شاخصه‌هاي نماينده مطلوب / فتح الله پریشان

 

امام خامنه ای: «آدمهايي را انتخاب بکنند که وقتي رفت در آن مسند نشست - حالا آن مسند هرچه باشد؛ چه مسند عضويت در مجلس خبرگان باشد يا در مجلس شوراي اسلامي باشد يا رياست جمهوري باشد- خودش را سپر بلاي مشکلات کشور قرار بدهد، فاني در خدمات و مصالح و منافع عمومي مردم باشد، کشور را به دشمن نفروشد، مصالح کشور را براي رودربايستي با اين و آن زير پا نگذارد؛ بايد اين را انتخاب کنند. اين ميشود يک انتخابات خوب.»

 

نماينده مطلوب نظام اسلامي در شرايط نوين داخلي، منطقه‌اي و بين‌المللي، چه ويژگي‌ها و شاخصه‌هايي بايد داشته باشد تا هم در ساحت مجلس خبرگان رهبري و هم مجلس شوراي اسلامي، مجلسي مطلوب و تراز دهه چهارم انقلاب اسلامي، رافع مشکلات، توسعه‌دهنده ارزش‌ها، ارتقابخش کارآمدي نظام و عزت‌آفرين براي ملت ايران شکل بگيرد؟ شاخصه‌هاي نماينده مطلوب از منظر حضرت امام خميني(ره) و رهبر معظم انقلاب براي امروز ما کدامند؟

انتخابات پيش رو، علاوه بر اهميت ذاتي‌ هر انتخاباتي، به دليل موقعيت زماني انتخابات در فضاي پسابرجام که دشمنان انقلاب خام‌انديشانه به فکر برنامه‌ريزي براي نفوذ در ساختارهاي داخلي و منطقه‌اي هستند، از اهميت مضاعف و فوق‌العاده‌اي برخوردار است؛ لذا تلاش براي شکل‌گيري مجلسي که نفوذناپذير بوده و از فراست و هوشمندي لازم براي مسدودسازي منافذ نفوذ قانوني و نظارتي برخوردار باشد، رسالت ضروري فعلي همه دلسوزان انقلاب و ايرانيان غيور است.

چنين مجلسي زماني شکل مي‌گيرد که بدانيم اساساً در انتخاب نمايندگان هر دو مجلس بايد به سه نکته محوري توجه داشته باشيم:

اول ـ توجه به تغيير اوضاع کشور و انقلاب اسلامي؛ همين تغيير وضعيت کلي سبب مي‌شود اولويت‌هاي کشور و انقلاب هم تغيير کند.

دوم ـ مطالبات و نيازهاي مردم؛ اولويت امروز مردم و محور مشکلات و دغدغه‌هاي آنها چيست؟

سوم ـ دغدغه‌هاي رهبر معظم انقلاب؛ دغدغه‌ها و اولويت‌هاي رهبري معظم انقلاب در اين مقطع کدامند؟

پاسخ به اين پرسش‌ها مي‌تواند ما را به اولويت‌ها و چگونگي انتخاب يک نماينده براي مجلس خبرگان و مجلس شوراي اسلامي رهنمايي کند.

مهم‌ترين شاخصه‌هاي نمايندگان مطلوب و اصلح، با شاقول و نقشه راهنماي امام و رهبري که با رويکرد اسلامي، ارزش‌مدار و نگاه ملي به آنها مي‌نگرند، اين است که:

 

۱ ـ در برابر نظام سلطه مقاوم و نفوذناپذير باشد

امام خميني: شما مي‌خواهيد که يک مجلسي داشته باشيد که در مقابل اين مهاجماتي که از خارج مي‌شود، پايدار باشد. (صحيفه‌نور، ج ۱۸، ص ۲۴)

امام‌خامنه‌اي: کساني با رأي ملت سر کار نيايند که در مقابل دشمنان بخواهند دست تسليم بالا ببرند و آبروي ملت ايران را ببرند.... کساني سر کار نيايند که دشمنان ملت ايران طمع بورزند که به وسيله‌ آنها بتوانند صفوف ملت را از هم جدا کنند.( بيانات در ديدار مردم بيجار، ۱۳۸۸/۰۲/۲۸)

امام‌خامنه‌اي: اگر خاکريز شما در مقابل دشمن خاکريز مستحکمي نباشد، او نفوذ مي‏کند. (‌بيانات در ديدار اقشار مختلف مردم ‌۱۳۸۶/۱۲/۲۲)

