نگرانی اندیشکده امنیت داخلی رژیم صهیونیستی از قدرت یمنی‌ها

اندیشکده امنیت داخلی رژیم صهیونیستی در گزارشی با هشدار به مقامات تل آویو، نوشت که«حوثی‌ها» (جنبش انصارالله) یک خطر بالقوه برای این رژیم هستند.

هادی نیوز: اندیشکده امنیت داخلی رژیم صهیونیستی (زیر نظر دانشگاه تل آویو) در گزارشی تلاش کرد تا به مقامات این رژیم در خصوص خطر بالقوه نیروهای یمنی برای صهیونیست‌ها هشدار بدهد.

در این گزارش  به طور مفصل به تهدیدی که جنبش انصارالله یمن برای رژیم صهیونیستی دارد پرداخته شده و در ابتدای این گزارش ذکر شده که هدف از بیان این مسأله، آگاهی بخشی نهادهای امنیتی تصمیم‌ساز در این رژیم است.

این اندیشکده سپس نوشت که تحولات منطقه و یمن احتمال اینکه «حوثی‌ها» به اسرائیل حمله کنند افزایش داده است و منبع اصلی این نگرانی از آنجایی نشأت می‌گیرد که به دلیل پوشش اطلاعاتی بسیار ضعیف اسرائیل از یمن، تصمیم حمله به این رژیم از سوی «حوثی‌ها» به شکل سری و سریع و بدون دلیل روشنی که مقامات صهیونیستی بدانند، صورت خواهد گرفت.

در ادامه این گزارش آمده است که ضروری است تا اسرائیل بخشی قابل توجه از مشارکت خود در جنگ یمن را به جمع‌آوری اطلاعات و بررسی اوضاع و در صورت لزوم اقدام عملی علیه توانایی «حوثی‌ها» اختصاص دهد.

این اندیشکده سپس مدعی شد که نیروهای یمنی قدرت کافی برای ایجاد تهدید بزرگ علیه رژیم صهیونیستی را ندارند، اما توان پهپادی و موشکی بالستیک آن‌ها یک تهدید بالقوه محسوب می‌شود و یمنی‌ها در آینده می‌توانند این توانایی را افزایش داده و انبارِ مملوء از موشک‌هایی داشته باشند که عمق سرزمین اشغالی را هدف قرار دهد و همچنین توانایی نیروی دریایی خود را نیز توسعه دهند، به حدی که برای کشتیرانی اسرائیل یک تهدید بزرگ باشد.

تهدید دیگر انصارالله یمن برای رژیم صهیونیستی از دید این اندیشکده، این است که یمنی‌ها سلاح‌های پیشرفته در اختیار جنبش حماس یا جهاد اسلامی قرار دهند.

در این گزارش همچنین آمده است که پایان جنگ یمن موجب می‌شود تا «حوثی‌ها» فارغ از دیگر دشمنان خود و در حالی که قدرت بسیاری کسب کرده‌اند، به فکر ضربه زدن به اسرائیل باشند، به خصوص اینکه هیچ زمانی موضع خود را در قبال مسأله فلسطین، مخفی نکرده‌اند. آن‌ها در حالی که ۱۰ سال پیش با آر.پی.جی می‌جنگیدند، اکنون موشک‌های بالستیک و کروز در اختیار دارند که از کیفیت خوبی نیز برخوردار است و این توانایی می‌تواند به حزب‌الله و حماس نیز انتقال یابد.

 اندیشکده امنیت داخلی رژیم صهیونیستی، سپس نوشت که احتمال حمله یمنی‌ها علیه اسرائیل یا انباشت سلاح‌هایی که می‌تواند تهدید جدی برای رژیم باشد، مقامات اسرائیل را ناگزیر می‌کند تا اقدامی برای حل این معضل در پیش بگیرند. در حالیکه این خطر نیز وجود دارد که اگر بخواهند در یمن دست به عملیات نظامی بزنند در باتلاقی گیر کنند که سعودی‌ها اکنون در آن به دام افتاده‌اند. بنابراین تصمیم‌گیری برای مقامات اسرائیل در خصوص چگونگی برخورد با تهدید یمن بسیار دشوار است، چرا که موانع عملیاتی و اطلاعاتی و نبود استراتژی مشخص و روشن گزینه‌های پیش‌روی صهیونیست‌ها را بشدت محدود می‌کند.

یک مقام مسؤول در وزارت خارجه دولت نجات ملی یمن نیز چند روز پیش به اظهارات سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی که گفته بود اسرائیل وضعیت یمن را زیر نظر دارد، واکنش نشان داد.

این مقام مسؤول به خبرگزاری رسمی یمن «سبأ» گفت: رژیم صهیونیستی وضعیت مناطقی را که به صورت غیرقانونی در اراضی اشغالی فلسطین به سیطره خود درآورده است، رصد کند و از تهدید کشورهای منطقه مبنی بر حضور ارتش در تمام مناطق خاورمیانه (غرب آسیا) و صحبت از جنگ برق‌آسا، دست بردارد.

 

 

فارس