عضو شورای ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی گفت: با استفاده از فناوری‌های زیستی مرتبط با گیاهان دارویی در کشور می‌توان این حوزه را جهانی کرد.

جهانی‌شدن گیاهان دارویی ایران در گرو توسعه زیست فناوری

به گزارش خبرگزاری مهر دکتر سید مجید معنوی، عضو شورای ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی درباره ارتباط زیست‌فناوری با حوزه گیاهان دارویی گفت: بحث زیست‌فناوری به لحاظ بهبود کیفیت، اثربخشی و بهره‌برداری، ارتباط بسیار نزدیکی با حوزه گیاهان دارویی دارد.

معنوی از جمله اقداماتی که تاکنون در رابطه با حوزه زیست فناوری و گیاهان دارویی صورت گرفته را کیت‌های تشخیصی عنوان کرد و گفت: در زمینه بیماری‌های گیاهی و ریز ازدیادی، اقدامات بسیاری صورت گرفته است که در آینده نزدیک می‌تواند موجب تحول این حوزه باشد.

وی ادامه داد: با استفاده از گیاهان دارویی پرورشی، می‌توان ارقام مناسب‌تری را در رابطه با گیاهانی دارویی که ارزش افزوده بالاتری دارند تولید کرد. اما نباید فراموش کنیم که بخش عمده‌ای از گیاهان دارویی در کشور ما به صورت بومی و وحشی برداشت می‌شود. اما مواردی که به صورت پرورشی قابل تولید و تکثیر هستند می‌توانند از علم زیست فناوری بهره‌مند شوند.

معاون فناوری‌های زیستی مرکز همکاری‌های معاونت علمی، گیاهان دارویی را از جمله مزیت‌های کشور دانست و گفت: راه نجات گیاهان دارویی در کشور ما این است که آن را از بحث خام فروشی به محصولات فرآوری شده با ارزش افزوده بالاتر تبدیل کنیم.

وی جلوگیری از خام فروشی گیاهان دارویی را شرط قطعی و وصل شدن به بازارهای بین‌المللی و ارتقا سطح استانداردها و ورود به بازار جهانی عنوان کرد و افزود: از همین رو گیاهان دارویی عامل موثری در پیشبرد اهداف اقتصاد مقاومتی کشور خواهد بود.

عضو شورای ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی با اشاره به تحولات مهندسی ژنتیک و ورود آن به حوزه گیاهان دارویی، بیان کرد: عملاً بهینه‌سازی فرآیند رشد، کشت، تکثیر و شرایط این‌چنینی در حوزه گیاهان دارویی با علم زیست‌فناوری دستخوش تغییر و تأثیر قرار گرفته است.

معنوی ادامه داد: اگر بخواهیم گیاهان دارویی را از منظر بیوتکنولوژی نوین بررسی کنیم، موضوعات ریز ازدیادی‌ها و کشت بافتی که می‌تواند به تکثیر گیاهان دارویی کمک کند در این مقوله جای داده می‌شود.

وی افزود: بحث متاگولیت های ثانویه نیز موضوعی مرتبط با گیاهان دارویی است که در حال بررسی بر روی آن هستیم. همچنین فناوری‌هایی که از گیاهان برای تولید فناوری‌های زیستی استفاده می شود، در حال بررسی هستند.

معاون فناوری‌های زیستی مرکز همکاری‌های ریاست جمهوری توانایی تولید آنتی بادی‌ها، آنتی ژن‌ها، داروهای مختلف و موضوعاتی چون استفاده از فناوری با روش‌های مولوکولی در تشخیص بیماری‌های گیاهی را موضوعی مهم در زمینه گیاهان دارویی و طب سنتی عنوان کرد و گفت: بسته‌های تشخیصی‌ در این زمینه در نظر گرفته شده است که می‌تواند کمک شایانی به طب سنتی ما کند.

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.