 

۲ ـ کارآمد و توانمند باشند

امام خميني: مجلس بايد يک محيطي باشد که با کمال تفاهم و خيرخواهي براي ملت و کشور مسائل را پيش بياورند. انتقاد مي‌کنند، انتقاد خيرخواهانه باشد، جواب انتقاد مي‌دهند آن هم خيرخواهانه باشد و منظره مجلس يک منظره صالح باشد که وقتي مردم ديدند بگويند چه کار خوبي کرديم که يک همچو اشخاص صحيح را در مجلس برديم و يک وقت خداي نخواسته طوري نباشد که مردم پشيمان بشوند از اين رأيي که داده‌اند. (صحيفه‌نور، ج ۱۴، ص ۲۳۹)

امام‌خامنه‌اي: ان‌شاءالله خداي متعال به ملت ما توفيق دهد که نمايندگان صالح و توانمند و کارآمدي را به مجلس بفرستد. يکي از مهم‌ترين ارکان نظام، مجلس شوراي اسلامي است. اگر در مجلس نمايندگان مؤمن، بااخلاص و توانمند حضور داشته باشند، مجلس خيلي از گره‌ها را مي‌تواند باز کند. (بيانات در ديدار مردم قم ‌۱۳۸۲/۱۰/۱۸)

 

۳ ـ ساده‌زيست بوده و روحيه اشرافي‌گري نداشته باشند

امام خميني: خود را به ساده زيستن عادت دهيد و از تعلقِ قلب به مال و منال و جاه و مقام بپرهيزيد... با زندگاني اشرافي و مصرفي نمي‌توان ارزش‌هاي انساني و اسلامي را حفظ کرد. (همان)

امام‌خامنه‌اي: مهم اين است که شما در بين اين افراد صالح، بگرديد و صالح‏ترين را پيدا کنيد... بهترين، آن کسي است که درد کشور را بفهمد، درد مردم را بداند، با مردم يگانه و صميمي باشد، از فساد دور باشد، دنبال اشرافي‌گري خودش نباشد. (بيانات در جمع مردم استان کردستان، ‌‌۱۳۸۸/۰۲/۲۲)

 

۴ ـ بر مدار انقلابي‌گري حرکت کنند

امام‌خامنه‌اي: معيار اصلي اين است كه كساني سر كار بيايند كه همت‌شان بر حفظ عزت و حركت كشور در جهت هدف‌هاي انقلاب باشد. آنچه ما در اين سال‌هاي طولاني از خيرات و بركات به دست آورده‌ايم، به بركت هدف‌هاي انقلاب بوده است؛ هر جايي كه ما كم آورديم، عقب مانديم، شكست خورديم، به خاطر غفلت از هدف‌هاي انقلاب اسلامي و هدف‌هاي اسلامي بوده است. (بيانات در ديدار اقشار مختلف مردم،‌۱۳۹۲/۰۲/۲۵ )

 

۵ ـ به باندهاي قدرت و ثروت وابسته نباشد

امام‌خامنه‌اي: اگر نماينده‏اي بر سرِ کار آيد که قبل از ورود به مجلس، خود را وامدار ديگران کرده و مجبور باشد در مجلس وام آنها را ادا کند؛ نان‌هايي به قرض گرفته باشد و بخواهد به مجلس که رفت، قرض خود را ادا کند؛ به‏درد نمي‏خورد. (بيانات در خطبه‌هاي نماز جمعه، ۲۰/۱۱/۱۳۷۴)

 

 

۶- خودش را سپر بلاي مشکلات کشور قرار بدهد

امام خامنه ای: «آدمهايي را انتخاب بکنند که وقتي رفت در آن مسند نشست - حالا آن مسند هرچه باشد؛ چه مسند عضويت در مجلس خبرگان باشد يا در مجلس شوراي اسلامي باشد يا رياست جمهوري باشد- خودش را سپر بلاي مشکلات کشور قرار بدهد، فاني در خدمات و مصالح و منافع عمومي مردم باشد، کشور را به دشمن نفروشد، مصالح کشور را براي رودربايستي با اين و آن زير پا نگذارد؛ بايد اين را انتخاب کنند. اين ميشود يک انتخابات خوب.» (۳۰/۱۰/۹۴)

 

 

 

منبع: سایت بصیرت

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.