خصوصیات و شاخصه های حماسه ۹ دی/ احمد امامى

رفتارشناسی فتنه و بازیگرانش در روزهای محرم و عاشورا، مقطع مهمی در ارزیابی جریان فتنه است که بر عبور از انقلاب و نظام و تعرض به اعتقادات، ارزش ها و باورهای دینی اصرار داشتند. اگرچه نشانه های آن در اردوکشی های قانون شکنانه و اغتشاشات خیابانی پس از ۲۲ خرداد، رخ نمود؛ اما نقطه اوج هنجارشکنی های فتنه گران، در عاشورای ۸۸ رونمایی شد و ...
 

در تاریخ تحولات سیاسی اجتماعی هر کشور به رخدادهایی می توان اشاره کرد که نقطه عطفی در روند تحول، تثبیت و یا شکوفایی و بالندگی بیشتر آن محسوب می شوند. ایران به ویژه در سه دهه پس از پیروزی انقلاب اسلامی از این نوع رخدادها زیاد به خود دیده است. در بررسی این رخدادها، حماسه ۹ دی از حیث ماهیت، علل، اهداف، آثار و پیامدها و موقعیت زمانی و موضوعی، منحصر به فرد بود. به واقع چه چیزی این حماسه را برای ملت همیشه حماسه ساز ایران برجسته تر نمود؟ ۹ دی چه عناصر و شاخصه هایی داشت که آن را ماندگار کرد و یوم الله شد؟تحلیل درست و درک بیشتر این حماسه مستلزم بازخوانی حوادث مرتبط با انتخابات ریاست جمهوری دهم است؛ حوادثی که با سناریوهای از پیش طراحی شده مبتنی بر مختصات کودتای مخملی، به صورت گام به گام به اجرا درآمد. عوامل خارجی کودتا و عناصر و بازیگران داخلی آن، هرکدام در جای خود، در سناریوهای مرحله ای برای اجرای سناریوی بزرگ(پایان دادن به انقلاب و براندازی نظام) به ایفای نقش پرداختند تا اینکه یک جنگ نرم تمام عیار را به ملت ایران تحمیل کردند و فتنه ای عمیق رقم خورد. رفتارشناسی فتنه و بازیگرانش در روزهای محرم و عاشورا، مقطع مهمی در ارزیابی جریان فتنه است که بر عبور از انقلاب و نظام و تعرض به اعتقادات، ارزش ها و باورهای دینی اصرار داشتند. اگرچه نشانه های آن در اردوکشی های قانون شکنانه و اغتشاشات خیابانی پس از ۲۲ خرداد، رخ نمود؛ اما نقطه اوج هنجارشکنی های فتنه گران، در عاشورای ۸۸ رونمایی شد و باعث گردید خشم ملت انقلابی و با بصیرت ایران برای عقیم نمودن فتنه و خلق یک حماسه ماندگار دیگر در تاریخ ایران در روز ۹ دی ماه برانگیخته شود.
برای فهم بیشتر حماسه ۹ دی به برخی عناصر و شاخصه های آن اشاره می شود.

۱- حضور عظیم و خودجوش مردم
پیوند عمیق و ناگسستنی مردم ایران با انقلاب اسلامی و نظام و حضور متعهدانه و موثر در صحنه های دفاع از آرمان ها و دستاوردهای آن در طول بیش از سه دهه گذشته، نشان داد که جمهوری اسلامی ایران، مردمی ترین نظام سیاسی در جهان معاصر است. ملت ایران در روند تثبیت انقلاب و پیشرفت نظام نمونه و الگو بوده و همواره در مواجهه با تهدیدات و فتنه های سی و چندساله، افتخارآفرینی و حماسه سازی کرده است. این خصوصیت ممتاز ملت ایران، ناشی از فرهنگ و باورهای دینی و ملی آن است. معمار بزرگ انقلاب اسلامی، چه زیبا ملت خود را توصیف می کنند آنجایی که می فرمایند: «من با جرئت مدعی هستم که ملت ایران و توده میلیونی آن در عصر حاضر بهتر از ملت حجاز در عهد رسول الله - صلی الله علیه و آله - و کوفه و عراق در عهد امیرالمومنین و حسین بن علی - صلوات الله و سلامه علیهما - می باشند. آن حجاز که در عهد رسول الله - صلی الله علیه و آله - مسلمانان نیز اطاعت از ایشان نمی کردند... اما امروز می بینیم که ملت ایران... با کمال شوق و اشتیاق چه فداکاری ها می کنند و چه حماسه ها می آفرینند.» (فرازی از وصیت نامه سیاسی الهی حضرت امام)
حضور عظیم و خروشان مردم در ۹ دی ۸۸، که یک بار دیگر خاطره روزهای انقلاب و روحیه همبستگی و همدلی برای حفظ اصول و تثبیت اهداف انقلاب را زنده کرد، به فراخوان شخص، حزب و نهادی وابسته نبود، حرکتی خودجوش برگرفته از همان معرفت دینی و بصیرت انقلابی ملت هوشمند ایران بود. همانگونه که امام خامنه ای در توصیف آن می فرمایند: «مردم ما در مقابله با فتنه، خودشان به پا خاستند. نهم دی در سرتاسر کشور مشت محکمی به دهان فتنه گران زد. این کار را خود مردم کردند. این... یک حرکت خودجوش بود؛ این خیلی معنا دارد؛ این نشانه این است که این مردم بیدارند، هشیارند. دشمنان ما باید این پیام را بگیرند.» ( امام خامنه ای، ۸/۱۰/۱۳۸۹)

