ارزیابی شما از امضای پیمان عربستان با افغانستان چیست؟

 

پس از امضای پیمان‌ راهبردی کشورهای غربی با افغانستان به منظور حفظ جایگاه خود در آینده این کشور، ریاض نیز تلاش تازه‌ای را به منظور تثبیت جایگاه خود در این کشور آغاز کرده است. امضای پیمان‎های راهبردی برخی از کشورهای غربی با افغانستان که با هدف تثبیت جایگاه این کشورها در افغانستان صورت می‌گیرد، باعث شده است که افغانستان بار دیگر به میدان رقابت کشورهای غربی و منطقه‏ای تبدیل شود. افغانستان در چند دهه گذشته میدان رقابت نظامی ابرقدرت‎های شرق و غرب بوده و کشورهای غربی و منطقه‎ای که تاکنون در عرصه نظامی افغانستان رقابت می‎کردند، اکنون در تلاش برای حضور در عرصه سیاسی و انعقاد پیمان‎راهبردی به مصاف هم می‌روند.

عربستان سعودی در گذشته جایگاه مهمی در تحولات منطقه و به خصوص افغانستان داشته است، اما پس از سقوط طالبان و حضور گسترده کشورهای غربی، به خصوص آمریکا این نقش کم‌رنگ شده است. این در حالی است که این روزها گزارش‎هایی مبنی بر این که عربستان سعودی در تلاش برای امضای پیمان راهبردی با افغانستان است در سطح رسانه‌ها مطرح است.

روزنامه "الریاض"چاپ ریاض به نقل از مقامات بلندپایه سعودی نوشت: کابینه آل سعود به وزارت امور خارجه این کشور دستور داده است، برای امضای قرارداد همکاری میان افغانستان و عربستان اقدام کند.

تصمیم دولت شاهی عربستان سعودی برای امضای قرارداد همکاری با دولت افغانستان ادامه امضای این قراردادها توسط شماری از کشورهای اروپایی با دولت افغانستان است.

عربستان سعودی در این اواخر تلاش‎های زیادی را به منظور ایفای نقش بیشتر در منطقه آغاز کرده و امضای قرارداد همکاری با افغانستان نیز در همین راستا صورت می‌گیرد. عربستان سعودی نگران است بعد از خروج نیروهای خارجی از افغانستان اگر کشورهای دیگر در این کشور نفوذ کنند، نقش منطقه‏ای‌ این کشور در افغانستان، جنوب آسیا و آسیایی مرکزی کمرنگ خواهد شد. بعد از خروج نیروهای خارجی از افغانستان احتمال آن می‌رود که این کشور بار دیگر صحنه رقابت‎های احتمالی بازیگران منطقه‎ای باشد، به همین منظور ریاض در تلاش برای دستیابی به یک جایگاهی ویژه در منطقه است و بر اساس آن درصدد احیای نقش خود در افغانستان است. عربستان سعودی در کنار پاکستان و امارات متحده عربی یکی از سه کشوری است که رژیم طالبان را به رسمیت شناخته بود و حامد کرزای، رئیس جمهور سابق افغانستان دو سال پیش از این کشور خواست تا میزبان مذاکرات صلح دولت افغانستان و طالبان باشد و بارها تلاش کرد تا عربستان را در روند مذاکره با طالبان شریک سازد. به همین منظور حامد کرزای علاقه خود را برای گشایش دفتر سیاسی طالبان در عربستان نشان داد، اما قطر این ابتکار را با همکاری آمریکا به دست گرفت. در این اواخر نیز دولت افغانستان تلاش می‌کند تا از نفوذ عربستان سعودی برای باز کردن مسیر دیگر برای مذاکره با مخالفان مسلح خود، استفاده کند. پس از ایجاد نمایندگی طالبان در قطر که به رهبری آمریکا صورت گرفت، اکنون عربستان سعودی نگران جایگاه خود در آینده افغانستان و طالبان است.

انتشار گزارش‎هایی مبنی بر امضای پیمان راهبردی میان عربستان و افغانستان و نشستی که قرار است برخی از نمایندگان دولت افغانستان با طالبان در این کشور داشته باشد، نشان‌دهنده تلاش‎سعودی برای بازیابی جایگاه این کشور در منطقه و به خصوص در افغانستان است.

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.