رئیس اتاق دوستی ایران و روسیه:

لابی قوی شرکت‌های اروپایی و ترکیه‌ای مانع حضور ایران در بازار روسیه/ با شرکت‌های بزرگ وارد روسیه شوید

رئیس اتاق دوستی ایران و روسیه گفت: بین شرکت‌های ترکیه‌ای و اروپایی و مراکز عرضه کالا در روسیه آنچنان ارتباط قوی وجود دارد که به رغم کیفیت بالای کالای ایرانی با خرده‌گیری مراکز فروش روس توسط لابی‌های تجار ترکیه‌ای و اروپایی مانع عرضه کالای ایرانی در این بازار می‌شوند...

هادی نیوز: رجب صفراف امروز در همایش حضور پایدار در بازار روسیه که در مرکز همایش‌های بین‌المللی صداوسیما برگزار شد، گفت: اگرچه مشکلاتی در ارتباط با مسائل بانکی برای تجار ایرانی و روسی وجود دارد، اما بانک‌هایی در روسیه هستند که شرایط لازم را برای معاملات تجار ایرانی فراهم می‌کنند.

وی افزود: در روسیه امکان برقراری معاملات با ریال و روبل فراهم است و هیچ مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

صفراف تصریح کرد: تمپ‌بانک به عنوان یک بانک روسی در حال حاضر از جمله بانک‌هایی است که می‌تواند سرویس‌های لازم را در اختیار تجار ایرانی قرار دهد.

رئیس اتاق دوستی ایران و روسیه با اشاره به حمل‌ونقل لجستیک اظهار داشت: هیچ کاری در این رابطه تاکنون انجام نشده و همچنین در ارتباط با ایجاد کریدور سبز که سال‌ها صحبت آن بین دو کشور بوده، اتفاق نیفتاده است.

صفراف با بیان اینکه سال‌هاست که دو کشور خواستار مناطق آزاد در شهرهای هم‌مرز خود هستند،‌ اظهار داشت: این کار به تسهیل کار تجار کمک می‌کند، در حالی که دولتمردان دو کشور در این رابطه هنوز به نتیجه‌ای نرسیده‌اند.

وی افزود: دولت روسیه برای کمک به تجارت ایران و روسیه یک خط اعتباری ویژه و تخصصی از سوی دولت تعیین کرده که مبلغ آن حدود 5 میلیارد دلار است که تاکنون 2 میلیارد و 200 میلیون آن اجرایی شده است.

رئیس اتاق دوستی ایران و روسیه افزود: بنابراین این خط اعتباری ویژه می‌تواند کمکی باشد تا روس‌ها تکنولوژی روسیه را در ایران وارد و برای آن سرمایه‌گذاری کنند، هم از طرف ایرانی توقع داریم تا این تسهیلات را برای تجار ایرانی فراهم کند که البته شنیده‌ها حاکی از آن است که 220 میلیون یورو برای کمک به صادرات به روسیه توسط تجار ایرانی فراهم شده، اما اینکه این رقم تا چه اندازه عملیایت شده است، از آن الاعی نداریم.

وی با بیان اینکه روس‌ها شناختی از برندهای کالاهای ایرانی ندارند، گفت: ایرانی‌ها فکر می‌کنند نیازی به تبلیغات و کالاهایشان در روسیه وجود ندارد.

صفراف با اشاره به 8 ماه قطع ارتباط سیاسی بین دو کشور روسیه و ترکیه اظهار داشت: طی این مدت 3 هزار شرکت ترکیه‌ای ورشکست شد و ترکیه 130 میلیارد دلار خسارت و روسیه هم بین300 تا 400 میلیون دلار خسارت دید.

رئیس اتاق دوستی ایران و روسیه تصریح کرد: اگرچه طی این 8 ماه ما ارتباط خود را با ترکیه به طور کلی قطع کرده بودیم، اما لابی تجار ترکیه‌ای حتی یک ساعت فعالیت خود را در روسیه قطع نکردند و اجازه ندادند دیگران از جمله شرکت‌های ایرانی کالاهای خود را در روسیه عرضه کنند.

وی همچنین بیان داشت: اگرچه محصولات ایرانی، محصولات باکیفیتی است و حتی من شاهد بوده‌ام که برای صادرات یک کالا مثلاً کیوی به کشور روسیه، آن کالا از بهترین و مرغوب‌ترین محصول انتخاب می‌شود و به روسیه صادر می‌شود، اما لابی تجارت ترک و اروپایی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای روسیه بر روی کالاهای ایرانی ایراد می‌گیرند و بازرگانان ایرانی در چنین شرایطی نمی‌توانند کالای خود را عرضه کنند.

صفراف افزود: بنابراین ایرانی‌ها برای صادرات کالا و افزایش رقابت خود در چنین بازاری باید بر اساس واقعیت‌ها و در قالب شرکت‌های بزرگ به میدان بیایند و یکی از مشکلاتی که عرضه‌کننده کالا و تجار ایرانی در روسیه دارد این است که از طریق شرکت‌های خیلی کوچک اقدام به تجارت می‌کند.

وی افزود: امکاناتی که خداوند برای ایران و مردم این کشور قرار داده، بی‌نظیر است و شما با ایجاد تغییرات در تجارت و استفاده از شیوه‌های بین‌المللی بسته‌بندی و تکنیک‌های روز دنیا قطعاً می‌توانید جایگاه بزرگی در این کشور پیدا کنید.

رئیس اتاق دوستی ایران و روسیه تصریح کرد: دولت روسیه تصمیم دارد تا هر ماه در مرکز یکی از استان‌های روسیه همایشی را تحت عنوان پتانسیل‌های صادراتی و وارداتی جمهوری اسلامی ایران برگزار کند.

 

فارس

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.