شمشیر آخته انتخابات بر سر دشمنان

عصاره و تبلور خالص و تمام نمای «اعتماد» مردم به نظام سیاسی حاکم آنجاست که وی با آزادی کامل از بین دو گزینه شرکت در انتخابات و عدم شرکت در آن، گزینه شرکت در انتخابات را بر می‌گزیند و به نامزد مورد نظرش رأی می‌دهد.

 

اشاره

درست هنگامی که رسانه های داخلی و خارجی در حال بستن و بایگانی کردن پرونده انتخابات ریاست جمهوری سال 92 بودند، امام خامنه ای(مدظله العالی) در دیدار مسئولان و قضات قوه قضائیه با بازخوانی نکات مهمی از انتخابات، ضمن جلوگیری از پایان داده شدن به بحث انتخابات بر ادامه بحث و بررسی مسائل انتخابات تأکید کردند و در راستای همین تأکید در همان نشست به سه محور مهم پرداختند که دو محور آن مستقیماً مربوط به انتخابات بود و محور سوم نیز به شکلی با انتخابات ارتباط پیدا می کرد. نوشتار حاضر درصدد است با مبنا قرار دادن واکاوی علت تأکید معظم له بر ادامه مباحث مهم انتخابات، محورهای سه گانه ای را که ایشان در این دیدار بیان کرد، تحلیل و بررسی کند.

الف ـ خاستگاه مفهومی بحث؛ پایداری و ناپایداری موضوعات کلان و ملی در محیط و فضای اجتماعی، افزون بر ارزش و اهمیت ذاتی آن به اراده مراکز حکومتی و غیر حکومتی بستگی دارد. حکومت ها و سایر مجموعه های غیر حکومتی تأثیرگذار بر فضای جامعه بر مبنای دلایلی مایلند و تلاش می کنند تا موضوعی در محیط اجتماعی مانا و پایدار بماند. در حوزه حکومت ها تشخیص اینکه چه موضوعی باید پایدار بماند و این پایداری به چه نحوی امکان پذیر است، امری خطیر و محتاج هوشمندی و اشراف بر امور و موقع شناسی است.

در این باره دقت در دو اصل ضامن موفقیت است. اصل اول اینکه موضوع ظرفیت لازم برای مانایی و پایایی را داشته باشد تا در هر مرتبه که به آن پرداخته می شود نکات جدیدی از اهمیت آن آشکار گردد. در جهان امروز یکی از کارکردهای رسانه ها این است که با رنگ و لعاب دادن به موضوعاتی که فاقد سرشت مانایی هستند آنها را پایدار نگه دارند. اصل دوم هم میزان توان و هنرمندی کسانی است که وظیفه دارند موضوع را زنده و پویا نگه دارند و با هنرمندی اجازه ندهند، موضوع تا پیش از رسیدن به هدف و نتیجه لازم از رونق بیفتد و از کانون توجه عمومی حذف شود.

توجه به این موارد و بهره برداری سنجیده و هوشمندانه از این موضوعات موجب می شود تا نظام های سیاسی بتوانند از تمام ظرفیت این موضوعات در جهت نیل به اهداف شان استفاده کنند که در این مسیر می توانند ضمن ورزیده شدن و کسب تجربه های گرانبها آسیب های جدی به برنامه ها و توطئه های دشمن وارد کنند. امام خامنه ای(مدظله العالی) با فتنه 88 اینگونه برخورد کردند و حتی در دیدار مسئولان قوه قضائیه مجدداً به آن گریز زدند و در سال های گذشته با طرح مکرر مسائل آن فتنه با هوشیاری که برای مردم ایجاد می کردند، بارها و بارها دشمن را عقب راندند و موانع فراوانی در مسیر حرکت های خطرناک دشمن ایجاد کردند. تأکید معظم له بر تداوم مطالعه و بررسی انتخابات دوره یازدهم ریاست جمهوری نیز با هدف استفاده از تمام ظرفیت این انتخابات و حماسه سیاسی باشکوه ملت برای تقویت داخلی و زدن ضربات سنگین تر بر دشمن است.

ب ـ درنگ در انتخابات؛ از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی، انتخابات در ایران در دو خط سیر موازی حرکت می کرد؛ در یک خط نظام و مردم بودند و در خط دیگر ضد انقلاب و دشمنان. نظام و مردم آن را فرصتی استحکام بخش و ضد انقلاب و دشمنان آن را فرصتی تهدیدزا می دانستند. هر دو طرف نیز به جایگاه و کارکرد انتخابات برای طرف مقابل آگاهی کامل داشتند. با گذشت زمان و برگزاری چند انتخابات اندک اندک کارکردهای بیشتری از انتخابات برای هر دو طرف پدیدار و عرصه انتخابات به یک کارزار تمام عیار تبدیل شد.

