سید محمدجواد میرخانی؛

رمز گذر از دوران «تحریم سیم‌خاردار» تا رسیدن به دوران «انهدام پهپاد آمریکایی»

مسئولان باید از تجربه هشت سال دفاع مقدس درس بگیرند؛ تجربه‌ای که به ما می‌آموزد می‌توان در اوج تحریم‌ها، با تکیه بر ظرفیت جوانان، روی پای خود ایستاد و از تحریم سیم‌خاردار در آن دوران، به تولید موشک‌های دوربرد نقطه‌زن و انهدام پهپاد ۲۱۱ میلیون دلاری آمریکا در امروز رسید.

هادی نیوز: جوامع بشری در طول تاریخ، همواره برای پیشرفت خود، نیازمند تکیه بر نسل جوان خود بوده، هستند و خواهند بود. ایران هم از این موضوع مستثنی نیست و این جوانان هستند که با انرژی و نشاط خود، موجبات پیشرفت کشور را فراهم می‌کنند.

اگر بگوییم که انقلاب اسلامی ایران با تکیه بر جوانان به سرانجام رسید، دروغ نگفته‌ایم و همین‌طور مقاومت در هشت سال دفاع مقدس و پیشرفت‌هایی که در این ۴۰ سال علی‌رغم تحریم‌های ظالمانه دشمن داشته‌ایم را، بی‌شک مدیون جوانان هستیم.

رهبر انقلاب اسلامی ایران همواره بر ضرورت تکیه کشور بر ظرفیت جوانان تأکید کرده و در این راستا، چند سالی است که نسبت به خطر عدم بهره‌مندی کشور در آینده‌ای نه‌چندان دور از «نعمت وجود جوانان انبوه و فراوان» و مسئله‌ تحدید نسل هشدار داده‌اند.

حضرت امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) آن‌قدر به نعمت جوانان در کشور دل بسته‌اند که در ابتدای بیانیه گام دوم انقلاب نیز فرموده‌اند: «اینک در آغاز فصل جدیدی از زندگی جمهوری اسلامی، این بنده‌ ناچیز مایلم با جوانان عزیزم، نسلی که پا به میدان عمل می‌گذارد تا بخش دیگری از جهاد بزرگ برای ساختن ایران اسلامی بزرگ را آغاز کند، سخن بگویم...».

هشت سال دفاع مقدس، قله افتخارات جوانان

با نگاهی گذرا به نقش جوانان در پیشرفت کشور پس از پیروزی انقلاب اسلامی، خواهیم دید که نقش جوانان در هشت سال دفاع مقدس، یکی از افتخارات بزرگ این قشر جامعه است؛ چراکه مقاومت مقابل رژیم بعثی عراق که از سوی ۳۱ کشور جهان پشتیبانی همه‌جانبه مالی و تسلیحاتی می‌شد، طبیعتاً کار آسانی نبود؛ این درحالی است که در آن زمان وضعیت کشور ما به‌گونه‌ای بود که حتی سیم‌خاردار هم وارد می‌کردیم و با وجود همه امکاناتی که پشت سر «صدام» قرار داشت، پس از هشت سال، کار جنگ تحمیلی به جایی رسید که سازمان ملل متحد پس از قطعنامه‌های متعددی که در آن سال‌ها برای پایان دادن به جنگ صادر کرده و همه آن‌ها به نفع صدام متجاوز بود، سرانجام قطعنامه‌ای صادر کرد که نسبتاً برای ایران عادلانه بود؛ حال چه‌کسی است که نداند اگر مقاومت‌های این هشت‌سال که بیشتر توسط قشر جوان صورت گرفت، نبود، چگونه می‌توانستیم قطعنامه‌های غیر عادلانه‌ای که قبل از قطعنامه ۵۹۸ صادر شده بود را قبول نکنیم؟!

جوانانی که در مدیریت هشت سال دفاع مقدس نقش به‌سزایی داشتند، عموما سن‌شان زیر ۳۰ سال بود و با این وجود، طرح‌ها، نقشه‌ها و مدیریت عملیاتی آن‌ها مقابل ارتش تا به دندان مسلح بعثی، در حدی بود که اگر برخی از آن‌ها را جزوی از نخبگان تاریخ ایران بدانیم، درباره آن‌ها اغراق نکرده‌ایم.

