بهروز کمالوندی

مشکل خاصی با آژانس نداریم

یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در راس هیاتی وارد تهران شده و قرار است با برخی مقامات بلندپایه کشورمان دیدار و رایزنی داشته باشد.

 یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در راس هیاتی وارد تهران شده و قرار است با برخی مقامات بلندپایه کشورمان دیدار و رایزنی داشته باشد. حضور وی در تهران را می‌توان در ادامه ارتباط و رفت‌وآمدهای مسئولان آژانس و مقامات ایرانی عنوان کرد. به طور معمول در این بازیدها در مورد اقدامات انجام شده در خصوص موضوعات مختلف برجام و مسائل مربوط به پادمان و پروتکل الحاقی، صحبت‌هایی می‌شود و در ضمن نگاهی هم به آینده خواهیم داشت.

در شرایط فعلی که موضعگیری ترامپ علیه برجام موجب ابهام شرایط آینده شده است، مواضع آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اهمیت بسیاری دارد. آمریکا در انزوا قرار گرفته است و در عین حال چند بار پایبندی ایران به انجام تعهداتش از سوی آژانس تائید شده و مورد اذعان آژانس و آمانو بوده است.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بعد از موضعگیری‌های ترامپ نیز طی بیانیه‌ای اعلام کرد برجام در بخش‌های فنی بخوبی اجرا می‌شود و جمهوری اسلامی ایران تعهداتش را انجام می‌دهد. این مواضع را می‌توان حمایت وی از برجام تعبیر کرد و بر این اساس دیدارهای آمانو با مقامات کشورمان هم در جهت تقویت برجام محسوب می‌شود، در واقع حضور آمانو در تهران تقویت‌کننده مواضع کشورمان است.

از سوی دیگر باید به این موضوع هم توجه داشته باشیم که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تا این لحظه واقعیت‌ها را در اجرای تعهدات پادمانی، پروتکلی و برجامی ما تائید کرده است و با وجود تلاش‌های دولت آمریکا و ترامپ گزارش عادلانه خود را منتشر کرده و تحت فشار آمریکا قرار نگرفته است.

اما در عین حال ساختار آژانس به گونه‌ای است که تمام تصمیماتش حرفه‌ای نبوده و در برخی موارد سیاسی است، چرا که مانند شورای امنیت، کشورهای قدرتمند بخش مهمی از بودجه ‌آن را تامین می‌کنند و با کم و زیاد کردن بودجه بر تصمیمات آژانس تاثیر می‌گذارند، البته چنین رویکردی صرفا مربوط به آژانس نیست و کم و بیش در مورد همه سازمان‌های بین‌المللی چنین وضعیتی موجود است.

در ضمن موضوعاتی که در خصوص بازدید از مراکز نظامی مطرح می‌شود، اقدامات سیاسی در جهت انحراف موضوع است، چرا که با وجود پایبندی ایران به تعهداتش اگر قرار باشد بر فعالیت هسته‌ای کشورمان نظارتی صورت گیرد، صرفا باید در مکان‌هایی باشد که چنین فعالیت‌هایی انجام می‌شود در غیر این صورت دلیلی برای بازدید از مراکز دیگر وجود ندارد. طرح چنین مطالبی برای ایجاد فضای سیاسی است که در آن ابهام ایجاد کنند که به زعم خودشان چنین اتفاقی می‌تواند در جهت منافع آنها باشد. موضوع بازرسی از مراکز نظامی ایران یک بار برای همیشه بسته شده است.

طبیعی است که جمهوری اسلامی ایران با چنین رویکردی مخالفت ‌کند، زیرا در جایی‌که فعالیت هسته‌ای صورت نمی‌گیرد نه آژانس، نه کشور یا سازمان دیگری حق ورود به آنجا را ندارد، آنها به دنبال کار سیاسی هستند و می‌خواهند فضایی ایجاد کنند که در آن اعلام مخالفت ما را به گونه‌ای جلوه دهند که ایران قصد شفاف‌سازی ندارد تا به این ترتیب بهره برداری سیاسی خود را داشته باشند.

در ضمن در برجام به طور کلی ساز و کاری برای نظارت‌ها وجود دارد که کاملا مشخص است، بنابراین در مورد موضوعاتی مانند بند «T» برجام باید گفت طرح چنین موضوعاتی فضاسازی است و در رسانه‌ها آن را مطرح می‌کنند تا بتوانند فضای مبهمی ایجاد کنند. درحالی که ضرورتی ندارد روی موضوع خاصی متمرکز شویم، زیرا در دیدار با آمانو در مورد چگونگی اجرای برجام صحبت می‌کنیم و دلیلی ندارد روی نکته خاصی متمرکز شویم، مطرح کردن این‌گونه مباحث حرف‌های رسانه‌های غربی در جهت برجسته کردن آن و بهره‌برداری سیاسی است. مشکل خاصی با آژانس نداریم و گویای این موضوع هم گزارش‌های آژانس در تائید پایبندی ایران به انجام تعهداتش است. بنابراین تمرکز بر موضوع خاص و ارائه تفسیر بدون توجه به متن، بهره‌برداری سیاسی و رسانه‌ای است.

جام جم

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.