پس از آن بود که نظام و دشمن برای کسب موقعیت برتر ماه ها پیش از زمان برگزاری انتخابات وارد عرصه می شدند. با وجودی که در تاریخ انتخابات های ایران فتنه 88 وجود دارد اما به لطف الهی پیروز آنی و یا تدریجی تمام آن ها نظام و مردم بودند و دشمنان با تمام تلاش و هزینه های گزافی که داشتند، نتوانستند امتیاز قابل توجهی کسب کنند. در انتخابات 92 نیز این کار (ورود به مباحث انتخاباتی) به شکل همزمان آغاز شد.

نظام مباحث خودش و دشمن نیز موضوعات خودش را دنبال می کرد تا انتخابات با نتیجه ای که اعلام شد به منزل رسید. براساس روش جاری و پس از اعلام نتیجه انتخابات باید پرونده آن بسته می شد اما برخلاف انتظار به یکباره همه دیدند امام خامنه ای(مدظله العالی) با اینکه در تبعیت از روش جاری پیام انتخاباتی هم صادر کردند در نشست با مسئولان قضایی فرمودند: «حقایق و نکات برجسته این انتخابات باید همچنان در دایره تحلیل و توجه قرار داشته باشد.» از این عبارت کوتاه سه نکته مهم فهمیده می شود که منطقاً مخاطب آن اهل نظر و تحلیل هستند. این سه نکته عبارتند از:

1- باز بودن پرونده تحلیلی و تبیینی انتخابات؛ تأکید بر این امر درباره انتخاباتی که تمام مراحل قانونی آن طی شده و نتیجه قطعی و نهایی رسیده پرسش برانگیز است که پاسخ تحریضی آن در نکته بعدی آمده است.

2- حقایق و نکات برجسته مکتوم انتخابات؛ آنچه که سپری شده و براساس آن می توان انتخابات را از دید برنامه و قانون پایان یافته دانست، بخش صوری انتخابات است که همگان دقیقاً از آن آگاهند اما این انتخابات بخش مکتوم و پنهان و نیز تحلیل های ویژه ای نیز دارد که بسیار با ارزشند و پرداختن به آنها برداشت های نظام را از انتخابات و در مقابله با دشمن چند برابر می کند که با باز نگه داشتن پرونده انتخابات و ورود اهل فن به این بخش می توان به آن برداشت های ذی قیمت دست یافت.

3- فراحزبی و فراجناحی بودن؛ شرط موفقیت در این امر خطیر و سودآور بودن آن و بهره برداری نظام از تمام ظرفیت های انتخابات برگزار شده این است که پردازندگان به این مهم از پوسته و حصار حزبی و جناحی بیرون آیند و دو جبهه نظام و دشمن را ملاحظه کنند و با هر روشی که به یافته های لازم می رسند آن را در قالب پیام های قابل فهم و درک به افکار عمومی انتقال دهند. ارزش واقعی و کارکردی چنین تلاش هایی در رسیدن آن به دست مردم است.

امام خامنه ای(مدظله العالی) در ادامه با بیاناتی مختصر بحث را نیز مشخص کردند و فرمودند: «دشمنان و مخالفان جمهوری اسلامی تلاش کردند یا انتخابات برگزار نشود و یا با سردی و بی اعتنایی ملت روبه رو شود... آن ها برای بعد از انتخابات هم برنامه داشتند تا به بهانه های مختلف مقاصد شوم خود را پیگیری کنند، اما به فضل الهی ملت، مهارت و عظمت خود را در روز رأی گیری نشان داد و آنچه اتفاق افتاد. 180درجه خلاف خواسته های دشمنان بود.»

درک این فرمایش امام خامنه ای(مدظله العالی) زمانی میسورتر است که با مراجعه به مجموعه تلاش های گسترده دشمن پیش از انتخابات برای جلوگیری از برگزاری انتخابات و یا سرد برگزار شدن آن و از همه مهمتر تصور پیامدهای بسیار خطرناک برگزار نشدن انتخابات، فرض های ثمر دادن تلاش دشمن، شناخته شود.