شهید «غلامحسین افشردی» (حسن باقری)

شهید «غلامحسین افشردی» معروف به «حسن باقری» ۲۶ سال بیشتر نداشت که فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بود. وی در عملیات‌های «فتح‌المبین» و «رمضان» و نیز عملیات «بیت‌المقدس» که به آزادسازی خرمشهر منجر شد، نقشی کلیدی داشت؛ این در حالی است که این شهید والامقام، نه در دانشگاه نظامی تحصیل کرده و نه دوره‌های عالی نظامی را گذرانده بود؛ ولی ایمان و استعداد درونی وی در حدی بود که شهید «محمدابراهیم همت» که خود نیز از فرماندهان جوان دوران دفاع مقدس است، درباره او گفت: «خدا شاهد است که در میان فرماندهان ما، تعقل و اندیشه ایشان (حسن باقری) بی‌نظیر بود. طرح مانوری که شرح می‌داد، در اولین شرح، انسان می‌پذیرفت و مطلب برایش جا می‌افتاد. غیر از این مسأله اندیشه‌اش، در جنگ صلابت و استقامت خاصی داشت. یکی از ویژگی‌های خاص او این بود که صبح عملیات، زیر آتش سنگین می‌آمد توی خط و سرکشی می‌کرد و محکم برخورد می‌کرد. اگر واحدی سستی می‌کرد، بازخواست می‌کرد. خدا شاهد است که در کمتر فرماندهی این صفات را دیده بودم؛ این‌قدر مهربان باشد و این‌قدر عالی. بعد از «حسن باقری» دیگر کسی پیدا نشد».

شهید «محمدابراهیم همت»

«محمدابراهیم همت» نیز یکی از فرماندهان جوان جنگ تحمیلی بود که وقتی به‌شهادت رسید، ۲۸ سال بیشتر نداشت. سپاه «پاوه» هیچ‌وقت رشادت‌های این فرمانده جوان در کردستان و جذب مردم محروم کُرد و رفع مشکلات آن‌ها را فراموش نمی‌کند، فرمانده‌ای که همراه با جاویدالأثر «احمد متوسلیان» که او هم از فرماندهان جوان دوران دفاع مقدس بود، به تشکیل تیپ محمد رسول‌الله (ص) اهتمام ورزید که بعد‌ها به لشکر ارتقاء یافت.

رشادت این شهید والامقام در عملیات‌هایی چون «فتح‌المبین»، «رمضان»، «بیت‌المقدس» و «خیبر» فراموش‌نشدنی است، خصوصا این‌که با نیرو‌های تحت امر خود، در عملیات «بیت‌المقدس» محاصره جاده شلمچه – خرمشهر را شکست و در آزادسازی خرمشهر، نقش کلیدی ایفا کرد.

از دیگر مسئولیت‌های مهم این شهید والامقام، فرماندهی لشکر ۲۷ محمد رسول‌الله (ص) و فرماندهی سپاه یازدهم «قدر» شامل: لشکر ۲۷ حضرت محمد رسول‌الله (ص)، لشکر ۳۱ عاشورا، لشکر ۵ نصر و تیپ ۱۰ سید الشهدا (ع) بود که تا زمان شهادتش، به‌خوبی از عهده آن برآمد، شهادتی که وی را در جزیره مجنون، اسوه مقاومت کرد؛ چراکه بعداً فرمانده سپاه سوم عراق در یکی از اظهاراتش گفت: ما آن‌قدر آتش بر جزایر مجنون فرو ریختیم و آن‌چنان آن‌جا را بمباران شدید کردیم که از این جزایر جز تلی از خاکستر، چیز دیگری باقی نیست!

جاویدالأثر «احمد متوسلیان»

جاویدالأثر «احمد متوسلیان» نیز وقتی در لبنان توسط عوامل رژیم صهیونیستی ربوده شد، ۲۹ سال بیشتر نداشت؛ این فرمانده شجاع هشت سال دفاع مقدس، در سن ۲۸ سالگی تیپ ۲۷ محمد رسول‌الله (ص) را به‌همراه شهید «محمدابراهیم همت» تأسیس کرد که همان‌طور که گفته شد، بعد‌ها به لشکر ۲۷ ارتقاء پیدا کرد.

تأسیس تیپ ۲۷ محمد رسول‌الله (ص) پس از کسب موفقیت‌های پی‌در‌پی متوسلیان و یارانش در غرب کشور، به دستور «محسن رضایی» فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی صورت گرفت؛ موفقیت‌ها و محبوبیت‌های حاج احمد در غرب کشور، در حدی بود که وقتی می‌خواست شهر «مریوان» را ترک کند و به جنوب برود، مردم این شهر از شنیدن خبر عزیمت وی عمیقاً ناراحت شدند و صبح روز حرکت، جمع زیادی از اهالی مریوان جلوی مقر سپاه آمده و با اصرار و التماس عجیبی، از حاج احمد یا به قول خودشان «کاک احمد» خواستند که در این شهر بماند.

