دستاورد نهضت امام خمینی "ره" در جهان اسلام و چشم انداز آینده

 

مقدمه

انقلاب اسلامی که در سال 1357 به رهبری امام خمینی "ره" به ثمر نشست  روشنی بخش نور امید در دل مسلمانان و مستضعفان جهان گردید.  این انقلاب دستاورد های شگرفی را درحوزه های سیاسی اعم از داخلی و خارجی ، فرهنگی ، اقتصادی ، نظامی ، علمی  و جهانی  به دنبال داشت . احصاء این دستاورد ها  و جمع آن در یک مقاله به صورت طبیعی ،غیر ممکن و ازحوصله  یک مقا له نیز خا رج است چرا که بدون کالبد شکافی  وصرفا نام بردن هریک کمکی به رمز گشایی از آنان نخواهد کرد .بنابرین نگارنده این سطور بنا را برکالبد شکافی از دو دستاورد درحوزه خارجی آن هم محدود به جهان اسلام می نماید تا شاید ازاین رهگذر بتواند مطالبی در دو حوزه معین اما عمیق تر از گذ شته  ارائه نماید در پایان هر دستاورد در حد مقدورات چشم انداز آینده ترسیم خواهد شد .

واژگان کلیدی :انقلاب اسلامی ، امام خمینی "ره" ، اسلام ، آمریکا ، تحقیر

1-  احیای اسلام

بعد از 1450م که رنسانس  و پس از آن انقلاب صنعتی در اروپا شکل گرفت و کشورهای غربی برای تسلط بر کشورهای دیگر پا را فراتر از قاره اروپا گذاشته و تمام تلاششان برای نابودی  ارزشهای حاکم بر جوامع هدف متمرکز شده بود . این موضوع در کشورهای اسلامی به شکل حادتری خود را نمایان ساخت ، چرا که نزدیکی کشورهای اسلامی به کشورهای استعمارگر از یک سو و کشف نفت و بازار مصرف مناسب و وجود معادن متنوع در این کشورها از سوی دیگر بر ولع کشورهای استعمارگر برای تسلط و غارت این کشورها افزود.

به موازات حضور كه همواره با تسلط و قدرت نظامي همراه و عجين بود ، عمق بخشي به اين استيلا از راه ه‍موني فرهنگي نيز مدنظر آنان قرار گرفت . توالي رنسانسو انقلاب صنعتي در اروپا اين امكان را براي آنان فراهم ساخت تا در ريشه كن كردن فرهنگ بومي مناطق مختلف و از جمله در منطقه اسلامي با موفقيت هاي چشمگيري روبرو شوند نمونه هاي از اين تسلط و استيلاي فرهنگي را در خارج از جهان اسلام مي توان در منطقه آمريكاي لاتين مشاهده كرد . كشور استعمارگر اسپانيا در گام اوليه پس از تسلط نظامي و اقتصادي تغيير فرهنگ ، بخصوص زبان مردم اين قاره به اسپانيولي را پيگيري كرد بجز سه كشور شمال قاره آمريكا يعني كانادا و آمريكا و مكزيك كه زبان رسمي آنان انگليسي است مابقي كشورهاي قاره آمريكا به زبان اسپانيولي تكلم نموده و زبان آنان اسپانيولي است .

اگر چه در كشورهاي اسلامي براي تغيير زبان آنان موفقيت چنداني كسب ننمودند ، اما تمام هم و غم خويش را براي نابودي اسلام بعنوان فرهنگ مسلط بكار بستند .‌آنان در طول 20سال گذشته با همين پشتوانه تكنولو‍يكي و پيشرفت هاي علمي حاكم بر كشورهاي خود با پرورش عناصري از كشور هاي اسلامي توانسته فرهنگ ايراني خود را در جهان اسلام گسترش دهند تا جايي كه امروزه قطب اصلي در مواجهه با اسلام گرايان در تمامي كشورهاي اسلامي همين انديشه برابر است . كشورهاي غربي فقط به همين امر بسنده نكردند بلكه جهان اسلام را كه پيش از آن تقريبا يكپارچه و بدور از تعصبات ناسيوناليستي بود را به بيش از 50كشور تقسيم و با اين اقدام تخم تفرقه را كاشتند و حالا پس از سالها با دامن زدن به آنها تفرقه ها ، محصول آن را درو مي كنند درگيريها و اختلافات مختلفي كه امروزه در جهان اسلام بصورت بالقوه و بالفعل مشاهده شود گويا اين مدعات.

