کمالوندی عنوان کرد

آخرین اقدامات سازمان انرژی اتمی برای دستیابی به توان هسته ای تا 190 هزار سو

کمالوندی با بیان اینکه زمینه‌های افزایش توان هسته ای در چند سال گذشته فراهم شده بود، یادآور شد: وقتی برجام اجرایی شد ما بر اساس اختیارات خود این اقدام را ادامه دادیم چرا که این کار خلاف برجام نبود و از همین جهت به صورت علنی این کار را انجام ندادیم.

هادی نیوز: بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی؛ در خصوص فرمان رهبر انقلاب در روز 14 خرداد مبنی بر افزایش توان هسته ای ایران تا 190 هزار سو و پیشرفت هایی که در این زمینه حاصل شده است اظهار داشت: رهبر انقلاب در 14 مرداد ماه تأکید کردند که زمینه رسیدن توان هسته ای به 190 هزار سوء فراهم شود و برنامه ایران از قبل رساندن توان هسته ای به 270 هزار سو ظرف 15 سال بود.

وی در ادامه عنوان کرد: شورای عالی امنیت ملی هم نیز این موضوع را تأیید و ابلاغ کرده است؛ طبیعی است وقتی برای 15 سال 270 هزار سو در نظر گرفته شده نمی توان ظرف چند ماه به توان 190 هزار سوء رسید.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی همچنین گفت: اگر بخواهیم ظرف 10 ماه می توانیم به این توان هسته ای دست پیدا کنیم ولی اگر قرار باشد این توان را در این مدت کم داشته باشیم به معنای آن است که ماشین هایی که کار توسعه آنها تمام نشده به کار گرفته شود که البته این اقدام اقتصادی نبوده و خطای زیادی خواهد داشت.

کمالوندی ضمن بیان اینکه نظر رهبر انقلاب توان هسته ای به ۱۹۰ هزارسو با صرفه اقتصادی بود تصریح کرد:  همانگونه که دکتر صالحی هم گفت ما میتوانیم ظرف ده ماه این کار را انجام دهیم اما برای جمهوری اسلامی صرفه اقتصادی ندارد.

وی در ادامه افزود: در حال حاضر ما می توانیم این کار را با مدت زمان ۵ سال انجام دهیم که هم صرفه اقتصادی داشته باشد هم توان هسته‌ای خود را افزایش داده باشیم؛  این زمان مورد تایید دانشمندان هسته ای نیز هست.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی با اشاره به اینکه تاکنون برنامه ایران برای رسیدن به این توان هسته ای ۱۵ سال بوده است عنوان کرد: اگر کار ممتد، دائمی و فشرده صورت بگیرد، به صورت اقتصادی می توان این عدد را به پنج سال کاهش داد.

کمالوندی با بیان اینکه زمینه‌های افزایش توان هسته ای در چند سال گذشته فراهم شده بود، یادآور شد: وقتی برجام اجرایی شد ما بر اساس اختیارات خود این اقدام را ادامه دادیم چرا که این کار خلاف برجام نبود و از همین جهت به صورت علنی این کار را انجام ندادیم.

وی در ادامه افزود: ۲ ماه قبل از دستور رهبری در ۱۴ خرداد ادامه افزایش توان هسته ای کشور متوقف شده بود اما بعد از دستور ایشان اقدامات قبلی به صورت مداوم در دستور کار قرار گرفت و تجهیزات لازم برای افزایش توان هسته ای مستقر شده و اکنون نیز کامل شده است.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی در پاسخ به این سوال که افزایش توان هسته ای ایران با چه واکنشی از سوی غرب مواجه شده عنوان کرد: روسای جمهور اروپا به ویژه آقای ماکرون نسبت به این قضیه ابراز نگرانی داشته اند اما چون این اقدامات ایران در چارچوب برجام بوده است تا کنون اعتراض شدیدی نسبت به آن نداشته اند.

کمالوندی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه تعهداتی که کشورهای 5+1 نسبت به ایران در قالب برجام تا چه اندازه عمل کرده اند تصریح کرد: پیش از آنکه آمریکا از برجام خارج شود، چین و آمریکا مسئولیت بازسازی رأکتور اراک را به عهده گرفته بودند که با خروج آمریکا این کار متوقف شد.

وی در ادامه افزود: بعد از خروج آمریکا از برجام، بازسازی رآکتور اراک با اصرار چین، انگلیس اقدامات آمریکا را انجام می دهد که البته انتخاب انگلیس از سوی ما نبوده و چین باید خودش همکار خود را انتخاب می کرده؛ خوشبختانه کار بازسازی رآکتور اراک در حال حاضر از سوی چینی ها در حال انجام است و انگلیس در کنار آنها همکاری می کند. خروج آمریکا از برجام سرعت بازسازی رآکتور اراک را متوقف نکرد.

راه دانا

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.