شهید «محسن وزوایی»

شهید «محسن وزوایی» دانشجوی رشته «شیمی» دانشگاه صنعتی شریف، پیش از انقلاب اسلامی، مسئولیت هدایت و جهت‌دهی به مبارزات دانشجویی ضددیکتاتوری را در سطح دانشگاه برعهده داشت و از تظاهرات خونین ۱۷ شهریور سال ۱۳۵۷ تا ۱۲ بهمن (ورود امام خمینی (ره) به ایران)، در همه صحنه‌ها، از جمله پیشتازان و جلوداران تظاهرات مردمی بود.

«محسن وزوایی» همچنین از دانشجویان پیرو خط امام خمینی (ره) بود که در تسخیر لانه جاسوسی آمریکا نقش داشت. وی در سال ۱۳۵۸ به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی پیوست و آموزش‌های چریکی را فراگرفت. از مسئولیت‌هایی که این جوان انقلابی برعهده داشت، می‌توان به فرماندهی مخابرات، سرپرستی واحد اطلاعات ـ عملیات، فرماندهی گردان در محور «تنگ کورک» تا حدفاصل «تنگ حاجیان»، نقش فعال در طراحی عملیات فتح بلندی‌های «بازی‌دراز»، فرماندهی گردان «حبیب بن مظاهر» در تیپ محمد رسول‌اللّه (ص) در عملیات مطلع‌الفجر، فرمانده تیپ ۱۰ سیدالشهداء (ع) و... اشاره کرد.

این جوان انقلابی، اردیبهشت سال ۱۳۶۱، درحالی که ۲۲ سال بیشتر نداشت، بر اثر اصابت گلوله و ترکش به شهادت رسید.

 

پایان جنگ تحمیلی، سرآغاز پیشرفت ایران اسلامی با تکیه بر جوانان

این افراد که به مدیریت موفق آن‌ها در دوران دفاع مقدس اشاره شد، تنها تعدادی از جوانان دلیر و نخبه این سرزمین هستند که کشور با اعتماد به آن‌ها از بحران‌های بزرگ جنگ تحمیلی، مقابله با تجزیه‌طلبان در غرب کشور و... عبور کرد؛ درحالی که پس از این دوران نیز کشور صحنه سرآغاز حماسه‌های جوانان ایرانی برای آبادانی و پیشرفت شد.

دکتر «سعید کاظمی آشتیانی»

دکتر «سعید کاظمی آشتیانی» یکی از دانشمندان جوان ایران اسلامی، با هوش سرشار و توان مدیریتی بالا، همراه با تعهد، اخلاص و ایمان خود، در حوزه‌های، گسترش روش‌های پیشرفته درمان ناباروری، تولید و تکثیر و انجماد سلول‌های بنیادی جنینی و همانند سازی (کلونینیگ) حیوانات، افتخارات و موفقیت‌های چشمگیری را برای کشور رقم زد.

وی در سال ۱۳۸۴، درحالی چشم از دنیا فروبست که ۴۴ سال بیشتر نداشت؛ لازم است بدانید که این دانشمند متدین و انقلابی کشور، در سال ۱۳۶۱ در حالی که ۲۱ ساله بود، با همکاری همکارانش جهاد گروه پزشکی را در دانشگاه علوم پزشکی ایران تأسیس کرد و هسته اولیه جهاد دانشگاهی علوم پزشکی ایرانرا پایه‌گذاری کرد.

«کاظمی آشتیانی» تا سال ۱۳۷۰ عهده‌دار مسئولیت بخش طرح‌ها و تحقیقات این مرکز بود و از سال ۱۳۷۱ با تغییرات ساختار مدیریتی جهاد دانشگاهی، در سن ۳۱ سالگی به سمت ریاست جهاد دانشگاهی واحد علوم پزشکی ایران منصوب شد که تا پایان دوره حیاتش این مسئولیت را برعهده داشت و وقتی که قلب این دانشمند کشورمان از تپیدن ایستاد، رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی، وی را شخصیت ارزشمند، کانون امید و ابتکار و نوآوری عنوان کردند و اعلام کردند که از درگذشت ایشان افسوس خوردند.

به گزارش دفاع‌پرس، بعد از درگذشت دکتر «کاظمی آشتیانی»، برخی منابع از ترور بیولوژیکی وی توسط سرویس جاسوسی اسرائیل (موساد) خبر دادند و رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز در یکی از سخنرانی‌های خود، از واژه «شهید» برای دکتر «کاظمی آشتیانی» استفاده کردند و فرمودند «کاری که شهید کاظمی در زمینه‌ سلّول‌های بنیادی پیشاهنگش بود، کارهای بسیار بزرگی است».