دامن زدن به واژه هاي همچون عربي ، عجم ، ترك ، بربر ، كرد ، شيعه ، سني ، اروپايي ، آفريقايي ، آسيايي ، سفيد و سياه و زرد ... همه گوشه هاي آشكاري از اين پديده نوظهور در جهان اسلام است  كه به مدد وحاكميت رسانه اي غرب روز به روز به لحاظ مفهومي عميق تر و فني تر مي گردند .

به موازات گسترش انديشه ليبرالي و ناسيوناليستي ، انديشه هاي كمونيستي نيز براي خود جاي پاي ثابتي را در جهان اسلام يافتند . همه اين انديشه ها براي بقاء و دوام خود و فريب افكار عمومي مسلمانان عميق يا سطحي ، كم و بيش با انديشه هاي اسلامي بر قرار گردند تا شايد بتوانند تفكر اسلامي را از ريشه و بن استماله كنند . اما انقلاب خميني كبير (ره‌) در جهاني كه مي رفت تا پايان تاريخ را اعلام كند و انديشه ليبرال دموكراسي پاياني بر آخرين دستاوردهاي بشريت براي اداره جهان معرفي كند ظهور و بروز يافت . اين انديشه به لحاظ مفهومي ، نظري و عملي به سرعت در سطح جهان اسلام عمق يافت و با گذشت چند دهه حمايت از جنبش اسلامي و رقابت با گفتمان هاي جعلي حاكم بر منطقه به گفتمان قالب تبديل بشه . تا جائيكه رمضان عبدا... دبير كل جنبش جهاد اسلامي فلسطين مي گويد : جمهوري اسلامي ايران به عنوان بك پايگاه واقعي اسلام همواره بايد ما را در آغوش خود بگيرد و حمايت كند كه الحمد ا... اين گونه بوده است . (1)

بيداري اسلامي كنوني در كشورهاي تونس –مصر –يمن –بحرين ، ليبي و عربستان و ... را بايد محصول غلبه اي گفتمان در پايان دهه 1390 شمسي دانست امري كه تا حصول كامل هنوز ظرفيت هاي فراوان را داراست چرا كه خميني كبير (ره) فرودند : اسلام سنگرهاي كليدي جهان را را فتح خواهد كرد .  و بيداري اسلامي فقط يك سنگر از سنگرهاي مهم كليدي جهان است .

ابعاد مختلف اين تجديد حيات را در ظهور جنبش هاي اسلامي از شرقي ترين نقاط آسيا تا آمريكا مي توان مشاهده كرد . اگر صد ها هزار نفر در كنار كاخ سفيد شعار الله اكبر سر مي دهند و مركز شرك و ظلم جهاني را به لرزه در مي آورند به اعتراف دشمنان انقلاب اسلامي اين خود باوري از انقلابي است كه به وسيله امام خميني (ره) رهبري مي شده است .

پيام هاي امام خميني (ره) به عنوان پيام وحدت بش و اميد آفرين براي اسلام توانست تحول عميقي را حتي بر افكار عمومي كشور آمريكا بر جاي بگذارد تا جائيكه چهل درصد از جمعيت پنج ميليوني مسلمانان آمريكا به تازگي پس از انقلاب اسلامي ايران به رهبري امام خميني ( ره ) به اسلام گرويده اند. (2)

چشم انداز آينده

روند دموكراتيك شدن خاورميانه باعث تحولات عمده اي در محيط پيرامون انقلاب اسلامي خواهد شد و از يك طرف باعث كاهش افراط گرايي مذهبي عليه ايران اسلامي گشته و از طرف ديگر باعث ثبات قاعده مند در كشورهاي تروريسم مذهبي خواهد شد بنابراين زمينه براي همگرايي اسلام و ريشه و بالندگي مضاعف آن را در جهان فراهم مي آورد . پس بجايي كه براي حاشيه راندن رژم ها و حاكمان اقتدار گراي منطقه ، زمينه كمكهاي معنوي به ملتها براي  آن دموكراتيزه شدن كشورها فراهم گردد .تا از اين رهگذر اسلام عزيز بيش از پيش احياء گشته و به دوران طلايي تمدن و فرهنگ گذشته خود نزديك شود.

