خطای راهبردی تطهیر چهره آمریکا / علی کارگر

 

امروز عده ای سعی می کنند با تکیه بر این مطلب که "خواست ملی، حکومتها را وادار به انتخاب راه جدید می کند" و امروز خواست ملت ایران ایستادگی مقابل آمریکا نیست رابطه با آمریکا را به خواسته ای عمومی تبدیل کنند.

تلاشهای برخی از جریانات سیاسی برای تطهیر چهره آمریکا یکی از فعالیتهایی که پس از برجام به شدت دنبال می شود؛ در این راستا مقام معظم رهبری بارها این رفتار را نوعی خطای استراتژیک قلمداد کرده اند و در دیدار اخیرشان با دانشجویان و دانش آموزان در این زمینه می فرمایند: کسانی مغرضانه و با خط‌دهی آمریکا و یا ساده‌لوحانه تلاش کرده‌اند با چشم‌پوشی بر تجربیات مکرر ملت، چهره‌ای بزک‌کرده از آمریکا ترسیم و این‌گونه وانمود کنند که اگر آمریکایی‌ها، روزی دشمن ایران بوده‌اند، امروز دست از آن توطئه‌ها کشیده‌اند!

مذاکره با آمریکا تاکتیک است یا راهبرد ؟

جدال جریانات سیاسی در عرصه افکار عمومی این نتیجه را در پی داشته که بسیاری از واژه های سیاسی و امنیتی را تبدیل به ادبیاتی عمومی نموده است. دو نمونه از این واژه ها، راهبرد و تاکتیک می باشد. تاکتیک در امور سیاسی به هرگونه برنامه ریزی مرحله ای اطلاق می شود که در مراحل مختلف خود، دستیابی به هدفهای تعیین شده استراتژیک را نزدیک تر می سازد و راهبرد یا استراتژی به تعیین خط و مشی کلی که برنامه بلند مدت یک کشور را مشخص می کند اطلاق می گردد. غالبا تاکتیک ها که برنامه های کوتاه مدت هستند با راهبردهای نظام در یک جهت قرار دارند ولی لزوما همیشه این اتفاق نمی افتد. نمونه بارز این موضوع در شرایط سیاسی امروز کشور ما را می توان در تعبیر نرمش قهرمانانه دید. مهمترین پیام این تعبیر که توسط مقام معظم رهبری مطرح گردید این بود که در رویارویی هسته ای با غرب می توان در برخی موضوعات به صورت تاکتیکی عقب نشینی کرد یعنی موقتا بر خلاف راهبرد حرکت کرد و سپس در ادامه حرکت این عقب نشینی ها را جبران نمود. برجام را می توان حاصل تاکتیک نرمش قهرمانانه دانست و اگرچه در ظاهر آن، و امتیازات داده شده و گرفته شده حرف و حدیث های زیادی وجود دارد ولی بسیاری از صاحبنظران، خاتمه یافتن موضوع هسته ای را در راستای حرکت کلی نظام و آرمان های انقلاب، حرکتی مثبت می دانند.

نکته مهم در حرکات تاکتیکی مغایر با راهبرد، موقتی بودن آن است. اگر عقب نشینی های تاکتیکی استمرار داشته باشد جبران آنها در آینده ممکن نیست و چه بسا راهبردهای نظام را تغییر می دهد. یعنی این خطر وجود دارد که این دسته از تاکتیک ها منجر به استحاله نظام شوند. برای نمونه مذاکره ما با آمریکا یک رابطه تاکتیکی است و نه استراتژیک؛ لذا مقام معظم رهبری بارها تأکید کرده اند که ما فقط در موضوع هسته ای با آمریکا مذاکره می کنیم و لا غیر. رئیس جمهور و وزیر امور خارجه نیز بارها بر این موضوع صحه گذاشته اند؛ ولیکن برخی اقدامات و موضع گیریهای متناقض ضرورت هوشیاری بیشتر مسئولین را طلب می کند.

