دادستان کل کشور در سخنان پیش از خطبه های نماز جمعه تهران:

هفته قوه قضاییه فرصتی است برای ارائه عملکرد دستگاه قضایی/ شاخص اصلی نظام مقدس جمهوری اسلامی برقراری عدالت است

دادستان کل کشور گفت: هفته قوه قضاییه فرصت مغتنمی است تا مسئولان دستگاه قضایی عملکرد یکساله خود را به سمع نظر مردم برسانند.

هادی نیوز: حجت الاسلام محمدجعفر منتظری دادستان کل کشور در سخنان پیش از خطبه های نماز جمعه تهران گفت: آغاز هفته قوه قضاییه که مصادف با ایام شهادت مظلومانه سید الشهدای انقلاب اسلامی مرحوم آیت الله شهید بهشتی و هفتاد و دو تن از یاران و خدمتگذاران انقلاب اسلامی که به دست منافقین خبیث و جنایت کار در یک حادثه تروریستی به شهادت رسیدند را تسلیت می‌گویم.

وی ادامه داد: به روح بلند این شهدا و امام شهدا درود می فرستیم و یاد و خاطره آن بزرگواران و خصوصا شهید بهشتی که معمار نخستین قوه قضاییه پس از پیروزی انقلاب بود را گرامی می‌داریم. این فرصت، فرصت مغتنمی است تا مسئولین قوه قضاییه با مردم بیش از پیش ارتباط داشته و گزارشی نسبت به عملکرد خود را ارائه کنند.

منتظری گفت: بزرگترین و ارزشمندترین نعمات الهی به ما انسانها نعمت اسلام و هدایت به سوی کمالات انسانی است که توسط پیامبر عظیم الشان اسلام به ما رسیده است. نعمتی که بین نعمتهای الهی تنها به این نعمت که رسیده است برما بندگان منت گذاشته است.

دادستان کل کشور گفت: در طول چهارده قرن پس از حکومت پنج ساله حضرت امیرالمومنین در این زمان نهضت امام خمینی بسط ید فقیه جامع الشرایطی را فراهم کرد و نظام مقدس جمهوری اسلامی بنا گذاشته شد.

وی ادامه داد: بزرگترین شاخص جمهوری اسلامی شاخص برقراری عدالت است همانگونه که خداوند به موضوع ادای امانت و عدالت تأکید می‌کند

منتظری گفت: در نگاه اول به ذهن می‌رسد که ادای امانت و پرداخت پول و مادیات است در حالی که در برخی روایات و تفاسیر آمده است که این ادای امانت تنها ادای امانت مالی نبوده و حکم به عدالت فقط در مقام قضاوت نیست بلکه اطلاق آیه شامل مسائل مالی و غیرمالی می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: براساس گفته معصومین بالاترین و شدید ترین عقاب در روز قیامت برای کسانی است که ادعای برقراری عدالت دراند اما به این موضوع عمل نمی‌کنند.

دادستان کل کشور گفت: قوه قضاییه امروز با چالش‌های بزرگی روبروست به عنوان نمونه به چند چالش اساسی اشاره می‌کنم. اولا هجمه های فراوان و تخریب‌هایی که در داخل و خارج از کشور شاهد آن هستیم.

وی گفت: ما منکر برخی کاستی‌ها و برخی مشکلات نیستیم اما دروغ پردازی و بزرگ جلوه دادن ضعف‌ها و تعمیم فساد از چند قاضی و کارمند به کل دستگاه قضایی و همه قضات شریف نشان دهنده آن است که دستهایی در کار است تا اقتدار دستگاه قضایی را بشکند.

منتظری گفت: هجمه‌های سنگین دشمنان در شبکه های مجازی را ببینید این را در کنار حمله دشمنان با شمشیر زنگ زده دفاع از حقوق بشر بر احکام صادر شده از سوی قوه قضاییه را مشاهده کنید.

دادستان کل کشور افزود: اخیرا دیدید که چگونه در مقابل برخورد دستگاه قضایی با یک مشت جاسوس که در قالب فعالیت‌های محیط زیستی اقدامات خود را می‌کردند ایستادند و یا در مورد مشابه دیدید که چگونه از یک فرد جلاد که در روز روشن پشت فرمان اتوبوسی نشسته و جوانان این ملت را به خاک و خون کشاند، دفاع کردند.

وی ادامه داد: اینها نمونه‌های کوچکی از فعالیت های دشمنان است که هدفشان تخریب و تضعیف قوه قضاییه است، البته در داخل کشور هم شاهد این هستیم که برخی از افرادی که در گذشته در کشور مسئولیت داشته اند از این قاعده مستثنی نبوده و همین رویه دشمنان را پیش گرفته اند.

منتظری گفت: رهبری فرمودند افرادی که در گذشته مسئولیت داشته اند حق ندارند در قالب اپوزیسیون وارد عمل شده  و امروز به خاطر گرفتاری چند نفر از همکارانشان هرچه می‌خواهند بگویند.

دادستان کل کشور درخصوص کثرت کار دستگاه قضایی گفت: در سال ۹۶ مجموعاً ۹ میلیون پرونده وارد دستگاه قضایی کشور شده است که بیش از ۱۶ میلیون نقطه فعالیت وجود داشته است، از دادسرا گرفته تا تجدید نظر.

وی ادامه داد: سهم دادسراها و دادگستری‌ها ۶ میلیون پرونده بوده است و ۳ میلیون پرونده باقی مانده در شعبات حل اختلاف تشکیل شده است.

منتظری خاطرنشان کرد: با این آمار اشاره شده اجازه می‌خواهم از همکاران خودم تقدیر و تشکر کنم و از مردمی که گاهی مواجه با اشکالات و ضعف هایی شده اند هم عذرخواهی کنم.

دادستان کل کشور گفت: در پزشکی قانونی معاینات بالینی ۱ میلیون ۶۰۰ هزار فقره بوده است همچنین صدور سند مالکیت بیش از ۴۳ میلیون فقره بوده است و ۱۴ میلیون ثبت معاملات انجام شده است.

وی افزود: از ۴۵ میلیون ابلاغیه صادر شده در سال ۹۶ بیش از ۲۳ میلیون فقره به صورت الکترونیک ابلاغ شده است.

منتظری گفت: ما در دستگاه قضایی وظیفه نظارتی خود بر زیر مجموعه هایمان را جدی گرفته ایم و این موضوع را با قوت و جدیت پیگیری می‌کنیم.

دادستان کل کشور گفت: مشروعیت کار همه ما قضات از عالی ترین مقام یعنی رئیس قوه قضاییه بلا واسطه منصوب مقام معظم رهبری هستیم و برای قضاوت حتما باید نصب از ناحیه ولی فقیه باشد. سیاست ابلاغی رهبری و تأکید ایشان کاملا مشخص است از جمله اینکه در دیدار سال گذشته فرمودند که قوه قضاییه باید صددرصد انقلابی باشد و انقلابی عمل کند.

وی ادامه داد: البته از نظر ایشان انقلابی گری تند بودن نبوده است بلکه باید قاطعانه و بدون رودربایستی عمل کرد هرچند این فرمایشات رهبری وظیفه ما را سنگین تر کرده است.

فارس

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.