۲- ایمان دینی و بصیرت سیاسی مردم
اسلام خواهی و پیاده سازی آموزه های دینی در تمامی زوایای حکومت و جامعه، انگیزه اصلی ملت ایران در برپایی انقلاب سال ۵۷ و یکی از سه رکن آن محسوب می شود. طی حدود دو دهه از زمان پیروزی انقلاب، دشمنان به خوبی دریافتند که راهبردهای منازعات آنها با ایران بی حاصل است و رمز آن نیز ایمان و باورهای دینی و بصیرت نافذ سیاسی آحاد ملت است که برگرفته از آموزه های دینی و انقلابی است. از این رو، در بیش از یک دهه اخیر، راهبردهای خود را برای «تهاجم و شبیخون» به همین عنصر تعالی بخش بسیج کردند. همه امیدشان این بود که تلاش آنها در بزنگاه فتنه ۸۸، نتیجه خواهد داد. حضور ملت مومن و هوشمند ایران در مقابله با جریان فتنه و حماسه آفرینی در نهم دی ماه و ۲۲ بهمن نشان داد که غرب و دشمنان، در رمزگشایی بصیرت متدینانه ملت ایران، بسیار حقیر و ناتوانند، چون: «آن معجزه گری که همه مردم را بسیج کرده، به صحنه می آورد و با وجود همه سختی ها آنان را در صحنه نگه می دارد، ایمان قلبی و دینی است، چرا که بر اساس ایمان دینی، شما در هر شرایطی پیروز خواهید بود و شکست معنایی ندارد. در این روز، مردم براساس وظیفه دینی خود به میدان آمدند تا نشان دهند بر خلاف تبلیغات فتنه گران، مردم ایران ضمن پایبندی به نظام جمهوری اسلامی از عزم و اراده دینی استوار برخوردارند.»(امام خامنه ای،۲۱/۹/۹۰)
«این مردمند که ناگهان با یک حرکت - که آن حرکت برخاسته از همان عواملی است که نوزدهم دی قم را تشکیل داد؛ یعنی برخاسته از بصیرت است، از دشمن شناسی است، از وقت شناسی است، از حضور در عرصه مجاهدانه است - روز نهم دی را هم متمایز می کنند.» (امام خامنه ای، ۱۹/۱۰/۸۸)
«از بیست و دوم خرداد تا بیست و دوم بهمن - هشت ماه - یک فصل پرافتخار و پرعبرتی برای ملت ایران بود؛ این یک درس شد. آگاهی جدیدی به وجود آمد. فصل تازه ای در بصیرت ملت ایران گشوده شد.» (امام خامنه ای، ۱/۱/۸۹)

۳- پیوند عاشورا و انقلاب
آن روز که امام امت(ره) فرمودند که «محرم و صفر است که اسلام را زنده نگه داشته است... اگر بخواهید نهضت شما محفوظ بماند باید این سنت ها را حفظ کنید.» بیان این واقعیت بود که انقلاب اسلامی ملت بزرگ ایران برگرفته از آموزه ها و عبرت های عاشورا است.ملت ایران هر سال در محرم و صفر و در مناسبت های مختلف درس ها و عبرت های عاشورا را بازخوانی و مرور می کند. این ملت، انقلاب اسلامی خود را بر اساس آموزه های عاشورا، پایه گذاری کرد و مبتنی بر همین آموزه ها، از گردنه های سخت و دشوار توطئه ها و فتنه ها، با عزت و سربلندی عبور نمود. حماقت بزرگ فتنه گران داخلی و اربابان شیطان صفت آنها این بود که از درک این عنصر اساسی عاجز بوده و در ماه محرم، به ارزش های دینی مردم تاختند و در روز واقعه، با تعرض به عاشورائیان و محافل و نمادهای عزاداری، یک بار دیگر رفتار یزیدی به نمایش گذاشتند. حماسه خودجوش ۹ دی، شکستن بغض نهفته مردمی عاشق بود که هر هفته و یا هر روز با فرازهای زیارت عاشورا، زمزمه می کردند که «ای کاش روز عاشورا می بودیم و با دشمنان می جنگیدیم.» و شک نباید کرد که «در قضایای ۹ دی هم، عاشورا به کمک ملت آمد و حماسه بزرگ و ماندگاری را خلق کرد.»(امام خامنه ای، ۲۱/۹/۹۰)
اعتراف مرکز «دیپلماسی عمومی دانشگاه کالیفرنیای جنوبی» آمریکا در مورد پیوند عاشورا و ملت ایران نیز اگرچه دیرهنگام، اما شنیدنی است. این مرکز در مطلبی تأکید کرد: «از این دست مراسم مذهبی در طول تاریخ بشریت بسیار بوده، اما آنچه که در مورد عاشورا و ایران متمایز است، این است که این واقعه به قدری عمیق و قدرتمند است که حتی سیاست بین الملل جمهوری اسلامی را نیز جهت دهی می کند... رهبر انقلاب ایران صریحاً این ارتباط را این گونه بیان کرده اند: «اگر فشار دشمنان بیش از پیش ادامه یابد، حادثه کربلا تکرار خواهد شد.» اشاره به واقعه غم انگیزی مانند عاشورا، در حالی که اتفاقات پیروزمندانه دیگری در تاریخ اسلام وجود دارد، نشان دهنده این است که رهبری کنونی و پیروان آن، تا چه اندازه در ایستادگی در برابر آمریکا مصمم و با اراده هستند. هر کس که بخواهد رفتار و روش ایران را بشناسد، مطمئناً ابتدا باید عاشورا را درک کند.»(خبرگزاری فارس، ۲۰/۹/۹۰، شماره یادداشت شماره ١٣٩٠٠٩٢٠٠٠١٢٢١)