شهید «داریوش رضایی‌نژاد»

شهید «داریوش رضایی‌نژاد» یکی از دانشمند هسته‌ای کشورمان، وقتی توسط مأموران خودفروخته سرویس جاسوسی اسرائیل (موساد) ترور شد، ۳۵ ساله بود؛ وی نبوغ زیادی در امور کارگاهی و آزمایشگاهی داشت و دوره کارشناسی خود را در دانشگاه «مالک اشتر» اصفهان، در مدت هفت ترم و با رتبه اول گذراند و فارغ‌التحصیل و بلافاصله به‌عنوان پژوهشگر، در مراکز مهم تحقیقاتی و علمی کشور مشغول به‌کار شد.

وی در طول خدمت خود، چندین مقاله در حوزه تخصصی خود نگاشت و بسیاری از طرح‌های تحقیقاتی را رهبری و اجرا کرد؛ این درحالی بود که همزمان نیز دانشگاه‌های متعدد اروپایی جهت ادامه تحصیل و فعالیت پژوهشی از داریوش رضایی‌نژاد دعوت می‌کردند؛ اما این دانشمند غیور کشورمان به همه آن‌ها «نه» گفت.

انجام فعالیت‌های تحقیقاتی و مسئول اجرای بسیاری از طرح‌های تحقیقاتی در دانشگاه‌های تهران، شهید بهشتی و خواجه نصیرالدین طوسی، از دیگر فعالیت‌های قابل توجه این دانشمند جوان کشورمان بود، دانشمند جوانی که در ۳۴ سالگی مسئولیت معاونت سازمان انژری اتمی ایران را برعهده داشت.

شهید «مصطفی احمدی روشن»

شهید «مصطفی احمدی روشن» یکی دیگر از دانشمند هسته‌ای کشورمان، شخصی ولایت‌مدار و از شاگردان استاد اخلاق، آیت‌الله «خوشوقت» بود که سال ۱۳۸۱ در رشته «مهندسی شیمی» موفق به دریافت مدرک کارشناسی از دانشگاه صنعتی شریف شد و در همین رشته در مقطع کارشناسی ارشد نیز ادامه تحصیل داد. وی در دوران دانشجویی، به‌عنوان مسئول فرهنگی بسیج دانشجویی دانشگاه شریف نیز فعالیت می‌کرد.

«احمدی روشن» در مقطع دکتری در رشته «نانو بیوتکنولوژی» به ادامه تحصیل پرداخت و در دوران تحصیل خود، در پروژه ساخت غشا‌های پلیمری برای جداسازی گاز‌ها که برای اولین‌بار در کشور انجام می‌شد، همکاری کرد و چندین مقاله ISI به زبان‌های انگلیسی و فارسی در مجلات معتبر علمی جهان به چاپ رساند و در عین حال نیز مسئولیت معاونت بازرگانی سایت هسته‌ای نطنز را برعهده داشت.

«مصطفی احمدی روشن» ۲۵ بهمن سال ۱۳۹۰ در حالی که تنها ۳۲ سال بیشتر نداشت، توسط سرویس جاسوسی اسرائیل (موساد) در تهران ترور شد و بعد از شهادتش مدرک دکترای افتخاری در رشته نانو بیوتکنولوژی از دانشگاه تهران به این شهید والامقام اعطا شد.

این‌ها تنها تعداد معدودی از جوانان این مرز و بوم هستند که با ایثار و ازخودگذشتی، از بزرگ‌ترین دارایی خود یعنی جان‌شان گذشتند تا در اوج تحریم‌ها، نام کشور خود را بر روی قله‌های افتخار و اقتدار، جاودانه کنند.

امروز یکی از معضلات اصلی کشور ما، این است که مسئولان علی‌رغم تذکرات پی‌درپی رهبر معظم انقلاب اسلامی، آن‌گونه که باید، به جوانان اعتماد نمی‌کنند؛ درحالی که در این ۴۰ سال، عمده افتخارات و پیشرفت‌های کشورمان اعم از پیشرفت‌های دفاعی، هسته‌ای، پزشکی و... حاصل اعتماد به قشر جوان جامعه بوده است و عدم اعتماد و عدم میدان‌دادن به این قشر جامعه، یکی از عوامل اصلی کندی در پیشرفت و معضلات اجتماعی است.

مسئولان باید از تجربه هشت سال دفاع مقدس درس بگیرند؛ تجربه‌ای که به ما می‌آموزد می‌توان در اوج تحریم‌ها، روی پای خود ایستاد و همچنین می‌توان از تحریم سیم‌خاردار در آن دوران، امروز به تولید موشک‌های دوربرد نقطه‌زن و انهدام پهپاد ۲۱۱ میلیون دلاری آمریکا رسید.

دفاع پرس