2 - تحقیر آمریکا

آمریکائیها پس ازجنگ دوم جهانی تا وقوع انقلاب اسلامی یکه تاز میدان ایران بودند . آنان فقط ازبابت فروش سلاح به ایران در سال 1976 یعنی سه سال قبل از انقلاب اسلامی مبلغ 7/1458 میلیون دلار سود بردند تا از این طریق بتوانند اهداف خود را یکی پس از دیگری از طریق ایران در منطقه پیاده کنند . به همین دلیل به شدت از رژیم پهلوی حمایت می کردند . تنها در کنفرانس گوارالوپ (که در نیمه دوم سال 1357 برگزار شد) بود که به این نتیجه رسیدند که دیگر به بقای شاه نمی توان امید بست و غرب باید هر چه زودتر با رژیم جانشین اوکنار بیاید .(3)

انقلاب اسلامی ایران یکی از مهمترین پدیده های سیاسی قرن بیستم بود که تاثیر زیادی بر اتحاد استراتزیهای متعدد از سوی آمریکایی ها داشت و آن کشور را به کرات مجبور به چشیدن طعم تلخ شکست وتحقیر کرد .

اولین حقارتآمریکائیان در برابر امام خمینی (ره) بعنوان یک رهبر دینی واجتماعی مربوط به شکست دست نشانده آن رژیم در ایران یعنی رژیم پهلوی بود . آنان یک سال قبل ازاین ، رژیم شاهنشاهی را جزیره ثبات در منطقه می پنداشتند که مردم این جزیره ثبات به یکباره با حضور امام خمینی (ره) طوفانی را بوجود آوردند که تمام دودمان شاهنشاهی را در هم پیچید .

دومین تحقیرخروج ایران ازپیمان نظامی سنتو که بین ترکیه وایران و پاکستان منعقد شده بود باعث شد تا علاوه خروج ایران ، از هم پاشی این پیمان را نیز در پی داشته باشد چرا که ایران حلقه واسط ومتصل کنند این دو کشور با همدیگر بود ازطرف دیگر پیمان سنتو خود به عنوان یک حلقه واسط برای پیمان ناتو وسیتو در جنوب شرقی آسیا محسوب می شد که با خروج ایران از سنتو واز هم پاشیدگی این پیمان اتصال ناتو به ستیو نیز قطع گردید . این ضربه دوم به آمریکایی ها از حیث استراتژیکی از ضربه اول هم قوی تر بود و تحقیری بس بزرگتر را برای آنان به دنبال داشت .

سومین تحقیرکه با انقلاب اسلامی برای غرب به ویژه آمریکا به ارمغان آورده شد در حوزه اقتصادی و مربوط به شوکی نفتی زمان پیروزی انقلاب اسلامی واعتصاب سراسری کارکنان شرکت نفت بود که باعث شد تا دومین شوک نفتی جهان به کشور های صنعتی وارد شود .

چهارمین تحقیرزمانی تقدیم آمریکائیان گردید که سفارت خانه آن کشور تبدیل به جاسوس خانه ای برای توطئه چینی علیه انقلابیون شده بود . دانشجویان خط امام (ره) با فتح این جاسوسخانه آن چنان افتخاری آفریدند که امام خمینی (ره) از آن به عنوان انقلاب دوم یاد کردند .

پنجمین تحقیرآمریکائیان در ایران زمانی به بارنشست که برنامه چند ماهه بهترین استراتژیهای آمریکایی برای آزاد سازی گروگانهای آنان در سفارت این کشور در تهران به شکست انجامید . دراین عملیات شن های وطوفان صحرا طبس به عنوان مامورین الهی به حمایت از انقلاب اسلامی همانند ابابیل برسد هواپیما و هلی بالگرد های آنان فرود آمدند وشکست  را نصیب آنان کردند .

