شمخانی در دیدار مشاور امنیت ملی نخست‌وزیر عراق بیان کرد

ایران در کنار اراده ملت عراق خواهد بود/تلاش برخی بازیگران برای تحمیل تروریسم و بی ثباتی به عراق

دبیر شورای عالی امنیت ملی گفت: دولت و ملت ایران در فرایندهای سیاسی پس از انتخابات برای ایجاد دولت و ساختارهای جدید حکومتی در کنار اراده ملت عراق خواهد بود و از تصمیم آنها حمایت می‌کند.

هادي نيوز: «فالح فیاض» مشاور امنیت ملی نخست‌وزیر عراق بعدازظهر امروز (دوشنبه) با علی شمخانی نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی دیدار و پیرامون مناسبات دوجانبه و تحولات منطقه‌ای با وی گفت‌وگو کرد.

 

دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان در این دیدار با تبریک به دولت و ملت عراق در برگزاری موفق انتخابات و تامین امنیت کامل آن تاکید کرد: موفقیت‌های مستمر ارتش و نیروهای مردمی عراق در مقابله با تروریسم تکفیری و بهبود قابل ملاحظه شرایط امنیتی در این کشور زمینه‌های ایجاد جهش در مناسبات اقتصادی و تجاری بین تهران و بغداد به عنوان دو شریک راهبردی را فراهم کرده است.
نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی اضافه کرد: صبر و ایستادگی مردم عراق و دلاوری‌های ارتش، نیروهای امنیتی و مردمی به ویژه حشدالشعبی موجب شد تا علی‌رغم ناخشنودی برخی کشورها، بزرگترین تهدید منطقه نابود شود .
وی افزود: بخش مهمی از بحران‌های منطقه با هدایت و طراحی آمریکا و رژیم صهیونیستی و همکاری برخی کشورهای منطقه شکل می‌گیرد، لیکن مردم عراق ثابت کردند امنیت خریدنی نیست و به جای اعتماد به قدرت‌های خارجی با اتکا به خود و بسیج مردمی شکل گرفته بر اساس فتوای مرجعیت می‌توانند بر بزرگترین تهدیدات امنیتی فائق شده و به پیروزی دست یابند.
شمخانی با اظهار تاسف نسبت به رفتارهای برخی کشورهای منطقه که داعیه رهبری جهان اسلام را دارند و به گاو شیرده آمریکا و شریک راهبردی رژیم صهیونیستی تبدیل شده‌اند، افزود: دولت‌های بی تجربه و متوهم این کشورها با وجود کاهش شدید ذخایر ارزی و کسر بودجه سنگین و بی سابقه با اتخاذ رویکردهای نمایشی و مضحک در تلاش برای سرپوش گذاشتن بر مشکلات اقتصادی، امنیتی و اجتماعی فزاینده و خودساخته هستند.
نماینده مقام معظم رهبری با اشاره به تلاش مستمر آمریکا و بهره گیری از موقعیت‌های مختلف به منظور حمایت از عناصر باقی مانده تروریست افزود: سردمداران کاخ سفید حتی از حمله بیشرمانه به نیروهای مسلح عراق و سوریه در مسیر پشتیبانی از جریان تروریسم ابایی ندارند و کشورهایی که گمان می کنند با اعتماد به آمریکا می‌توانند امنیت داخلی خود و ثبات در منطقه را تامین کنند عملا به تقویت تروریسم کمک می‌کنند.

شمخانی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران همواره و در ایام سخت دیکتاتوری، اشغالگری و دوره تهاجم تروریسم، صادقانه و بی توقع در کنار مردم عراق بوده است تاکید کرد: سیاست غیر قابل تغییر جمهوری اسلامی ایران حمایت قاطع از خواست و اراده ملت رشید عراق و فعال سازی مجموعه ظرفیت‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و امنیتی مشترک در مسیر توسعه و پیشرفت این کشور بویژه پس از پیروزی بر فتنه تروریسم است.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطرنشان کرد: دولت و ملت جمهوری اسلامی ایران در فرایندهای سیاسی پس از انتخابات برای ایجاد دولت و ساختارهای جدید حکومتی که در تصمیم نخبگان منتخب آنها تجلی پیدا می کند در کنار اراده ملت عراق خواهد بود و از تصمیم آنها حمایت می‌کند.
شمخانی افزود: طایفه گری بستر اصلی تولید و رشد تروریسم در عراق بوده و برخی بازیگران منطقه‌ای و بین‌المللی با عدم پذیرش واقعیت‌های منبعث از دموکراسی در عراق تلاش داشتند طی 15 سال اخیر موجب تحمیل تروریسم، بی ثباتی و ناامنی به ملت عراق شوند.
فالح فیاض مشاور امنیت ملی نخست وزیر عراق نیز در این ملاقات ضمن ارائه گزارشی از آخرین تحولات سیاسی و امنیتی در عراق از مواضع و حمایت‌های بی دریغ دولت، ملت و نیروهای مسلح ایران از عراق در مبارزه با تروریسم قدردانی و بر نقش تعیین کننده ایران در پیروزی ملت عراق در برابر تروریسم تاکید کرد.
وی گفت: عراق نسبت به اقدامات مغایر امنیت منطقه ای و اقدامات مخرب برخی کشورها برای ایجاد بی ثباتی و ناامنی در عراق حساس بوده و با هر تلاشی که در مسیر ضربه زدن به انسجام و یکپارچگی کشور باشد قاطعانه مقابله خواهد کرد.
وی افزود: با توجه به اهداف و منافع مشترک ایران و عراق، تقویت ساز و کارهای گسترش همکاری‌ها در عرصه‌های مختلف بویژه در زمینه ارتقاء همکاری‌های اقتصادی و فنی ضروری است.

فارس

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.