي گزاف است كه شعاع و عمق تبليغات نامزدها را مشخص مي‌كند و پس از آن هم پيوند ثروت و قدرت بيش از بيش محكم مي‌شود و حزب پيروز در لواي قوانيني كه با چنين منطق و حمايتي شكل گرفته با خيالي آسوده به چپاول در داخل و خارج مشغول مي‌شود.

3- تخليه شوق و حس پيروزي؛ پس از اعلام نتيجه انتخابات و انتخاب رئيس‌جمهور منتخب، در شهرهاي مختلف عده‌اي به بهانه‌ پيروزي نامزد انتخاباتي‌شان به خيابان‌ها آمدند و مشغول جشن‌ و سرور شدند و بعضاً هم با نقض شئونات اسلامي و اخلاقي به اين كار پرداختند؛ اما همين افراد وقتي با گروه‌هاي مسئله‌داري كه شعارهاي سياسي ناقض قانون سرمي‌دادند مواجه شدند، دست رد به سينه آنها زدند و آنها را از خود راندند و خودشان هم ساعاتي بعد به منازل‌شان رفتند و به غير از اخلال چند ساعته در آمد و شد برخي خيابان‌ها در چند شهر و ايجاد چند ساعت سرو صدا كار خاصي انجام ندادند و در نهايت تدبير مداراي حساب شده با آنها، نتيجه داد و اتفاق خاصي نيفتاد.

4- رفتار تحسين‌برانگيز رقباي نامزد پيروز؛ يكي از رخدادهاي مهمي كه مردم در نظام اسلامي و به حكم آموزه‌هاي ديني سال‌ها مشتاق ديدن آن بودند، برخورد اسلامي و اخلاقي رقباي سياسي و تشكيلات آنها با نامزد پيروز انتخابات بود كه رقباي آقاي روحاني و بسياري از شخصيت‌هاي برجسته حقيقي و حقوقي با صدور بيانيه و ملاقات‌هاي حضوري، مقام رياست‌جمهوري وي را به او تبريك گفتند و با خلق فضايي عطرانگيز و صميمي اين خواسته بحق و ديرينه مردم را جامه عمل پوشاندند و سنت و رويه زيبايي را بنيان گذاشتند كه از اين به بعد كسي نمي‌تواند آن را ناديده بگيرد و چه بسا اين حركت ستودني في‌نفسه مانع سرزدن رفتارهاي ناهنجار شود و در تلطيف فضاي سياسي نيز نقش بسيار موثري خواهد داشت.

5- نااميد كردن دشمن؛ پيش از برگزاري انتخابات، مراكز امنيتي، اطلاعاتي و سياسي از برنامه‌هاي خطرناك دشمن براي انتخابات خبر مي‌دادند و از اين بابت به‌شدت ابراز نگراني مي‌كردند كه بسيار بجا بود. پس از اينكه انتخابات در فضاي كاملاً امني برگزار شد، برخي گمان كردند هشدارهاي مراكز مذكور اشتباه و بدون شناخت درست بود حال آنكه وضعيت همانگونه بود كه اين مراكز اعلام كرده بودند، اما هوشياري اين مراكز و ساير مجموعه‌ها و از همه مهم‌تر رفتار مردم پيش و پس از برگزاري انتخابات به‌گونه‌اي بود كه كمترين فرصت را براي اجراي برنامه‌هاي خطرناك به دشمن نداد و دشمن تا پايان انتخابات دست‌ بسته و حيرت‌زده محو رفتار هوشمندانه مردم بود.

اين پيروزي‌هاي پنج‌گانه بايد يكجا در صندوق افتخارات مردم ايران حفظ شود و در هر انتخاباتي به ميدان آيد. بايد باور داشت كه نظام با تمام اجزا و عناصرش در اين انتخابات چند گام بسيار ارزشمند به جلو برداشت و انتخابات سال 92 را به الگويي براي انتخابات‌‌هاي بعد تبديل كرد.

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.