هدف از مذاکره

اظهارات برخی مسئولین و مناظره عده ای از روشنفکرنماها با این پیام که "در این دو سال ایران و آمریکا نزدیک تر شدند" بسیار تعجب برانگیز است. مگر هدف از مذاکره نزدیکی دو کشور بوده است؟ آیا می توان به نزدیک تر شدن به کشوری افتخار کرد که همواره از دشمنان ما حمایت سیاسی، مالی و نظامی نموده وهنوز هم بر آن سیاست است؟ آیا نزدیک تر شدن به کشوری که با حمایت از جنایات آل سعود در یمن هزاران مسلمان بی گناه را به خاک و خون کشیده است و همچنان به جنایت خود ادامه می دهد افتخار است؟ جنایت آمریکا در عراق، افغانستان و مخصوصا سوریه و همچنین حمایت کامل از رژیم غاصب صهیونیستی و شراکت در جنایات آنها تنها بخشی از پرونده سیاه آمریکا در منطقه است. لذا اگر هم در موضوع هسته ای با آمریکا مذاکره کردیم، این مذاکره تاکتیکی بوده و نه راهبردی و ملت ایران هرگز به دنبال نزدیکی با آمریکا نیست.

تلاش برای تبدیل مذاکره به خواسته ای عمومی

امروز عده ای سعی می کنند با تکیه بر این مطلب که "خواست ملی، حکومتها را وادار به انتخاب راه جدید می کند" و امروز خواست ملت ایران ایستادگی مقابل آمریکا نیست رابطه با آمریکا را به خواسته ای عمومی تبدیل کنند. این موضوع که اراده ملتها اصالت دارد کلمه حقی است که بعضی از اوقات برای مقاصد باطل از آن استفاده می شود. خواست ملت ایران در سال ۵۷ و در انقلاب اسلامی تجلی یافت، که با تغییر حکومت راه جدیدی را برای خود برگزید. اصرار بر این راه در طول ۸ سال جنگ تحمیلی و پایداری بر آن در فتنه ۸۸ و ۹ دی ، هر گونه شبهه ای را از بین می برد. هرسال در راهپیمایی روز قدس و ۲۲ بهمن اراده ملت ایران به نمایش گذاشته می شود. پس چنین تصوری که اراده یک جریان سیاسی نوظهور و یا جریانات معاند همان اراده ملی است، تصوری غلط بوده که باید اصلاح گردد.

امروز عده ای در تلاش هستند که به مردم این را بباورانند که ماهیت آمریکا تغییر کرده و دیگر رفتار خصمانه ای با ما ندارد و لذا مرتب از رابطه با آمریکا سخن به میان می آورند!!.

توطئه امروز آمریکا در دنیای اسلام و به وجود آوردن غده ای سرطانی به نام داعش به مراتب خطرناکتر از فتنه های این کشور در سالهای قبل است، ادامه حمایت از رژیم صهیونیستی، آل سعود، منافقین نمونه هایی از رفتار خصمانه امروز آمریکاست. و لذا مقام معظم رهبری امروز آمریکا را نه تنها شیطان بزرگ بلکه اتم مصادیق استکبار می داند. ایشان در جمع دانشجویان و دانش آموزان نیز مجددا بر این موضوع تأکید می کنند و می فرمایند"آمریکا، همان آمریکای قدیم است اما عده‌ای مغرض و یا ساده‌لوح تلاش می‌کنند این دشمن توطئه‌گر را در افکار عمومی ملت به فراموشی و غفلت بسپارند تا آمریکا در فرصتی مناسب خنجر را از پشت فرو کند".

اگرچه ۱۳ آبان به عنوان روز ملی مبارزه با استکبار جهانی در محافل داخلی گرامی داشته می شود ولیکن باید مراقب باشیم که اصرار برخی جریانات برای تطهیر چهره کریه آمریکا، بسیار خطرناک بوده و گذشته از اینکه خطر تحریف نظام را در پی دارد می تواند وحدت و همدلی مردم را خدشه دار کند. مبادا این نگاه غلط که باید تنش بین دو کشور به هر قیمتی رفع شود بر جامعه حاکم شود. لذا انتظار می رود مسئولان با اتخاذ مواضع صریح خود عنایت بیشتری به راهبردهای نظام داشته باشند.

منبع: سایت بصیرت

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.