شرمن: ترامپ متوجه نیست که ایران فرهنگ مقاومت دارد

معاون سابق وزارت خارجه آمریکا با انتقاد از سیاست‌های «دونالد ترامپ» گفت ایرانی‌ها «فرهنگ مقاومت» دارند و بر اساس این فرهنگ، در برابر تهدیدات کوتاه نمی‌آیند.

هادي نيوز: یک مقام ارشد سابق آمریکا با انتقاد از سیاست‌های رئیس جمهور کنونی کشورش گفت ایران «فرهنگ مقاومت» دارد و کوتاه آمدن از حقوقش را تسلیم تلقی می‌کند.

 «وندی شرمن» معاون سابق وزیر خارجه آمریکا و سرپرست تیم مذاکره کننده هسته‌ای این کشور با ایران در گفت‌‌وگو با وبگاه «یاهو نیوز» با انتقاد از رویکردهای «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا در قبال ایران گفت: «روش دیپلماتیک ترامپ این است که با تهدید به دشمنان حمله کرده و سپس می‌گوید بیایید گفت‌‌وگو کنیم تا به توافق برسیم.»

وی در ادامه گفت: «او متوجه نیست که  ایران فرهنگ مقاومتی دارد که کوتاه آمدن در برابر آن تهدیدهای علنی را تسلیم تلقی می‌کند و تسلیم نمی‌شود.»

این دیپلمات سابق آمریکایی در ادامه گفت: «نقطه ضعف بزرگتر دیگر ترامپ این است که فاقد سیاست‌های دقیق و پیگیری‌های لازم است تا بتواند توافق‌های شفاهی را به قراردادهای بین‌المللی الزام‌آور تبدیل کند. ترامپ دوست دارد با توئیت‌هایش تیترهای رسانه‌ای بسازد و به دنبال شکوه و جلال موجود در نشست‌ها است، اما در خصوص ایران و کره شمالی هیچ نشانه‌ای مبنی بر پیشرفت کاری وجود نداشته و تیم او نتوانسته‌ پشتکار و دقتی که چنین توافق‌های پیچیده‌ای‌ نیاز دارند را از خود نشان دهد.»

وی افزود: «ترامپ تنها از همان رویکرد معامله‌گرانه‌ای استفاده می‌کند که در کار املاک و مستغلات منجر به ورشکستگی‌های چندباره او شد. من نگرانم که او به همین ترتیب  به توافق‌های ژئوپلتیکی دست یابد که به شدت خطرناک است.»

وندی شرمن چندی قبل نیز در واکنش به توئیت‌های اخیر ترامپ  تاکید کرده بود که این توئیت‌ها بیشتر از روی ضعف بوده و ایرانی‌ها نیز قواعد بازی را به خوبی می‌دانند.

وی در گفت‌وگو با شبکه «ان. بی. سی» تاکید کرد: «توئیت اخیر ترامپ نوعی تلاش برای منحرف کردن اذهان بود. رئیس‌جمهور  آمریکا بر این باور است که اگر حرف‌های خود را بلندتر بیان کند، بلندتر نیز شنیده خواهد شد، در صورتی که همه می‌دانیم در موارد جدی، لحنی ملایم‌تر و آرام‌تر نتیجه بهتری دارد... به اعتقاد من رئیس‌جمهور آمریکا سعی دارد تا ایران را تحریک کرده و  این کشور  را وارد یک درگیری کند.»

فارس