پاسداشت حق‌الناس با حضور حداکثری/ مهدي پورصفا

مردم صاحبان و حافظان اصلی انتخاباتند

انتخابات هر چه كه جلوتر مي‌رود، تنورش داغ‌تر از قبل مي‌شود و شايد هر روز كه بگذرد بر داغي آن افزوده شود. تمام نظرسنجي‌ها نشان مي‌دهد كه حضور مردم در عرصه انتخابات امري بديهي است و محافل مختلف بر اين نكته تاكيد مي‌كنند كه رقابت‌ها به سمت حضور پر شكوه مي‌رود.

 

تمام نظرسنجي‌ها نشان مي‌دهد كه حضور مردم در عرصه انتخابات امري بديهي است و محافل مختلف بر اين نكته تاكيد مي‌كنند كه رقابت‌ها به سمت حضور پر شكوه مي‌رود. از جمله مصاديقي را كه براي اين مسئله مي‌توان ارائه كرد، نظر سنجي‌اي است كه دانشگاه تهران به همراه يك مركز مطالعات كانادايي ارائه كرده است. 
طبق اين نظرسنجي، 67 درصد شركت‌كنندگان اعلام كرده‌اند كه به احتمال قريب به يقين در انتخابات هفتم اسفند شركت مي‌كنند و با احتساب حضور 20 درصد دوم، نيز احتمالاً شاهد يكي از پرشورترين انتخابات‌هاي مجلس در تاريخ انقلاب اسلامي خواهيم بود. 
از سوي ديگر بر اساس اين نظرسنجي مهم‌ترين اولويتي كه مجلس شوراي اسلامي آينده بايد به آن بپردازد، بحث اقتصاد است. براساس اين نظر سنجي شركت‌كنندگان بيكاري را مهم‌ترين دغدغه‌اي عنوان كرده‌اند كه مجلس بعدي بايد به آن بپردازد و از سويي ديگر، ‌نبود آزادي‌هاي مدني كه طي اين سال‌ها توسط رسانه‌هاي بيگانه به شدت تبليغ شده، كمترين ميزان توجه را داشته است. 
با اين تفاصيل در انتخابات اسفند ماه سال جاري همانند انتخابات‌هاي گذشته شاهد حضور پرشور مردم خواهیم بود، اما اين حضور مردم با توجه به شرايط فعلي چه نتايجي مي‌تواند داشته باشد. شايد موثرترين سخنان را در اين رابطه رهبر معظم انقلاب اسلامي در ديدار فرماندهان‌ نيروي هوايي بيان كرده‌اند. 
رهبر انقلاب در اين ديدار انتخابات را تزريق روح و خون تازه و نفسي نو براي ملت و كشور خواندند و افزودند: ملت با استفاده از حق طبيعي خود، در موعدهاي مقرر، به صحنه مي‌آيد تا تصميم‌گيري كند چه كساني از مسئولاني كه قبلاً انتخاب كرده، بمانند يا بروند. اصرار بنده بر حضور همه در انتخابات به اين دليل است كه مشاركت همگاني، كشور و نظام را عزت مي‌بخشد و بيمه مي‌كند بنابراين شركت در اين حادثه عظيم، فريضه‌اي براي همه مردم است.  حضرت آيت‌الله خامنه‌اي، ايجاد شكاف و دو قطبي كاذب و خطرناك ميان ملت و نظام را از اهداف هميشگي جبهه‌ دشمن و در رأس آن امريكا خواندند و تأكيد كردند: حضور ملت در انتخابات و تجلي دوباره‌ ارتباط مستحكم مردم و نظام، به‌معناي نصرت جمهوري اسلامي و ناكام ماندن اين اهداف دشمن است و اين حضور براساس وعده‌ صدق الهي، نصرت و ياري پروردگار را به‌همراه مي‌آورد.  اما حضور مردم چه شرايطي را فراهم مي‌كند كه رهبر معظم انقلاب اسلامي اين گونه بر ضرورت حضور مردم تأكيد و آن را موجب نصرت انقلاب اسلامي بيان مي‌كنند و البته در ساير انتخابات‌ها نيز بر آن به عنوان يك اصل مهم همواره تاكيد كرده‌اند. 
   
