مشاور اقتصادی رهبر معظم انقلاب اسلامی:

فعالیت شهید فخری‌زاده در حوزه پلاسما به دلایلی متوقف شد

آقامحمدی گفت: امروز برای تولید مواد ضدعفونی کننده از پایه مواد الکلی استفاده می‌کنیم در صورتی که می‌توان با پلاسمای سرد آن را تولید کرد در همین رابطه شهید فخری زاده بر روی پلاسما کار می‌کرد که به دلایلی فعالیت‌های وی در این رابطه متوقف شد.

هادی نیوز: «علی آقامحمدی» مشاور اقتصادی رهبر معظم انقلاب اسلامی در نشست خبری چالش جهش صادرات، جایزه ملی شهید فخری‌زاده که امروز توسط بنیاد تعاون بسیج برگزار شد، با بیان اینکه  در ۹ ماهه امسال میزان صادرات کشور ۲۵ میلیارد دلار بوده که نسبت به سال قبل کاهش صادرات را نشان می‌دهد، اظهار داشت: امیدواریم تا پایان سال میزان صادرات ما افزایش پیدا کند.

وی ادامه داد: ۷۰ درصد از محصولات ما به شش کشور صادر می‌شود؛ امسال ۲۰ درصد کاهش صادرات و ۱۶ درصد کاهش واردات نسبت به مدت مشابه سال قبل داشتیم؛ در این مدت ۷۱ درصد واردات ما از کشورهایی مانند هند، آلمان، چین و امارات و ترکیه است، کشورهای عراق و افغانستان که از جمله کشورهایی هستند که محصولات ایران را خریداری می کنند.

آقا محمدی با بیان اینکه بین بازار و‌ مصرف کننده فاصله و خلأ وجود دارد، ادامه داد: ۲۰ کشور جزو‌ کشورهای هدف ما در صادرات محصولات هستند در صورتی که بازارهای زیادی برای ارایه محصول به آنها وجود دارد.

مشاور اقتصادی رهبر معظم انقلاب اسلامی اضافه کرد: بیشتر محصولات وارداتی ما مربوط به محصولات کشاورزی است و پنج درصد واردات هم به گوشی های موبایل اختصاص دارد؛ در حل مشکلات و چالش های صادرات بعضا موضوعات انحرافی هم مطرح می شود تا موضوع اصلی مثل افزایش پنج برابری صادرات کشور به حاشیه برده شود.

وی تصریح کرد: صادرات ایران به روسیه ۳۳۰ میلیون دلار است اما ۸۰۰ میلیون دلار واردات داریم که نشان از نبود توازن در واردات و صادرات دارد؛ صادرات منوط به اطمینان از واردات توسط کشور متقاضی است به عنوان مثال وقتی مصرف کالایی در کشور افزایش می یابد صادرات کالای مورد اشاره قطع می شود تا بازار داخل تامین شود.

آقامحمدی همچنین بیان داشت: اگر به لحاظ مقاومتی مشاهده کنیم ایران توانسته تاکنون جلوی خیلی از ضربات به کشور را بگیرد؛ کاهش سرمایه گذاری چالش عمده ما درسال های اخیر بوده اما امسال به لحاظ سرمایه گذاری خوب بوده است که نتایج انتخابات در سال آینده ظهور خواهد کرد.

وی در ادامه عنوان کرد: ظرفیتی زیادی برای صادرات وجود دارد که بخش خدماتی مغفول واقع شده است به عنوان مثال بزرگترین ورزشگاه عراق توسط متخصصان ایرانی تا چند روز اینکه افتتاح می شود.

مشاور اقتصادی رهبر معظم انقلاب اسلامی افزود: امروز برای تولید مواد ضدعفونی کننده از پایه مواد الکلی استفاده می کنیم در صورتی که می توان با پلاسمای سرد آن را تولید کرد در همین رابطه شهید فخری زاده بر روی پلاسما کار می‌کرد که به دلایلی فعالیت‌های وی در این رابطه متوقف شد.

 

دفاع پرس