دلایل کاهش قیمت نفت چیست و چه تبعاتی روی اقتصاد ایران دارد؟

 

در حال حاضر مهم‌ترین خبر پیرامون حوزه انرژی در جهان سقوط قیمت جهانی نفت است. دراین برهه زمانی قیمت نفت به قدری کاهش پیدا کرد و هر بشکه به زیر 60 دلار رسید در صورتیکه در برخی از ماه‌های امسال قیمت نفت به بیش از 110 دلار رسیده بود. این میزان سقوط در بازار‌های جهانی حاصل یکسری فعل و انفعالات سیاسی است که به صورت اجمال به آن‌ها اشاره می‌شود:

کاهش وابستگی آمریکا به نفت خاورمیانه با تولید نفت شیل

نفت شيل (Shale Oil)در سال‌هاي اخير به يکي از موضوعات مهم محافل انرژي تبديل شده است. نفت شيل نوعي انرژي جديد نيست، بلکه شيل نفتي فقط منبع استخراج متفاوتي براي تأمين نفت نسبت به منابع معمول نفت خام محسوب مي‏شود که نفت استخراجي آن را نفت شيل مي‏نامند. شيل نفتي نوعي سنگ رسوبي است که محتوي ميزان زيادي از مواد آلي بوده و در واقع مي‏توان گفت اين ماده که کروژن ناميده مي‏شود ماده‌اي مابين مواد آلي اوليه و مواد نفتي است. با اکتشافات انجام‌شده تاکنون و البته با فناوري‌هاي امروزي در جهان نفت، کارشناسان نفت قابل استحصال از تمامي اين ظرفيت خدادادي را تا 3/3 تريليون بشکه برآورد مي‌نمايند. با توجه به اينکه ذخاير نفت متعارف موجود در کره خاکي حدودا 38/1 تريليون بشکه برآورد گرديده رقیب جدیدی برای تولیدکنندگان سنت است. ايالات متحده با توجه به دستيابي به فناوري جديد در استخراج نفت شيل‌ حدود 9 میلیون بشکه تولید می‌کند.

اهداف سیاسی - امنیتی

با آغاز سقوط قیمت طلای سیاه در بازار نفت جنگ تمام‌عیار ارزان فروشی نفت بین کشورهای عضو اوپک به ویژه کشورهای عربی حاشیه جنوبی خلیج فارس همچون عربستان سعودی، قطر، عراق و امارات متحده عربی راه افتاده است. بر این اساس هر چند برخی از کشورهای آفریقایی و آمریکای جنوبی عضو اوپک همچون نیجریه، لیبی، آنگولا و ونزوئلا نسبت به کاهش قیمت نفت واکنش سفت و سختی نشان داده‌اند، اما کارشناسان بازار معتقدند که عربستان سعودی بزرگ‌ترین تولیدکننده نفت اوپک و آمریکا ائتلافی را شکل دادند تا با کاهش بهای نفت اقتصاد کشورهایی همچون ایران، روسیه و ونزوئلا را آزار دهند. در این وضعیت عربستان با توليد روزانه 11 ميليون بشکه با استفاده از اين ظرفيت مي‌کوشد جريان‌هاي سياسي، اقتصادي، نظامي و فرهنگي منطقه را کنترل و از اين راه اهداف و سياست‌هاي خود را در کوتاه‌مدت، ميان‌مدت و در نهايت بلندمدت تأمين کند؛ بنابراين با بهره‌گيري از اين امکان و با ارائه تخفيف قابل توجه در فروش نفت خود، اينک درصدد بر آمده است تا قيمت جهاني اين حامل انرژي را کاهش دهد. از اهداف سياسي اقدام عربستان عليه روسيه، رويارويي دو جبهه غرب و روسيه در بحران‌هاي اوکراين و سوريه است که در هر دو جبهه عربستان از مواضع غرب حمايت مي‌کند و تلاش دارد تا با فشار اقتصادي بر روسيه اين کشور را وادار به عقب‌نشيني از مواضع خود در اين دو جبهه بين‌المللي کند. عربستان درصدد بر آمده با زير فشار گذاشتن ايران براي محدود کردن برنامه اتمي و وادار کردن ایران به تغيير موضع خود در سوريه، نفت را زير ميانگين قيمت، به بازارهاي آسيايي و آمريکاي شمالي عرضه کند.

كاهش رشد برخی از کشورهای مطرح اقتصاد جهاني

کاهش رشد اقتصاد جهانی یکی دیگر از عوامل کاهش بهای نفت است. رشد اقتصاد چین، هند و اتحادیه اروپا نسبت به ماه‌های اخیر با کاهش روبه‌رو شده است و بر اساس پيش‌بيني اقتصاددانان ممكن است طي سال‌هاي آينده كشورهاي مختلف و حتي كشورهاي صنعتي، رشد پایین‌تری را تجربه كنند.

پایین آمدن تقاضا

عامل تقاضا مؤلفه بعدی در کاهش قیمت نفت است. تقاضا اکنون کاهش پیدا کرده است؛ زیرا اقتصادهای نوظهور جهانی مانند هند و چین تقاضای نفت خود را کاهش داده‌اند. البته کاهش تقاضای ناشی از وضع اقتصاد جهان از طرف صنایع انرژی‌بر هند و چین بازار را متأثر می‌کند، از این‌رو آنها تأثیر بیشتری بر تقاضا می‌گذارند؛ این در حالی است که (صنایع) کشورهای پیشرفته تقاضا را کمتر متأثر می‌کنند.

عرضه زیاد نفت به بازارهای جهانی

یکی از دلایل کاهش قیمت جهانی را عرضه نفتِ بیشتر توسط آمریکا است. این کشور افزون بر سهم قبلی خود، حدود یک میلیون بشکه نفت به بازار تزریق کرده است. شرکت‌های عرضه‌کننده نفت در آمریکا و کانادا متعلق به بخش خصوصی است، از این‌رو آنها فعال شده‌اند و عرضه نفت خام زیاد شده است. اعضای غیراوپک هم ۱٫۶میلیون بشکه در روز بیش از تقاضا به بازار تزریق می‌کنند.

مهم‌ترین مشکلی که تولیدکنندگان اصلی نفت با آن مواجه هستند کاهش درآمدهای ارزی و بالتبع تأثیرگذاری در بودجه سالانه و کاهش سهم پروژه‌های عمرانی است. با این وضعیت آیا عربستان در سال ۲۰۱۵به دلیل کاهش قیمت نفت دچار کسری بودجه نمی‌شود؟ چرا شورای وزیران عربستان سعودی اذعان کرد بودجه سال آینده این کشور، با کسری‌ ۱۴۵میلیارد ریالی (حدود 38 میلیارد دلار) روبه‌روست؟ وبگاه خبری روزنامه «الاقتصادیه» عربستان سعودی هم گزارش کرد که درآمد عربستان در سال 2015 بالغ بر 715 میلیارد ریال سعودی است و هزینه‌های آن بالغ بر 860 میلیارد ریال است؛ بنابراین کسری بودجه بزرگی به اندازه 145 میلیارد ریال رقمی درحدود 38 میلیارد دلار آمریکاست.

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.