توفیقات دولت جدید عراق در برقراری امنیت و ثبات داخلی در عراق و مبارزه با گروهک‌های تروریستی چه میزان بوده است؟

 

حیدرالعبادی، از ائتلاف انتخاباتی دولت قانون در بیستم مرداد ماه رسماً به عنوان نخست‌وزیر عراق مشخص و معرفی شد. او در طول چهار‌ماه‌ و ‌اندی که از دوران کوتاه نخست‌وزیری‌اش می‌گذرد توفیقات و دستاوردهای قابل توجهی به ویژه در عرصه امنیتی که داعش بخشی از کشورش را تصرف کرده بود و در عرصه سیاست خارجی داشته است. حیدرالعبادی کانون فعالیت‌ها و اقدامات خود را بر امنیت داخلی، و بیرون کردن داعش از کشورش گذاشته است و بر همین اساس در طول دوران کوتاه وی پنج عملیات بزرگ علیه داعش انجام گرفته است که در هریک از این عملیات‌ها بخش قابل توجهی از مناطق اشغالی و یا آلوده عراق کاملاً پاکسازی شده است. عملیات‌های العظیم، آمرلی، جلولا، جرف الصخر و بیجی که با مشارکت نیروهای مردمی و ارتش و نیز نیروهای امنیتی انجام گرفته است هرکدام به نوبه خود دستاورد بزرگی محسوب می‌شود. در عملیات آمرلی که در شمال استان صلاح‌الدین انجام گرفت شهر آمرلی که بیش از 84 روز در محاصره کامل داعش بود آزاد شد و در آن بیش از صد نفر از داعشی‌ها کشته و تعداد زیادی از آن‌ها به موصل و تعدادی نیز به ترکیه متواری شدند. در این عملیات که در یک محدوده 300 کیلومترمربع انجام گرفت تنها 7 نفر از نیروهای دولتی و مردمی شهید شدند. در عملیات جرف الصخر در جنوب بغداد و شمال بابل نیز که در روزهای قبل از عاشورا و تاسوعای امام حسین(ع) انجام گرفت ضربات بسیار سنگینی به گروه‌های تروریستی القاعده و داعش که مدت‌ها در این منطقه لانه کرده بودند وارد شد. گروه‌های تروریستی با توجه به نزدیکی این منطقه به کربلا و بغداد قصد داشتند در ایام تاسوعا و عاشورای امام حسین(ع) اقدام به عملیات‌های تروریستی گسترده‌ای علیه عزاداران امام حسین(ع) کنند که این عملیات توطئه آنها را خنثی ساخت و آنها در یک منطقه 100 کیلومترمربع با دادن تلفات زیاد مجبور به عقب‌نشینی شدند.

یکی دیگر از توفیقات حیدرالعبادی برقراری امنیت مراسم بزرگ اربعین امام حسین(ع) در یک اتوبان 80 کیلومتری نجف تا کربلا و نیز برقراری امنیت این شهرها در طول برگزاری مراسم بود که با توجه به جمعیت بیست میلیونی شرکت‌کننده در نوع خود بی‌نظیر بود. با برقراری امنیت در این دو شهر و نیز امنیت مسافت 80 کیلومتری نجف تا کربلا جهان به توانمندی دولت حیدرالعبادی بدون دخالت آمریکایی‌ها پی برد و گروه‌ها و جریان‌های داخلی همسو با دولت این ابتکار و توانمندی دولت را تحسین کردند.

در حوزه سیاست خارجی نیز سفر آقای العبادی به ایران و ترکیه نتایج ارزشمندی داشته است.

تجربه چند ماه گذشته دولت حیدرالعبادی نشان داده است که او می‌تواند به سرعت مشکلات امنیتی عراق که امروز مسأله اول این کشور است را پشت بگذارد و عراق را به سوی امنیت، ثبات، پیشرفت و عاری از گروه‌های تروریستی پیش ببرد.

در مقایسه با آقای نوری مالکی، باید به این حقیقت تأکید داشت که ایشان نیز نخست‌وزیری توانمند و مقتدر بود، اما مشکلاتی که او داشت حیدرالعبادی در شرایط فعلی ندارد و آن هم این بود که کشورهایی مثل عربستان، ترکیه و آمریکا به شدت مخالف وی بودند و در مسیر کار وی از هیج تلاشی برای کارشکنی و سنگ‌اندازی خودداری نمی‌کردند. در داخل نیز گروه‌ها و جریان‌های سیاسی اعم از اقلیت‌های سنی و اقلیم کردی و حتی برخی از گروه‌ها و جریان‌های سیاسی شیعی با برنامه‌های او مخالفت می‌کردند و همین مخالفت‌ها تداوم کار را برای او با مشکل مواجه کرده بود.

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.