ششمین تحقیرکه امام خمینی (ره) نصیب دولتران آمریکایی شود زمانی حادث شد که تیر استراتزیهای برندازانه آمریکایی ها در اجرای چند کودتا وترورهای پیاپی مسئولین وتحمیل جنگ تحمیلی عراق علیه ایران به سنگ خورده وفتح خرمشهر نیز پایانی براین توطئه ها بود از این مرحله به بعد بود که قدرتهای استکباری عملا جمهوری اسلامی ایران را به عنوان یک واقعیت پذیرا شدند .(4)

البته این تحقیرها همچنان ادامه یافت وتا امروز نیز ادامه دارد. که از آن جمله می توان به تحقیر آمریکا در اشغال عراق وافغانستان ونرسیدن به اهداف شوم خود دراین دو جنگ وجنگ سی و سه روزه اسرائیل علیه حزب ا. . . و جنگ بیست ودوروزه علیه حماس واز همه مهمتر به بارنشستن نهال غرس شده توسط امام در جهان اسلام با شکل گیری وپیروزی بیداری اسلامی و  دیکتاتورهای دست نشانده غرب مثل محمد قزافی ، بن علی ، مبارک و علی عبد ا ... صالح اشاره کرد که انشاءا... کماکان این پیروزیهای ادامه خواهد یافت و رژیم های وابسته به آمریکا یکی پس از دیگری ساقط خواهد شد .

چشم انداز آینده

تحولات پس از سپتامبر در منطقه خاورمیانه به ویژه مشکلات جدی که آمریکا در مدیریت امور خاورمیانه از جمله عراق –سوریه ، لبنان و فلسطین و کشورهای دیگری مثل مصر با آن روبرو ست وضعیتی را پدید آورده است که می توانپیش بینی کرد روند افول نفوذ آمریکا در این منطقه آغاز شده است و احتمالا در یک دهه آینلو . آمریکا تنها عامل تاثیر گذار بر منطقه نخواهد بود همین امر فضایی را برای نقش آفرینی بستر دیگر قدرت های بزرگ فرا منطقه ای و قدرت های در حال ظهور منطقه ای همچون ایران به عنوان جایگزین برای قدرت آمریکا فراهم خواهد آمد و در نهایت حلقه تحقیر آمریکا کماکان ادامه خواهد یافت و یکی پس از دیگری تکمیل خواهد شد.

جمع بندی

جهان کنونی که پیچ تاریخی خود را می گذزاند ، درحال گذار از یک پارادایم به پارادایم جدید است . پارادایم جاری و حاکم همان پارادایم هژمون و استیلا طلب گذشته است که تلاش می نماید همچون گذشته سلطه استکباری خود را بر ملت های مستضعف ومحروم جهان حفظ وحتی گسترش دهد . صاحبان این پارادایم در طول دو دهه گذشته بخصوص پس از فروپاشی شوروی تلاش کردند تا با توسل بر قدرت نظامی ، نظام تک قطبی را در سطح جهان حاکم نماید اما خوشبختانه در اهداف خود ناکام ماندند و هر روز بر تحقیر آنان افزوده شد .

اما پارادایم های رقیب که یکی از آنان منظومه جهان اسلامی است به خاطر ویژگی های خاصی که از جمله آنان وجود ذخایر عظیم هیدروکربنی ، موقعیت های خاص ژنوپلتیکی و وجود آب راهه های بزرگ دنیا ، معادن غنی واز همه مهمتر فرهنگ غنی است توانسته پارادایم غالب را به چالش کشیده و به انزروا بکشاند .

نقطه آغاز همه آنچه که پارادایم اسلامی بدست آورده است انقلابی است که در سال 1357 توسط امام خمینی (ره) ایجاد گردید و پس از گذشت بیش از سه دهه در حال به ثمر نشستن وبار دهی است. و مطمئنا این دستاورد آغاز پیروزیهای بزرگی محسوب می شود که در پیش روست .

-------------------------------------------------

*دانشجوی دوره دکترای علوم سیاسی

منابع و پی نوشت:

1-   ويژه نامه بيداري اسلامي . رمضان عبدا... ، بهمن 1390.

2-   خبرگزاري اهل بيت عليهم السلام ، انبياء كد  134788.

3-        باری ، روبین ، جنگ قدرتها در ایران ، ترجمه محمود مشرقی ، تهران ، آشتیانی ، 1363 ، ص9 .

4-   سولیوان ، ویلیام ، ماموریت در ایران ، ترجمه محمود شرقی ، تهران ، هفته ، 1361 ،ص308 .

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.