فتنه سال 88 و یادآوری آنچه که طی هشت ماه بر کشور گذشت و جشن و پایکوبی که دشمن به راه انداخت و تبریک هایی که شیاطین به هم می گفتند و ابراز شادمانی هایی که نثار یکدیگر می کردند، مصداق دقیق و دردآور بخش دوم فراز فوق از بیانات معظم له درباره «مقاصد شوم پس از انتخابات» است. امام خامنه ای(مدظله العالی) برای روشن تر ساختن مسیر و افزودن به اهمیت بحث، موضوع را جزیی تر دنبال کردند و اظهار داشتند: «به شبهه افکنی و تردیدآفرینی درباره صحت انتخابات از جمله روش های دشمنان برای دلسرد کردن مردم بود اما ملت به گونه ای عمل کرد که دستگاه های تبلیغی استکبار، در همان روز انتخابات مجبور شدند به حضور پرشور و عظیم مردم اعتراف کنند.»

آنچه که معظم له اشاره داشتند در فضای تبلیغاتی دشمن در ایام انتخابات موج می زد، دشمن برای کارآمدتر کردن این روش شیطانی از بستر و پیش زمینه ای که در فتنه 88 ساخته بود استفاده می کرد به امید آنکه بازخوانی آن توطئه از رأی دهندگان ایرانی سلب اعتماد کند و مانع حضور آنها در پای صندوق های رأی شود، اما دشمن در عمل پاسخ عکس گرفت و امام خامنه ای(مدظله العالی) در چرایی پاسخ عکس مردم به مطالبه فریبکارانه دشمن با اشاره به موضوعی کلیدی و مبنایی که از بزرگ ترین سرمایه های نظام در مقابله با دشمن است و باید به آن افتخار کرد، فرمودند: «رمز حضور عظیم ملت در انتخابات امسال، اعتماد و علاقه عمومی به نظام جمهوری اسلامی، اعتماد به ناظران و مجریان انتخابات و امیدواری ملت به حرکت مستمر و پیش رونده ایران عزیز بود و این، حقیقتی بسیار مهم و انکارناپذیر است.»

امام خامنه ای(مدظله العالی) در تبیین این مهم و نیز نشان دادن عمق و گستره آن که از دید بسیاری در داخل و نگاه دشمن پنهان بود با یادآوری بیان خودشان چند روز پیش از انتخابات فرموده بودند: «اگر احیاناً کسانی هستند که دل شان با نظام خیلی صاف نیست اما برای ایران و منافع ملی اهمیت قائلند در انتخابات شرکت کنند.» افزودند: «لابد برخی از رأی دهندگان در زمره این افراد هستند.» و سپس در بیان اهمیت آن توضیح دادند: «این واقعیت نشان می دهد حتی کسانی که طرفدار نظام نیستند به نظام و انتخابات آن اعتماد دارند، چرا که می دانند جمهوری اسلامی، مثل شیر در مقابل طمع ورزان ایستاده و از کشور، منافع ملی و عزت ملی، به خوبی دفاع می کند.»

محور اصلی فرازهای فوق مفهوم بسیار مهم «اعتماد» است. در جهان امروز «اعتماد» رکن اصلی حکومت های با ثبات و قدرتمند است و سایر ویژگی های تعالی بخش بر روی این رکن بنا می شود؛ از این رو در تهاجمات تبلیغاتی هم همین رکن هدف قرار می گیرد. «اعتماد» در سیاست و حکومت داری آنچنان مهم است که با وجود آن هیچ نظامی فرو نمی ریزد و با مخدوش شدن آن ارکان نظام های سیاسی به لرزه می افتد و سست می شود.با این توصیف و مشارکت عظیم و پرشوری که در انتخابات مشاهده شد با اطمینان کامل می توان گفت ایران در نبرد سرنوشت ساز «اعتماد و سلب اعتماد» دشمن را شکست داد.

عصاره و تبلور خالص و تمام نمای «اعتماد» مردم به نظام سیاسی حاکم آنجاست که وی با آزادی کامل از بین دو گزینه شرکت در انتخابات و عدم شرکت در آن و گزینش دلخواه هر نامزدی که در صحنه رقابت حضور دارد، گزینه شرکت در انتخابات را بر می گزیند و به نامزد مورد نظرش رأی می دهد. این اتفاق که مظهر مردم سالاری دینی است، در ایران رخ داد و جهانیان به عیان آن را مشاهده کردند. در بطن بازنمایی این «اعتماد» عظیم و عزیز، هر آن چیزی که نظام برای مقابله با توطئه های دشمن و پیشرفت همه جانبه نیاز دارد، نهفته است که باید ماهرانه بازشناسی و هوشمندانه و مقتدرانه استفاده شود.

