رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور:

۷ هزار واحد تولیدی راکد است/ برنامه‌ریزی برای افزایش تولید تحریک تقاضا و صادرات

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور گفت: از مجموع ۳۶ هزار واحد تولیدی، ‌۷ هزار واحد راکد است...

هادی نیوز: محمدباقر نوبخت در همایش تقسیم کار ملی و منطقه‌ای برای افزایش تولید ملی که با حضور برخی وزرا و استانداران سراسر کشور برگزار شد، با اشاره به اینکه دو و نیم سال از عمر دولت گذشته و یک و نیم سال فرصت برای تکمیل طرح‌ها وجود دارد، اظهار داشت: حضور هیأت‌های مختلف خارجی درایران، گویای این است که شرایط لازم برای رشد اقتصادی فراهم شده، اما باید متناسب با آن برنامه‌ریزی لازم داشت.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور با بیان اینکه برنامه پنجم مدت یک سال تمدید شده، گفت: در عین حال هم‌سویی برای رسیدن به اهداف را دنبال می‌کنیم، داشتن برنامه یک نکته و اقدام برای آن بحث دیگری است.

وی ادامه داد: حضور هیأت‌های سیاسی و اقتصادی به سمت توافق و سرمایه‌گذاری معطوف بوده و صادرات‌محوری و تولید دانش‌بنیان و استفاده از سرمایه‌گذاری مستقیم را دنبال می‌کنیم. مذاکرات مقدمه و موخراتی دارد، بنابراین نمی‌توان منتظر آن ماند،‌ بلکه با استفاده از ظرفیت داخلی و تولید درون‌زا رشد موردنظر را تأمین می‌کنیم.

نوبخت با تأکید بر اینکه طبق گزارش‌ها 36 هزار واحد تولیدی آماده در کشور فرایند خود را با 67 هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری طی کرده است، عنوان کرد: 7 هزار واحد از این تعداد راکد مانده که اگر فعال شود، 132 هزار شغل ایجاد کرده و نیروی انسانی جدید مشغول به کار می‌شود.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور تأکید کرد: البته مابقی واحدهای تولیدی نیز با همه ظرفیت کار نمی‌کنند، برخی نیاز به سرمایه در گردش، مواد اولیه یا مشکلات دیگر دارند، اما بخش قابل‌توجه آنها نیاز به سرمایه در گردش دارند.

نوبخت یادآور شد: این توانایی برای کشور وجود دارد که با تجهیز منابع به صورت اهرمی مفید، تسهیلاتی ارزان‌قیمت به واحدها بدهیم و نیاز به موافقت اصولی، تهیه سوله و زمین و ماشین‌آلات نیست، بلکه شناسنامه همه واحدهای تولیدی کشور در اختیار است.

وی تأکید کرد: اگر از این ظرفیت‌ها استفاده نکنیم، تلاش‌های دو و نیم سال گذشته به هدر رفته، در حالی که با سرعت بیش‌تری در ماه‌های آینده منابع لازم را در اختیار تولید قرار خواهیم داد و مابه‌ازای این تسهیلات چقدر تولید، اشتغال و صادرات افزایش خواهد یافت.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور، ادامه داد: دو مشکل در بخش تولید وجود دارد، اول اینکه نیازمند افزایش تولید و سپس نیاز به بازار و تقاضا داریم. سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، روش‌هایی برای تحریک تقاضا پیش‌بینی کرده، البته بخش اعظم این تولیدات باید صادر شود.

نوبخت تاکید کرد: اعتبار لازم برای این موضوع نیز در نظر گرفتیم. با تشویق صادرات در بازارهای جهانی، جایابی صورت می‌گیرد. مجموع این اقدامات در سطح ملی آماده اجرا است و نیازمند است، تا در سطح استان‌ها اجرایی شود.

نوبخت با اشاره به حدود 2 هزار طرح عمرانی ناتمام، گفت: هر طرح حداقل 4 تا 5 پروژه را تشکیل می‌دهد و درواقع تعداد پروژه‌های عمرانی ناتمام دولت در هزار فقره است.

وی افزود: آیا دولت خودش می‌تواند زیر بار همه این طرح‌ها برود؟ این کار برخلاف اصل 44 قانون اساسی و سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است، بنابراین بخشی از این پروژه‌ها باید توسط بخش‌های غیردولتی و خصوصی اجرا شود.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی با اشاره به تدوین قوانین و دستورالعمل‌های مربوطه برای واگذاری طرح‌های عمرانی به بخش غیردولتی و خصوصی، تصریح کرد: استانداران برای واگذاری پروژه‌ها، اختیارات کامل دارند و ما به‌دنبال کسب درآمد از واگذاری این طرح‌ها نیستیم و همین‌که بخشی از 400 هزار میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز برای تکمیل این طرح‌ها از طریق بخش غیر دولتی تأمین شود، برای دولت کافی است.

نوبخت، با بیان اینکه استانداران علاوه‌بر سایر وظایف خود، دو کار مشخصِ حمایت از بنگاه‌های تولیدی و واگذاری طرح‌های عمرانی را باید در دستور کار خود قرار دهند، گفت: اولویت طرح‌های امسال، پروژه‌های بالای 80 درصد پیشرفت فیزیکی و طرح‌هایی است که اتمام آنها موجب ایجاد توازن منطقه‌ای می‌شود.

به گفته وی در سال 94، با وجود محدودیت‌های منابع مالی از 220 هزار میلیارد تومان بودجه عمومی مصوب، 201 هزار میلیارد تومان عملکرد داشتیم که از این میزان 27 هزار و 766 میلیارد تومان از محل ردیف‌های بودجه به بخش عمرانی اعتبار تخصیص یافت.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی افزود: با افزودن 9 هزار و 45 میلیارد تومان اعتبار از محل مجوزهای اخذشده برای طرح‌های آبرسانی روستایی، طرح‌های آبی و تسهیلات اراضی کشاورزی،‌در مجموع 36 هزار و 911 میلیارد تومان عملکرد عمرانی سال 94 بوده است.

 

فارس

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.