انتخابات و قدرت افزايي نظام جمهوري اسلامي
يكي از سطوح و عرصه‌هاي مهم مشاركت سياسي مردم، شركت در انتخابات است. كند و كاو در ادبيات موجود در مورد مشاركت سياسي اين نكته را روشن مي‌سازد كه با وجود راه‌هاي گوناگون مشاركت و مداخله در سياست، پژوهشگران توجه خاصي به «انتخابات» و «مشاركت انتخاباتي» داشته‌اند. اهميت مشاركت انتخاباتي سبب گرديده است كه معيار سنجش مشاركت غالباً بر اساس مشاركت انتخاباتي باشد. دليل واضح اين امر را هم مي‌توان در اهميت انتخابات در جوامع مختلف دانست، به‌گونه‌اي كه مي‌توان گفت زندگي سياسي شهروندان در دنياي كنوني تقريباً در انتخابات خلاصه مي‌شود. 
در تعريفي از انتخابات گفته شده است كه انتخابات مجموعه عملياتي است كه در جهت گزينش فرمانروايان يا تعيين ناظراني براي مهار كردن قدرت تعبير شده است. 
انتخابات اسفند ماه سال جاري در ايران با توجه به شرايط بين‌المللي و منطقه‌اي، وضعيت و صف‌بندي جريان‌ها و گروه‌هاي سياسي داخلي از اهميت بسيار بالايي برخوردار است. اين انتخابات در شرايطي برگزار مي‌شود كه جمهوري اسلامي ايران با پيمودن مسير مقاومت و پايداري در برابر فشارهاي نظام سلطه، به قدرت برتر منطقه استراتژيك خاورميانه تبديل شده و به اعتقاد بسياري از كارشناسان و صاحب نظران مسائل بين المللي، در آستانه تبديل شدن به يك قدرت موثر جهاني است. 
موفقيت‌ها و پيشرفت‌هاي جمهوري اسلامي از يك طرف و شكست‌ها و ناكامي‌هاي امريكا و متحدين او در منطقه خاورميانه از طرف ديگر، كشورهاي غربي را نسبت به تحولات سياسي منطقه و جهان در آينده نگران ساخته است. تحولات اخير و بيداري اسلامي در منطقه با الهام ازانقلاب اسلامي در حال به ثمر رسيدن است. اين تحولات به زعم بسياري از صاحبنظران روز به روز بر عمق استراتژيك ايران در منطقه و جهان افزوده است و سياست‌هاي يكجانبه گرايي متكي بر قدرت نظامي امريكا را در منطقه با شكست كامل مواجه ساخته است. 
انتخابات پيش رو مي‌تواند تاثيرات عميقي بر عمق راهبردي جمهوري اسلامي در محيط خارجي داشته باشد. به عبارتي انتخابات مي‌تواند داراي پيامدهاي سياسي افزايش دهنده قدرت نرم باشد. انتخابات مجلس شوراي اسلامي و مجلس خبرگان مي‌تواند به نمايش الگوي موفق «مردم سالاري ديني» تبديل شود و موجب اقتدار، همبستگي ملي و اعتماد مردم به نظام را سبب شود. جمهوري اسلامي به عنوان الگوي كارآمد و الهام بخش «مدل مردم سالاري ديني» در سطح منطقه ظهور موثرتري خواهد داشت. در شرايطي كه «بيداري اسلامي» منجر به فروپاشي نظام‌هاي مرتجع، وابسته و استبدادي مي‌گردد و جهان اسلام نيازمند كمك و تلاش مضاعف جمهوري اسلامي و انتقال تجربه موفق «نظام مردم سالار ديني» است. 
در صحنه داخلي هم انتخابات مي‌تواند تاثير بسيار بالايي بر صلابت داخلي نظام داشته باشد، چرا كه رأي مردم رأي به اكثريت جامعه است و مي‌تواند زمينه‌ساز يك اتفاق مهم در زمينه توسعه سياسي كشور محسوب شود، اين مطلب زماني بهتر قابل درك است كه به اين نكته توجه داشته باشيم كه پس از دوران پسا برجام مهم ترين تمركز امريكايي‌ها بر ضرورت ايجاد تحول داخلي در داخل ايران استوار است و حضور مردم مي‌تواند مانعي بر سر اين مسئله باشد. 
   
حضور مردم و تضمين سلامت انتخابات
با در نظر گرفتن تمام موارد فوق اين نكته بديهي است كه حضور مردم در عرصه انتخابات عملاً تمام فشارها را عليه نظام خنثي كند. در عين حال حضور گسترده مردم در عرصه انتخابات مهم‌ترين تضمين بر سلامت انتخابات است. اين نكته بديهي است كه صاحبان اصلي رأي مردم در عرصه انتخابات خود آنها هستند. 
شايد مهم‌ترين تعبيري كه رهبري معظم انقلاب اسلامي از واژه حق‌الناس كرده‌اند به اين مسئله باز گردد و اگر تهديدي عليه رأي مردم پديد آيد، خود آنها خواهند بود كه در مقابل آن واكنشي بجا نشان خواهند داد. كما اينكه در فتنه سال 88 در نهايت اين مردم بودند كه با قيام همه‌جانبه در 9دي ماه عملاً طومار فتنه‌گران را در هم پيچيدند. 
حال اين مسئله   در انتخابات اسفندماه سال جاري نيز صدق مي‌كند. حضور مردم نه تنها عملاً تأييدي بر اصل جمهوريت و اسلاميت نظام است، بلكه سلامت انتخابات را نيز تأييد كرده و مانعي در برابر زياده‌طلبي هر قشر و جناحي محسوب مي‌شود كه به دنبال فرصت طلبي است. 
حال به نظر مي‌رسد كه بقيه ماجرا بر عهده احزاب سياسي باشد تا با واقع‌گرايي راه را بر هرگونه سوءاستفاده ببندند. 

 

منبع : روزنامه جوان

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.