ج ـ پس از انتخابات؛ یکی از زیبایی های انتخابات 92 رفتار شایسته نامزدها با فرد منتخب و گردن نهادن به قانون بود که باید آن را قدر دانست و الگوی اولیه رفتار انتخاباتی نامزدها برای دوره های بعد قرار داد. امام خامنه ای(مدظله العالی) از این رفتار این گونه تمجید کردند: «دیدار نامزدهای دیگر با رئیس جمهور منتخب و تبریک و ابراز خرسندی از انتخاب وی موجب شیرینی کام مردم شد و جای تشکر دارد. در این انتخابات نیز می شد بهانه گیری کرد و با راه اندازی اختلاف و دعوا عظمت و شکوه حضور ملت را نادیده گرفت و کام مردم را تلخ کرد اما رفتار بانجابت و قانونمدارانه دیگر نامزدها، برای مردم احساس آرامش و شادی به همراه آورد و این قانونگرایی باید برای همیشه و برای همه درس باشد.»

کمک به رئیس جمهور منتخب از موضوعات دیگری بود که رهبر معظم انقلاب به آن توجه دادند و فرمودند: «اداره کشور، واقعاً کار سختی است و همه افراد و همه دستگاه ها باید رئیس جمهور برگزیده مردم را یاری کنند.» این فرمان امام خامنه ای(مدظله العالی) شامل و فراگیر است و کسی نمی تواند خود و گروه و حزبش را از آن مستثنی کند؛ زیرا رئیس جمهور منتخب رئیس جمهور ملت و کشور است و نباید از کمک به وی دریغ شود. معظم له برای ترغیب بیشتر درک و عمل به این موضوع افزودند: «ایراد و انتقاد و اعتراض سالم، قطعاً برای پیشرفت کشور مفید است اما همه به یاد داشته باشیم که در حاشیه بودن و ایراد گرفتن آسان است اما کار اجرایی، دشوار و سخت است بنابراین همه باید به رئیس جمهور منتخب کمک کنیم.»

نگاه حمایتی امام خامنه ای(مدظله العالی) به دولت ها نگاهی بنیادی و برگرفته از باور جدی به جایگاه دولت در پیشبرد نظام به سوی اهداف و آرمان های انقلاب است و به همین سبب در همین دیدار از برخی کم لطفی های نامزدها به دولت فعلی که قطعاً انتقاداتی بر آن وارد است شکوه کردند و فرمودند: «دولت کنونی در کنار نقاط ضعفش، نقاط قوت فراوانی نیز دارد و چقدر خوب بود که نامزدهای محترم با نگاهی منصفانه در کنار بیان نقاط ضعف، به خدمات مهم دولت و کارهای زیربنایی و سازندگی آن اشاره می کردند.»

دـ براندازی به بهانه فعالیت هسته ای؛ در پی برگزاری انتخابات ریاست جمهوری دشمن برای فشار بر رئیس جمهور منتخب و ایجاد انتظارات انعطافی هسته ای در نزد مردم ایران، درباره فعالیت هسته ای ایران در دوره رئیس جمهور جدید بحث های زیادی ارائه داد. امام خامنه ای(مدظله العالی) برای جلوگیری از آلوده شدن و غبارزدگی فضای این بحث صراحتاً درباره موضوع هسته ای فرمودند: «چند کشور که جبهه مخالف ایران را تشکیل می دهند و خود را به دروغ جامعه جهانی می خوانند با لجبازی نمی خواهند موضوع هسته ای حل شود اما اگر لجبازی را کنار بگذارند حل مسئله هسته ای ایران کاری سهل، آسان و روان است.»

معظم له هدف دشمن از این لجبازی را چنین تشریح کردند: «هدف دشمنان، استمرار فشار، خسته کردن ملت و تغییر نظام است، بنابراین نمی گذارند مسئله حل شود.» با این توضیح و روشن شدن صحنه ای که دشمن تلاش می کرد با سایه روشن کردن آن حقایق را وارونه جلوه دهد، هدف، موقعیت و وظیفه همه مشخص شده است، دشمن به بهانه بحث هسته ای براندازی را دنبال می کند، رئیس جمهور وظیفه دارد از حقوق هسته ای ملت و کشور دفاع کند، نظام حاضر به باج دادن نیست.

امام خامنه ای در فراز بعدی این موارد را قاطعانه تر بیان کردند: «برای آنها، هسته ای، حقوق بشر، دموکراسی و هیچ چیز دیگر اهمیتی ندارد، آنها دنبال سد کردن پیشرفت ملت و سلطه مجدد بر ایران عزیز ما هستند، اما جمهوری اسلامی با اقتدار، استقلال، تکیه بر مردم و اعتماد به پروردگار ایستاده است و از منافع ایران دفاع می کنند. تجربه نیز نشان داده است هر کسی در راه حق استقامت ورزد پیروز است و بدون تردید ملت ایران در این زمینه نیز به دشمنان سیلی خواهد زد.» ان شاءالله

 

منبع : بصیرت

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.