اهداف طراحان دخالت نظامی در سوریه

بیش از یک هفته است که آمریکا و کشورهای غربی بار دیگر شایعه تلاش دولت سوریه برای استفاده از تسلیحات شیمیایی علیه مخالفان مسلح را مطرح کرده و به آن دامن می زنند. موضوعی که دولت سوریه بارها آن را رد کرده و حتی با ارسال نامه‌ای به سازمان ملل اعلام کرد که در صورت در اختیار داشتن این سلاح هرگز از آن و تحت هیچ شرایطی استفاده نخواهد کرد.

پس از موضع گیری مقامات رسمی غرب، رسانه های آنها نیز همسو با سیاستمداران چنین شیوه ای را در پیش گرفتند و جنگ رسانه ای وسیعی را علیه دمشق به راه انداختند.

«اندیشکده سیاست خاور نزدیک واشنگتن» طی گزارشی به قلم «جفری وایت» کارشناس ارشد این موسسه درباره «احتمال به‌کارگیری سلاح‌های شیمیایی از سوی ارتش بشار اسد» می‌نویسد: با توجه به فعالیت‌های شیمیایی سوریه، آمریکا باید خود را آماده مقابله با این تهدید‌ها کند.

بنابر این گزارش، دستگاه اطلاعاتی آمریکا فعالیت‌هایی را در تاسیسات شیمیایی سوریه مشاهده کرده و این نگرانی‌ها را درباره آمادگی بالقوه این حکومت در به‌کارگیری جنگ افزار‌های شیمیایی علیه مخالفان افزایش داده است.

طرح این ادعا چنان مضحک به نظر می رسد که «رابرت فیسک» کارشناس مسائل خاورمیانه و ستون‌نویس روزنامه «ایندیپندنت» با انتشار یادداشتی در این نشریه ادعای تلاش سوریه برای استفاده از تسلیحات شیمیایی را ادعایی کذب و تکراری دانست.

فیسک نوشت: هر چقدر دروغ بزرگتر باشد، مردم بیشتری آن را باور می‌کنند. همه می‌دانیم که چه کسی اولین بار این را گفت.

جالب اینکه روزنامه "یورت" چاپ ترکیه در خبری اعلام کرد که اعضای القاعده در سوریه در حال تولید تسلیحات شیمیایی هستند.

این روزنامه نوشت: اعضای القاعده در آزمایشگاهی در نزدیک شهر "غازی انتب" ترکیه در حال ساخت تسلیحات شیمیایی هستند و تهدید می کنند که از این تسلیحات علیه غیر نظامیان سوریه استفاده خواهند کرد.

طرح ادعای استفاده سوریه از سلاح های شیمیایی در این برهه از زمان در چندین محور قابل بحث و بررسی است:

1) جنگ روانی علیه سوریه با هدف تضعیف نظام و فروپاشی اتحاد داخلی

پس از گذشت نزدیک به دو سال از بحران سوریه و جنگ علیه این کشور برخی از رژیم های منطقه که حمایت های مالی و تسلیحاتی گسترده ای را برای سرنگونی نظام بشار اسد کرده بودند به اهداف مورد نظر خود نرسیده‌اند و هر از گاهی با هدف فشار بر نظام سوریه و شکست اتحاد و صفوف داخلی و تضعیف روحیه مردم و سران این کشور یا به تشدید حملات تروریستی در این کشور روی می آورند یا جنگ روانی گسترده ای را علیه این کشور راه می اندازند.

2)ژست نظامی برای دستیابی به کارکرد سیاسی مورد دلخواه

اینکه آیا واقعا غرب، اسرائیل و رژیم های عربی به دنبال دخالت نظامی در سوریه باشند گرچه برخی از گزارش های رسانه ای این امر را تائید می کند و باید منتظر نقش آینده بازیگران در این عرصه بود ولی به نظر می رسد که تصمیم جدید برای اقدام نظامی علیه سوریه در شرایط کنونی متصور نیست . در واقع می توان این تهدیدات را در قالب یک ژست سیاسی ارزیابی کرد که طراحان این سناریو قصد دارند از فضای موجود برای تشدید فشار بر روسیه بهره بگیرند تا این کشور را در موضوع سوریه وادار به عقب نشینی کنند و طرح های مورد نظر خود را که در کناره گیری بشار اسد و نیز تشکیل دولت انتقالی نمود پیدا می کند، بر این کشور بقبولانند ولی با توجه به موضع اخیر این کشور در خصوص سوریه به نظر می رسد که در این طرح هم ناکام مانده اند. موضع اخیر «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه سوریه دلیلی بر این مدعاست. لاوروف اعلام کرد که این کشور هرگز در خصوص سرنوشت «بشار اسد» رئیس‌جمهوری سوریه با هیچ کس مذاکره نمی‌کند.

3) تداوم جنگ فرسایشی در سوریه به علت اختلاف نظر جهانی

به نظر می رسد که در موضع گیری جامعه بین الملل در خصوص حل و فصل مناقشه کنونی در سوریه اختلاف نظر جدی وجود دارد. در حالی که برخی کشورهای غربی و نیز برخی کشورهای منطقه آشکارا خواهان مداخله نظامی در سوریه هستند، روسیه ، چین، ایران و برخی کشورهای دیگر بر این عقیده اند که تنها راه حل بحران سوریه توقف سریع خشونت‌ها و نشستن طرف‌های مناقشه بر سر میز مذاکره است. با این حال پیش بینی می شود با توجه به قرائن موجود جنگ فرسایشی بین دو طرف درگیر همچنان ادامه داشته باشد و چشم انداز روشنی برای دستیابی به نتیجه مورد نظر در آینده نزدیک قابل تصور نیست.

بنابراین با توجه به مطالب بالا می توان گفت که طرح ادعای استفاده از سلاح های شیمیایی توسط سوریه از سوی غرب در چارچوب جنگ روانی علیه سوریه برای گسستن اتحاد و صفوف داخلی و با هدف فشار بر کشورهایی صورت گرفته است که معتقد به حل مسالمت آمیز بحران سوریه هستند؛ کشورهایی که تنها راه حل سوریه را پایان خشونت و درگیری از دو طرف درگیر می دانند و آنها را به نشست بر سر میز گفت‌وگوها دعوت می‌کنند.

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.