۴- بیعت مجدد با ولی
یکی از مهم ترین عوامل و رموز پیروزی انقلاب و ماندگاری آن، مدیریت و رهبری بی بدیل ولی فقیه چه در دوره معمار بزرگ انقلاب حضرت امام(ره) و چه در دوره رهبر فرزانه انقلاب امام خامنه ای(مدظله العالی) است. عشق و دلدادگی ملت به آنان نیز بی تردید ناشی از همان معرفت دینی و بصیرت سیاسی مردم و همچنین خصوصیات منحصر به فردی است که در سیره نظری و عملی آن دو بزرگوار و نوع مدیریت و رهبری آنها در پیشبرد انقلاب و نظام دیده شده است. ملت ایران که آموزه ها و عبرت های غدیر، جمل، نهروان، صفین و عاشورا را درک کرده اند، در طول سه دهه و به ویژه در حماسه ۹ دی، ثابت کردند که بیعت آنان با امام شان، ناگسستنی و غیر قابل خدشه است.

۵- عنایت الهی
شاخصه دیگری که ۹ دی را متمایز می کند، عنایت الهی است که بار دیگر اما، در یکی از سهمگین ترین میدان ها به مدد ملت ایران آمد؛ میدانی که چنان غبارآلود شد که خواص بسیاری در آن لغزیدند، برخی سقوط کردند و در اردوگاه فتنه و اصحاب فتنه صف آرایی نمودند، بسیاری در تردید ماندند و جالب تر اینکه، برخی نیز هنوز با گذشت بیش از دوسال، همچنان بر غفلت و تردید اصرار دارند. «هرچه انسان در اطراف این قضایا فکر می کند، دست خدای متعال را، دست [این] قدرت را، روح ولایت را، روح حسین بن علی (علیه السلام) را می بیند. این کارها، کارهایی نیست که با اراده امثال ما انجام بگیرد؛ این کار خداست، این دست قدرت الهی است؛ همان طور که امام در یک موقعیت حساسی - که من بارها این را نقل کرده ام - به بنده فرمودند: «من در تمام این مدت، دست قدرت الهی را در پشت این قضایا دیدم.» درست دید آن مرد نافذ بابصیرت، آن مرد خدا.» (امام خامنه ای، ۱۹/۱۰/۱۳۸۸) «راز ماندگاری این انقلاب، اتکای به ایمان هاست... مردم وقتی احساس می کنند دشمن در مقابل نظام اسلامی ایستاده است، می آیند توی میدان. این حرکت ایمانی است، این حرکت قلبی است؛ این چیزی است که انگیزه خدایی در آن وجود دارد؛ دست قدرت خداست، دست اراده الهی است؛ این چیزها دست من و امثال من نیست.»(امام خامنه ای، ۱۹/۱۱/۱۳۸۸)

پایان سخن
آیا فتنه علیه اسلام، انقلاب و نظام و حرکت خداجوی مردم ایران پایان یافته است؟ آیا دشمنان قسم خورده خارجی کوتاه آمده اند؟ آیا بازیگران داخلی فتنه و بازی خوردگان این صحنه تأدیب و متنبه شدند؟ آیا رویش جدید فتنه با مختصات و بازیگران به ظاهر متفاوت را شاهد نخواهیم بود؟ تجربه عبرت آموز گذشته، هشداری برای آمادگی بیشتر در آینده است.

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.